BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Páratlan dolog, hogy egy francia nyelvterületen piacvezetők vagyunk”

Felszálló ágban van a hazai pezsgőpiac, de hosszú ideig tart még, hogy ne csak a karácsonyi–szilveszteri időszaknak, hanem a hétköznapoknak is részévé váljon a pezsgőfogyasztás – mondta a Világgazdaságnak Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezetője.

Felszálló ágban van a hazai pezsgőpiac, de hosszú ideig tart még, hogy ne csak a karácsonyi–szilveszteri időszaknak, hanem

a hétköznapoknak is részévé váljon a pezsgőfogyasztás – mondta

a Világgazdaságnak

Kovács György, a

Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezetője.

Milyen évjáratot szüretelhettek az idén?

Az idén nagy eltérés van Európa jelentős szőlőtermelő, délnyugati területei és Magyarország között. Ott a szárazság miatt jelentős mennyiségi csökkenés tapasztalható; 1961 óta nem szüreteltek ilyen kevés szőlőt. Mi viszont elégedettek lehetünk: a mennyiség átlagos, a minőségről pedig már most kijelenthetjük, hogy átlagon felüli. A mustfok magas, a savtartalom megfelelő, legyen szó fehér vagy kék szőlőről. Aszály Magyarországon is volt, de szerencsére, amikor kellett, kapott vizet a szőlő. A szüret nagyjából egy héttel korábban indult a szokásosnál. Ilyenkor fontos, hogy szépen egymás után érjenek a különböző fajták, ne kelljen kényszerből semmit sem gyorsan leszedni. Idén nem kellett, nem tapasztaltunk növénybetegségeket sem, és minden fajtát pontosan az optimális érési fázisában tudtunk szüretelni.

A pezsgőalapanyagnak is kedvezett az időjárás?

Létezik egy tévhit, miszerint a pezsgő gyengébb minőségű borból készül. A pezsgőhöz olyan borra van szükségünk, amelynek magasabb a savtartalma, mert úgy tudja a kialakult szénsavval együtt a pezsgőtől elvárt karaktert adni. A forróság a savaknak és az aromáknak sem jó, az eső pedig a növénybetegségeknek kedvez, vagyis nehéz úgy „kitalálni” az időjárást, hogy boldogok legyünk, de idén közelítettünk az ideálishoz. Mivel általában a pezsgők cuvée-k, itt kiegyenlítődnek a különbségek. A pezsgőhöz ugyanis a szőlőt a magasabb savtartalom miatt egy korábbi érési fázisban szedjük le, ez pedig kiüti az adott évjáratok esetleges hátrányait. A Törleynél ráadásul megvan az az előnyünk is, hogy nagy területen szüretelünk, tudunk válogatni.

Melyek a jellemző fajtáik?

Két borvidéken vagyunk jelen számottevő mértékben, az etyek–budain 892 hektár saját szőlővel, a dél-balatonin, Balatonbogláron integrációs szerződésekkel, és rendelkezünk negyven hektárral Tokaj-Hegyalján is. A saját területeinken megtermelt szőlőn kívül vásárolunk alapanyagot a Mátraaljáról, Sopronból, sőt még Villányból is. Etyeken a talajadottságok rendkívül kedvezők azoknak a fehér szőlőfajtáknak, amelyekből pezsgőt készítünk, és a szőlők savszerkezete is nagyon jó. Itt gyakorlatilag minden fajta megvan, ami a pezsgőhöz szükséges, illetve csendes borként is jól piacosítható, vagyis főként chardonnay, sauvignon blanc, rizling, szürkebarát, Irsai Olivér és zenit szőlőket szüretelünk.

Évente mennyi pezsgőt, illetve bort adnak el?

A forgalmunkat 0,75 literes palackokban mérve a Törley durván 35 és 40 millió palack pezsgőt és bort értékesít. Ennek a mennyiségnek a 60 százaléka belföldi piacra, 40 százaléka pedig az exportpiacokra kerül. Ami a pezsgő-bor arányt illeti, belföldi értékesítésünk 70 százaléka pezsgő, 30 százaléka pedig bor, exportban pedig pont fordítva. A Törley tradicionálisan exportőr cég.

Melyek a legfőbb exportpiacaik?

Harmincnyolc-negyven országban vagyunk jelen. Európában Skandinávia és a Baltikum nagyon jelentős exportpiacunk, elsősorban pezsgőben, Németországban inkább csendes borban vagyunk erősek. A szomszédos országok szinte mindegyikébe exportálunk, Európán kívül pedig Észak-Amerikában, főleg Kanadában van komoly piaci szerepünk. Azon belül is elsősorban a keleti parton: Québecben például olyannyira, hogy a Hungaria Grand Cuvée pezsgőnk piacvezető. Erre különösen büszkék vagyunk, hiszen ezt egy francia nyelvterületen sikerült elérnünk, ami szerintem pezsgőben páratlan dolog. Ugyancsak piacvezetők vagyunk Észtországban is, annyi különbséggel, hogy ott a Törley márkánkkal. Szállítunk Oroszországba, Ázsiában Vietnamon kívül Kínába és Japánba, ezenkívül Afrikába, valamint Dél- és Közép-Amerikába is.

Hol találkoznak olyan speciális igényekkel, amelyek a hazai piacra nem jellemzők?

