BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Anti-Facebook lehet a botrány nyertese

A Facebook riválisai húzhatnak hasznot a világ legnagyobb közösségi oldalát érintő adatkezelési botrányból. A Path alternatív közösségi platform alapítója anti-Facebookkal térhet vissza.

A Facebook részvényeit és népszerűségét is megrázta a Cambridge Analytica-botrány. A politikai adatkezeléssel és -szolgáltatással foglalkozó elemzőcég mintegy ötvenmillió Facebook-felhasználó adataihoz jutott hozzá azok felhatalmazása és tudta nélkül. A megszerzett információkat az amerikai választók politikai nézeteinek beazonosítására és célzott reklámhirdetéseken keresztül befolyásolásukra használták a 2016-os elnökválasztás során. Március 16-án, az ügy kirobbanása előtti utolsó kereskedési napon 185 dolláros árfolyamon zártak a Facebook részvényei, egy héttel később már 159 dolláron jegyezték, az elmúlt egy héten pedig 12,8 százalékkal zuhant a cég részvénye. Azóta 149 dollár környékén is járt a Facebook-papír. A kurzus tegnap délben 161 dolláron állt, vagyis tartósnak látszik a botrány negatív pénzügyi hatása. A befektetők mellett a felhasználók is elfordulni látszanak a vállalattól. Mark Zuckerberg hiába kért bocsánatot brit és amerikai lapokban közzétett hirdetésekben, a Reuters-Ipsos felmérésére szerint a felhasználók 41 százaléka hisz továbbra is abban, hogy az Fb biztonságos, az Amazon 66 százalékot kapott, az Alphabet 62, a Microsoft pedig 60 százalékos bizalmi szinten áll a felhasználóknál. Az adatgyűjtési ügyet a fogyasztóvédelemért is felelős Szövetségi Kereskedelmi Bizottság is vizsgálja. Ha úgy találják, hogy a Facebook megsértette a 2011-es adatvédelmi szabályzatát, akár több millió dolláros bírságot is kiszabhatnak a vállalatra.

A Facebook botrányából a cég egy korábbi dolgozója, David Morin profitálhat, aki 2010-ben indította el Path néven saját, az akkori közösségi trendekkel szakító hálózatát. A Path a valódi baráti kapcsolatok szerepét hangsúlyozva 50, majd 150 felhasználóra korlátozta a kapcsolatok számát. A cég tudatosan szakítani kívánt a szerinte felületes népszerűséghajhászást képviselő Zuckerberg-oldallal. A fotómegosztásra támaszkodó közösségi oldal igen hamar felkeltette a Google érdeklődését is, Morin azonban alig három hónappal az indulást követően elutasította a keresőóriás százmillió dolláros ajánlatát. A vállalkozó türelme kifizetődött, mert végül 2015-ben 2,9 milliárd dollárért adta el az oldalt egy koreai cégnek. Morin a botrány árnyékában pár napja bejelentette, szívesen újragondolná az egyébként most is működő, de szerény népszerűségnek örvendő közösségi oldalát, hogy egy jobb Facebookot építsen belőle korábbi cégének elvei mentén. A bejelentés pozitív visszhangra talált, Morin pedig elmondta, ha összeáll egy megfelelő, szenvedélyes csapat, belevág a projektbe, és hamarosan beszámol a következő lépésekről.

Az esetleges újraindítást beárnyékolja, hogy a Path sem kerülte el az adatvédelmi botrányokat, 2013-ban 800 ezer dollárt kellett fizetnie háromezer felhasználó adatainak engedély nélküli tárolása miatt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.