Kedvező híreket közölt a Toyota Motors, amely az augusztusban 1,85 ezermilliárd jenre belőtt idei üzemi eredményvárakozását kereken 2 ezermilliárd jenre emelte a cégnél zajló költségcsökkentési program kézzelfogható eredményeinek köszönhetően. A jövő márciussal záruló üzleti év bevételvárakozását 28,5 ezermilliárd jenen hagyták. A világ második legnagyobb járműgyártója a szeptemberrel zárult hat hónapban százmilliárd jent, azaz 875 millió dollárt takarított meg a gyártási folyamat racionalizálásával. A pénz helyét már meg is találta Tojoda Akio elnök, aki a villamos hajtású autók és a mesterséges intelligenciát (AI) a közlekedésben hasznosító alkalmazások fejlesztésére csoportosítja át a forrásokat, s ezzel rekordméretűvé, 1,06 ezermilliárd jenesre duzzasztja az idei üzleti év kutatás-fejlesztési költségvetését. Az agresszív költségcsökkentések, a gyenge jen és a Toyota hazai piacon erősödő dominanciájának eredőjeként az autógyártó el tudja kerülni azt a szégyent, amely tavaly érte: nevezetesen az éves nyereség újbóli csökkenését. Ilyenre legutóbb 1994-ben volt példa, s Tojoda most mindent alávetett annak, hogy ez az irányítása alatt még egyszer ne történhessen meg. Az elnök emellett 250 milliárd jen értékű részvény-visszavásárlási programot is meghirdetett, valamint bejelentette, hogy a részvényeseknek papíronként 100 jenes évközi osztalékot is kifizet. Külső tényezők is segítik a Toyotát, a japán fizetőeszköz gyengülése például számításaik szerint 175 milliárd jennel javítja az egész éves üzemi eredményt. Az augusztusban becsült 110 jenes dollár és 124 jenes euró helyett a következő időszakban 111-es és 128-as kurzussal kalkulálhatnak – írja a Bloomberg.
Van mivel büszkélkednie a Toyotának, hiszen a szeptemberrel zárult negyedévben forgalmát tíz százalékkal 7,14 ezermilliárd jenre növelte, s ugyanilyen mértékben, 522 milliárd jenre javította üzemi eredményét. A tokiói zárás után közölt eredmények hatására a Toyota árfolyama New Yorkban 1,2 százalékot erősödött a nyitás előtti kereskedésben. Amerika egyébként nagy szerepet játszott a Toyota sikerében, legnagyobb piacán 15 százalékos részesedést ért el, ezzel megelőzte a Fordot. A RAV4 crossover modell piacvezetővé lépett elő, ahogy a júliusban debütált új Camry a legnagyobb darabszámban eladott személyautók kategóriájában állt az élre. Nem véletlen, hogy a cég kapacitásbővítést tervez: 1,6 milliárd dolláros beruházásban a Mazdával közösen építenek gyárat egy egyelőre meg nem nevezett amerikai településen, a termelés 2021-ben indulhat. Ezzel párhuzamosan készül a Toyota mexikói üzeme, ám annak költségeit 30 százalékkal 700 millió dollárra vágták meg az amerikai fejlesztés miatt s azért, hogy ezzel Donald Trump elnök kedvébe járjanak.
Azt, hogy a japán autóipar merre tart, a Nissan szerdán publikálandó jelentése után lehet pontosan felmérni, de az irány előremutató: a Toyota és a Honda javított az eredményvárakozásain, a Mitsubishi nem változtatta meg, míg a Subaru rontott rajta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.