Vietnamban például vörös pezsgőt fogyasztanak, elsősorban azért, mert a vöröset a szerencse színének tartják. Érdekes, hogy amíg Svédországban a száraz, sőt a brut, vagyis a különösen száraz ízek dominálnak, a tőle nem távol lévő Észtországban már az édeset keresik inkább. Ebben például az észt és a magyar piac hasonlít egymásra. A közös nevező szinte az egész világon a rozé népszerűségének hihetetlen mértékű növekedése, ami nemcsak a bornál, hanem a pezsgőnél is megfigyelhető.

A különböző pezsgőkészítési eljárások közül melyeket alkalmazza a Törley?

Egész Európában kevés olyan cég van, amelyik négy pezsgőkészítési technológiát is használ, de a Törley ilyen. Készítünk pezsgőket tartályos erjesztéssel, transvasée, valamint tradicionális eljárással és az úgynevezett asti technológiával is. A Törley márkánál az összes eljárást alkalmazzuk, a Hungaria transvasée-specialista, a BB márkánk pezsgői kizárólag tartályos vagy asti spumante technológia alkalmazásával, a Francois pezsgők pedig kizárólag tradicionális eljárással készülnek. Annyit érdemes a különböző technológiákról tudni, hogy a transvasée-eljárásnál a pezsgő másfél literes magnumpalackokban erjed és érlelődik, majd a szűrés után kerül a 0,75 literes palackba, a tradicionális technológia alkalmazásakor az erjesztés, az érlelés és a forgalomba hozatal is ugyanabban a palackban történik, míg az asti esetében kimarad a borfázis, és gyakorlatilag mustból készül a pezsgő.

Milyen eredménytervet határoztak meg erre az évre?

Valamivel több mint háromszáz főt foglalkoztatunk, az éves árbevételünk 17-18 milliárd forint körül van, ebből az export – árfolyamtól függően – 35-40 százalékkal részesedik. Fő célunk a növekedés, minden évben néhány százalékos mértékben, mert nem szeretnénk olyan célokat kitűzni, amelyek kifacsarják belső energiáinkat. Az elmúlt két évünk ennek némiképp ellentmondott, amikor a növekedés – főleg a belföldi piacnak köszönhetően – a szokásosnál nagyobb volt, itthon elérte a két számjegyű mértéket az uptrading miatt. Azt szoktam mondani, hogy a hullámot észre kell venni, és ha tudunk szörfözni, akkor azt kell tenni és élvezni. Mi most éppen ebben vagyunk. A pezsgőpiacon 5 százalék körüli növekedést céloztunk meg, a bornál pedig plusz nullával számolunk. Hozzá kell tennem, hogy pezsgőnél az 5 százalék inkább pesszimista terv, úgy gondolom, hogy a piacban most ennél több van. Más oldalról pedig szeretnénk stabilan megtartani a körülbelül 70 százalékos pezsgőpiaci részesedésünket, illetve a lényegesen fragmentáltabb borpiacon megőrizni a magunk 5-6 százalék körüli súlyát. Fontos célunk, hogy a magasabb értékű termékeknél legyen markáns a növekedés.

Egyébként mekkora a magyar pezsgőpiac? Látszik valamilyen változás az utóbbi években?

A hazai pezsgőpiac körülbelül 22 millió palackot vesz fel évente. Itt a piaci részesedésünk értékben 65-70 százalékos. A magyar fogyasztásra továbbra is jellemző a szezonalitás, az éves pezsgőmennyiség fele november–decemberben megy el. A karácsonyi szezonon kívül a második legerősebb időszak a három nyári hónap. Ebben nincs változás, legalábbis azóta, amióta én a szakmában dolgozom. A 2014-es szezontól figyelhető meg, hogy a fogyasztás a magasabb minőségű pezsgők irányába tolódik el, vagyis a vásárlók eggyel jobb kategóriájú pezsgőt tesznek a kosarukba. Az is szembetűnő változás, hogy nagyon sok pincészet elkezdett pezsgővel foglalkozni. Ennek én kifejezetten örülök, mert ez is növeli a pezsgő népszerűségét, és a torta fog nőni, nem pedig a szelet lesz kisebb.

Milyen fejlesztéseket terveznek?

A különféle technológiákkal készülő pezsgők közül továbbra is a tartályos erjesztésű a favorit. Úgy tapasztaljuk azonban, hogy a fogyasztók egyre szélesebb körben vásárolják a magas értékű, palackos erjesztésű, exkluzívabb tételeket is. Magyarországon továbbra is az édes pezsgők a legnépszerűbbek, a teljes piac kétharmadát ezek teszik ki. Piackutatásunk alapján azonban a száraz és félszáraz pezsgő részaránya enyhe növekedést mutat. A rozé pezsgők népszerűségének növekedése mellett megfigyelhető, hogy az alkoholmentes és a limitált szériás fajtapezsgők piaca is növekszik. A pezsgőkészítés módja lényegét tekintve nem változik, fejlesztések inkább a csomagolástechnológiában történnek, ennek megfelelően mi is ezen a területen újítunk.

Ön szerint milyen pozícióban van a pezsgő a hazai italkultúrában?

A pezsgő az italok királynője, fogyasztását elsősorban az ünnepekhez kötjük. Megpróbálunk ezen változtatni, szeretnénk „kihúzni” a pezsgőt a november–decemberi időszakból, és egy kicsit a hétköznapok italává avanzsálnánk. Ez nagyon lassú folyamat lesz, de dolgozunk rajta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.