BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyelőnyt hozhat Magyarországnak a járműipar fokozott digitalizációja

Az autóipar digitális átalakulására érdemes nagy figyelmet fordítani. Németországhoz képest a régió előnye lehet, hogy itt alacsonyabb az autóiparban dolgozók átlagéletkora, és ezért fogékonyabbak a robottechnikai újdonságok iránt is.

A hét végén tartották a régió egyik legnagyobb autóipari szakkiállítását, az ötödik Automotive Hungary Nemzetközi Járműipari Beszállítói Szakkiállítást. A Hungexpón 12 ország 215 kiállítója mutatkozott be tízezer szakmai látogató előtt. Az esemény megnyitóján Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter elmondta: a kormány támogató klímát akar teremteni a szektor számára, hogy segítse a cégeket a globális versenyben. A miniszter kiemelte, hogy az autóipar a magyar kivitel 20 százalékát adta tavaly, 168 ezer embernek biztosít munkát, kibocsátása pedig elérte a 25 milliárd eurót. A szakképzési rendszer átalakítása is azt a célt szolgálja, hogy a vállalatok megfelelő munkaerőt találjanak. Varga rámutatott, hogy 2014 és 2020 között a kormány kutatás-fejlesztési, illetve innovációs célokra összesen 3 milliárd eurót fordít, ennek jelentős részét a járműiparra.

A 42 milliárd forintból épülő zalaegerszegi tesztpályáról a nemzetgazdasági miniszter elmondta, hogy egyes pályaelemek már jövőre működnek majd, és a pálya 2020-ra alkalmas lesz autonóm járművek fejlesztésének a vizsgálatára. Nagy kihívás az 5G-hálózat kialakítása, amely az okosúttal való összeköttetésben játszik fontos szerepet. Varga Mihály hangsúlyozta, hogy a visegrádi országokkal való együttműködés is rendkívül fontos a fejlesztések között.

„Magyarország elkötelezett a regionális együttműködések iránt az ipar digitális átalakításában. A hazánkban jelen lévő multinacionális vállalatok megteremtik a szükséges környezetet az Ipar 4.0-ra való felkészüléshez, de a kis- és középvállalkozásokban is tudatosítani kell ennek fontosságát, nehogy lemaradjanak az átalakulásban” – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára a visegrádi országok panelbeszélgetésén. Vladimír Bartl, Csehország Ipari és Kereskedelmi Minisztériumának miniszterhelyettese arról beszélt, hogy a széles sávú internet terjedése azért kiemelten fontos az országában és a régióban, mert elősegíti az Ipar 4.0 gyorsabb terjedését. „Szlovákiában a legalacsonyabb a hazai tulajdonban lévő autóipari beszállítók aránya, ezért fontos, hogy ők lépést tartsanak a digitalizációval és a big data adatelemzések használatával. A lemaradás hatalmas hátrányt jelentene” – emelte ki Rastislav Chovanec, Szlovákia Gazdasági Minisztériumának államtitkára.

„A nagy befektetőktől függ a régió, ezért is fontos a hazai kkv-k fejlesztése. A lengyel technológiai startup cégek jelentős támogatásokat kapnak, és arra is figyelünk, hogy ne csak a nagyvárosokban, hanem vidéken, akár falvakban működők is legyenek köztük” – mondta Jerzy Kwiecinski, Lengyelország Fejlesztési Minisztériumának államtitkára.

„A kelet-európai régió előnye Németországhoz képest az autóiparban, hogy itt alacsonyabb a gyárakban dolgozók átlagéletkora. Míg Németországban 50 év, addig a térségben 30–40 év közötti az átlagéletkor, ezért itt fogékonyabbak a robotikához kapcsolódó újításokra. Eleve szívesebben használnak okostelefonokat, táblagépeket, így könnyebben tanulhatnak meg olyan dolgokat, amelyekre az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztésekben szükség lehet” – mondta Joachim Damasky, a Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie, VdA) ügyvezető igazgatója. Az 1901-ben alakult, 600 céget a tagjai sorában tudó szervezet vezetője szerint az autóipar egyik legnagyobb kihívása az urbanizáció kezelése. Szerinte a mostani – különböző segédrendszerekkel, például sávtartóval vagy fékasszisztenssel támogatott – vezetéstől a például parkolási idővel is kalkuláló automata vezetésen át lehet majd eljutni az autonóm közlekedésig. „Utóbbiban már egyáltalán nem kell irányítani az autót, ez 10-25 éven belül valósulhat meg” – fűzte hozzá Joachim Damasky.

Techtogether

Az Automotive Hungary szakkiállítás részeként idén is megrendezték a mérnökhallgatóknak szóló Techtogether versenyt. Tizenhat csapat vett részt a viadalon, ők az egyetemi tanulmányaik mellett járművet építenek, és olyan tapasztalatokat szerezhetnek, amelyeket később az autóiparban is hasznosíthatnak. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.