BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Száguld a Fiat Chrysler, lemaradásban a Ford

Gyengült a Ford nyereségtermelő képessége az évzáró negyedévben: a második számú amerikai járműgyártó adózás előtti kiigazított eredménye az egy évvel korábbitól 19 százalékkal elmaradva 1,7 milliárd dollárra esett. Magyarázatul az ipari fémek drágulását és a kedvezőtlen árfolyamhatásokat említették meg. A negyedéves adózott eredmény viszont a 2016 végi 783 milliós veszteségből 2,4 milliárdos pluszba fordult, amit a cég számára kedvezően megváltozó adózási feltételek mellett a vállalati nyugdíjalap vártnál kisebb hiánya indokol. Az egyszeri tételektől megtisztított, egy részvényre eső eredmény (EPS) 30-ról 39 centre emelkedett. Az egész éves EPS két centtel 1,78 dollárra nőtt. A forgalmi adatok is követték az emelkedő trendet, a bevétel 7 százalékkal 41,3 milliárd dollárra, az értékesített autók száma 2,5 százalékkal 1,75 millióra növekedett.

A legfontosabb, észak-amerikai piacon a Ford nyeresége 2 milliárdról 1,64 milliárdra esett vissza, hiába nőttek eladásai és piaci részesedése: a kényszerű visszahívási akciók és az acél- és alumíniumárak emelkedése belemart a profitba. Dél-Amerikában a 2016 végi veszteségből 100 milliót faragtak le, s most 193 milliós mínusznál járnak. Európában sem a forgalomra volt panasz, a 166-ról 56 millió dollárra zuhant nyereség hátterében egy Brexittel kapcsolatos 130 milliós tétel és a költséges visszahívások állnak. Afrikában és a Közel-Keleten megragadtak a 71 milliós veszteségszinten, míg az ázsiai–csendes-óceáni térségben 284-ről 5 millió dollárra zuhant a profit, noha a forgalom 11 százalékkal 3,8 milliárd dollárra erősödött. Kínában a hazai konkurencia árleszorító hatása érvényesült a Ford kárára, ezért csökkent ott az egy évvel korábbi 380 millióról 206 millióra a profit. Az autógyártó szerencséje, hogy finanszírozási üzletága 53 százalékos bővüléssel 610 milliós tiszta nyereséget ért el a negyedévben, köszönhetően az egyre több hitelre vásárolt autónak, valamint annak, hogy a 60 napon túl nem fizető ügyfelek aránya egy év alatt 3 bázisponttal 0,13 százalékra csökkent.

A Ford újabb rossz hírekkel már nem szolgált Robert Shanks korábbi színvallása óta. Akkor az alelnök arra figyelmeztetett, hogy az idei üzleti évben az EPS az 1,45–1,70 dolláros sávba húzódik vissza, a fémárak és a devizahatások erodáló hatása miatt. Az árfolyam 1 százalékon belüli elmozdulásokkal reagált a gyorsjelentés számaira.

A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) részvényesei viszont dalra fakadhattak a tegnapi hírek hallatán: a megduplázódott nyereség és az idei üzleti kilátások megerősítése 3,5 százalékkal tornászta feljebb a kurzust. Az olasz–amerikai autógyártó a kiigazított nettó profitot a tavalyi 409-ről 804 millió euróra növelte. Az EPS 27-ről 51 eurócentre ugrott az utolsó negyedévben úgy, hogy közben az értékesítési darabszám csupán 1 százalékkal, 1,247 millióra nőtt, a bevétel pedig 3 százalékkal 28,88 milliárd euróra zsugorodott. Jelentős lépés az ipari adósságállomány 4,4-ről 2,4 milliárd euróra való visszaszorítása is.

A tavalyi teljes üzleti évben a forgalom 111 milliárd eurón stagnált, a nyereség itt is megduplázódott, 3,8 milliárd euróra ugrott. Az idei üzleti évben 125 milliárd eurós bevétellel számolnak, a kiigazított eredményt 5 milliárd euróra lövik be. Az amerikai adóreform 800 millió eurós megtakarítást hoz számukra, átlagos adóterhelésük 35-ről 25 százalék körülire csökken.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.