Taxiszolgáltatónak minősül az Uber – gyakorlatilag ezt mondta ki tegnapi ítéletében az Európai Bíróság. A luxembourgi székhelyű törvényszék megállapította, hogy az Uber nem pusztán közvetítői szolgáltatást nyújt, ez a tevékenység a „szerves része” egy átfogó, közlekedési szolgáltatásnak. A cég tevékenysége tehát nem digitális, hanem közlekedési szolgáltatásnak minősül. Ebben az esetben pedig az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uberre érvényesíthető a hagyományos taxitársaságokra vonatkozó nemzeti szabályozás – mondta ki a bíróság.
Magyarországról az Uber idén júliusban vonult ki, amikor hatályba lépett a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosítása.
A jogszabály súlyos büntetésekkel sújtja azokat a cégeket, amelyek nem felelnek meg például a diszpécserszolgálati követelményeknek. Márpedig ilyet az Uber nem működtetett. Az Uber magyarországi vezetője szerint az említett személyszállítási törvény „egy olyan korra íródott, amikor még vezetékes telefonok sem voltak”. (Ezzel arra utalt, hogy az Uber egy innovatív vállalkozás.) A társaság vezetői egyébként hajlandók lettek volna tárgyalni a kormánnyal arról, hogy egy olyan szabályozást hozzanak létre, amely kialakítja a jogi kereteket a megfelelő működéshez és az Uber-sofőrök adófizetéséhez, de – korábbi állításuk szerint – a kormány nem volt kész érdemben tárgyalni velük.
„Bár az ítélet országonként más és más terhet jelent a cégnek, a hatás mindenütt ugyanaz” – mondta Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje. Az Uber versenyelőnye – tette hozzá – minimálisra csökken, hiszen a taxiszolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie. Budapesten ez – a fix fuvardíj mellett – a kötelező vizsgákat, az autókra vonatkozó minőségi előírásokat és a kötelező sárga szín alkalmazását is jelenti, de a cég versenyelőnye azokban az országokban is minimálisra csökken, ahol nem ennyire szigorú a szabályozás.
Az Uber megjelenése a világ több nagy városában ellenállást váltott ki a hagyományos taxiszolgáltatást nyújtók körében: ahogyan Budapesten, úgy Londonban és Párizsban is tüntettek ellene. A mostani döntés előzménye pedig, hogy Spanyolországban bírósági eljárást kezdeményeztek a szolgáltatóval szemben. A vita alapja az volt, hogy míg a taxisok piacukat féltve taxis személyszállítóként határozták meg az Ubert, addig az amerikai vállalkozás önmagát egy informatikai alapú szolgáltatásként definiálja. Ez bukott tehát most el az uniós bíróságon. A világ több országában viszont – például Észtországban, Litvániában, Finnországban – nyitottabban fogadták az Ubert. Mindeközben számos ipari, illetve szolgáltatási ágazat lehetőséget lát a vállalatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.