BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árcsökkenés jön az ágazatban, a mérték kérdéses

Az enyhe tél miatt jelentős a túltermelés Európában, ez lenyomta az árakat, ami a hazai piacon is érezteti a hatását – mondta a Világgazdaságnak Krajcsovicz András, a kondorosi Fríz-Tej Zrt. igazgatósági tagja. Szerinte spekulációra utal, hogy karácsony előtt még vajhiánnyal riogattak, most pedig már tejtúltermelésről van szó, mert a tejágazatra egyáltalán nem jellemző az ilyen mértékű termelésingadozás.

Mindenesetre a nyugat-európai spotpiacokon nagymértékű volt az árcsökkenés, hiszen szeptember és március között kétharmadára-felére esett az ár, ami a hazai termelői árakra is hat – bár nem ilyen riasztó mértékben. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet adatai szerint februárban a nyers tej kilogrammra számított országos termelői átlagára 98,18 forint volt. Ez a januárinál 1 százalékkal alacsonyabb, de az egy évvel korábbi átlagárat 7 százalékkal meghaladja.

Érzékelhető, hogy több a tej, de a termelői csoportok működése és a hosszú távú – a jogszabály szerint hat hónapos – szerződések is tompítják ennek a hatását, így csak a spotárak zuhantak be – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. A következő időszakban jön a tehenek természetes termelési csúcsa, de a nyári nagy melegben ellenkezőjére fordul a folyamat, kevesebb lesz a tej. Mint mondta, ezt a mostani két hónapot kell átvészelni, amihez a szerződések biztosíthatják a segítséget.

A terméktanács ügyvezető igazgatója szerint a baljós jeleken kívül biztató folyamatok is vannak a tejpiacon. A vajárak például emelkedtek, mégpedig egy magasabb bázisról, mint egy éve. A tejzsír felértékelődése tehát még tart, az azért kapott többlethonorárium pedig „megtarthatja” a folyadéktej árát is.

A terméktanács – amelynek a termelőkön és a feldolgozókon kívül több kiskereskedelmi lánc a tagja – a hazai tejeladások növekedését is próbálja előmozdítani – mondta Harcz Zoltán. Ezért április közepétől június közepéig a terméktanács az áruházláncok katalógusaiban Magyar hónap címmel promotálja tagjai tejszívlogóval ellátott termékeit.

A belföldi fogyasztás növelését mindenki fontosnak tartja a tejpiaci szereplők közül, és azzal is egyetértenek, hogy a helyzet javulásához nagyban hozzájárulhat a fogyasztók tudatos magatartása is, ami például az osztrák vagy a német vásárlókra már régóta jellemző, de a szakemberek szerint legújabban ugyanez – a magyar exportot is megnehezítő – fogyasztói viselkedés figyelhető meg Lengyelországban is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.