Az enyhe tél miatt jelentős a túltermelés Európában, ez lenyomta az árakat, ami a hazai piacon is érezteti a hatását – mondta a Világgazdaságnak Krajcsovicz András, a kondorosi Fríz-Tej Zrt. igazgatósági tagja. Szerinte spekulációra utal, hogy karácsony előtt még vajhiánnyal riogattak, most pedig már tejtúltermelésről van szó, mert a tejágazatra egyáltalán nem jellemző az ilyen mértékű termelésingadozás.
Mindenesetre a nyugat-európai spotpiacokon nagymértékű volt az árcsökkenés, hiszen szeptember és március között kétharmadára-felére esett az ár, ami a hazai termelői árakra is hat – bár nem ilyen riasztó mértékben. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet adatai szerint februárban a nyers tej kilogrammra számított országos termelői átlagára 98,18 forint volt. Ez a januárinál 1 százalékkal alacsonyabb, de az egy évvel korábbi átlagárat 7 százalékkal meghaladja.
Érzékelhető, hogy több a tej, de a termelői csoportok működése és a hosszú távú – a jogszabály szerint hat hónapos – szerződések is tompítják ennek a hatását, így csak a spotárak zuhantak be – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. A következő időszakban jön a tehenek természetes termelési csúcsa, de a nyári nagy melegben ellenkezőjére fordul a folyamat, kevesebb lesz a tej. Mint mondta, ezt a mostani két hónapot kell átvészelni, amihez a szerződések biztosíthatják a segítséget.
A terméktanács ügyvezető igazgatója szerint a baljós jeleken kívül biztató folyamatok is vannak a tejpiacon. A vajárak például emelkedtek, mégpedig egy magasabb bázisról, mint egy éve. A tejzsír felértékelődése tehát még tart, az azért kapott többlethonorárium pedig „megtarthatja” a folyadéktej árát is.
A terméktanács – amelynek a termelőkön és a feldolgozókon kívül több kiskereskedelmi lánc a tagja – a hazai tejeladások növekedését is próbálja előmozdítani – mondta Harcz Zoltán. Ezért április közepétől június közepéig a terméktanács az áruházláncok katalógusaiban Magyar hónap címmel promotálja tagjai tejszívlogóval ellátott termékeit.
A belföldi fogyasztás növelését mindenki fontosnak tartja a tejpiaci szereplők közül, és azzal is egyetértenek, hogy a helyzet javulásához nagyban hozzájárulhat a fogyasztók tudatos magatartása is, ami például az osztrák vagy a német vásárlókra már régóta jellemző, de a szakemberek szerint legújabban ugyanez – a magyar exportot is megnehezítő – fogyasztói viselkedés figyelhető meg Lengyelországban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.