Gyengült a Ford nyereségtermelő képessége az évzáró negyedévben: a második számú amerikai járműgyártó adózás előtti kiigazított eredménye az egy évvel korábbitól 19 százalékkal elmaradva 1,7 milliárd dollárra esett. Magyarázatul az ipari fémek drágulását és a kedvezőtlen árfolyamhatásokat említették meg. A negyedéves adózott eredmény viszont a 2016 végi 783 milliós veszteségből 2,4 milliárdos pluszba fordult, amit a cég számára kedvezően megváltozó adózási feltételek mellett a vállalati nyugdíjalap vártnál kisebb hiánya indokol. Az egyszeri tételektől megtisztított, egy részvényre eső eredmény (EPS) 30-ról 39 centre emelkedett. Az egész éves EPS két centtel 1,78 dollárra nőtt. A forgalmi adatok is követték az emelkedő trendet, a bevétel 7 százalékkal 41,3 milliárd dollárra, az értékesített autók száma 2,5 százalékkal 1,75 millióra növekedett.
A legfontosabb, észak-amerikai piacon a Ford nyeresége 2 milliárdról 1,64 milliárdra esett vissza, hiába nőttek eladásai és piaci részesedése: a kényszerű visszahívási akciók és az acél- és alumíniumárak emelkedése belemart a profitba. Dél-Amerikában a 2016 végi veszteségből 100 milliót faragtak le, s most 193 milliós mínusznál járnak. Európában sem a forgalomra volt panasz, a 166-ról 56 millió dollárra zuhant nyereség hátterében egy Brexittel kapcsolatos 130 milliós tétel és a költséges visszahívások állnak. Afrikában és a Közel-Keleten megragadtak a 71 milliós veszteségszinten, míg az ázsiai–csendes-óceáni térségben 284-ről 5 millió dollárra zuhant a profit, noha a forgalom 11 százalékkal 3,8 milliárd dollárra erősödött. Kínában a hazai konkurencia árleszorító hatása érvényesült a Ford kárára, ezért csökkent ott az egy évvel korábbi 380 millióról 206 millióra a profit. Az autógyártó szerencséje, hogy finanszírozási üzletága 53 százalékos bővüléssel 610 milliós tiszta nyereséget ért el a negyedévben, köszönhetően az egyre több hitelre vásárolt autónak, valamint annak, hogy a 60 napon túl nem fizető ügyfelek aránya egy év alatt 3 bázisponttal 0,13 százalékra csökkent.
A Ford újabb rossz hírekkel már nem szolgált Robert Shanks korábbi színvallása óta. Akkor az alelnök arra figyelmeztetett, hogy az idei üzleti évben az EPS az 1,45–1,70 dolláros sávba húzódik vissza, a fémárak és a devizahatások erodáló hatása miatt. Az árfolyam 1 százalékon belüli elmozdulásokkal reagált a gyorsjelentés számaira.
A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) részvényesei viszont dalra fakadhattak a tegnapi hírek hallatán: a megduplázódott nyereség és az idei üzleti kilátások megerősítése 3,5 százalékkal tornászta feljebb a kurzust. Az olasz–amerikai autógyártó a kiigazított nettó profitot a tavalyi 409-ről 804 millió euróra növelte. Az EPS 27-ről 51 eurócentre ugrott az utolsó negyedévben úgy, hogy közben az értékesítési darabszám csupán 1 százalékkal, 1,247 millióra nőtt, a bevétel pedig 3 százalékkal 28,88 milliárd euróra zsugorodott. Jelentős lépés az ipari adósságállomány 4,4-ről 2,4 milliárd euróra való visszaszorítása is.
A tavalyi teljes üzleti évben a forgalom 111 milliárd eurón stagnált, a nyereség itt is megduplázódott, 3,8 milliárd euróra ugrott. Az idei üzleti évben 125 milliárd eurós bevétellel számolnak, a kiigazított eredményt 5 milliárd euróra lövik be. Az amerikai adóreform 800 millió eurós megtakarítást hoz számukra, átlagos adóterhelésük 35-ről 25 százalék körülire csökken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.