Egyre nehezebb talpon maradni a telített használtruha-piacon, igaz, a korábbiaknál jobb beszállítókkal dolgozhatunk együtt, és jobb minőségűek a termékeink – mondta a Világgazdaságnak Gutiné Beinschródt Erzsébet, a békési Fess Rochilde használtruha-bolt tulajdonosa. Üzlete a 90-es években élte fénykorát, amikor az ilyen áru még újdonság és kuriózum volt. Ám a kétezres években megszaporodott az üzletek száma, és bár továbbra is nagy az érdeklődés, a szektornak már nehézségei vannak.
Az ország egyik legnagyobb használtruha-lánca, a Háda a válogatott, felső kategóriás, darabáras termékeket főként bevásárlóközpontokban, más forgalmas helyeken, összesen 36 üzletben kínálja, a közepes minőségű, kilós árut 35 boltban, szintén forgalmasabb helyeken, végül a kiskeresetűeknek szánt portékáját 13 diszkontüzletben. A piaca azonban nagyon megváltozott az utóbbi időben. „Esett a felső kategóriás, darabáras termékeink fogalma, mert a megszaporodott fast fashion üzletek áraival kevésbé tudunk versenyezni. E boltok nagyon gyorsak, az akcióikon pedig a mienkhez hasonló árakkal dolgoznak” – mondta a Világgazdaságnak Lakatos Krisztián, a Háda kereskedelmi ügyvezetője. Viszont a cég forgalma folyamatosan nő a közepes és a diszkont árkategóriában, itt kisebb a verseny, érvényesül a Háda piacvezető pozíciója. Ennek nőtt tavaly az összesített árbevétele is. Nagykereskedelmi részlege a viszonteladókon keresztül tapasztalja, hogy csökken a kiskereskedők forgalma.
A forgalom csökkenése mellett a bérköltség is nagy kihívás a szektornak – ahogyan a kereskedelem egészének is –, csak jóval a bérminimum feletti fizetéssel található munkaerő. Budapesten, annak vonzáskörzetében és a nagyobb megyeszékhelyeken a legnehezebb jó munkatársakat találni.
„Nyolcvannégy működő üzletünkből tavaly tizenegy nagyobbat nyitottunk, és nyolc kisebbet zártunk be, igyekszünk optimalizálni. Évről évre új boltok nyitásával tudjuk növelni a bevételeinket, a válság idején is előremenekültünk, így tudtunk piacon maradni” – mondta Lakatos Krisztián. A társaság január elején szokott bért emelni, de a tavalyi emelésből származó előnyét a Háda az év közepére már elveszítette. A társaságnál a bérterhek csökkenésére számítanak, enélkül gondot okozhat a kisebb üzletek munkaerő-ellátása, ami végső soron boltbezárásokhoz vezethet.
Érzi a munkaerőhiány hatását egy másik nagy használtruha-kereskedés, a Cream is. Boltjaiba a válogatott használt ruhák felső 10 százaléka kerül csak, a cég forgalma folyamatosan nő. „A magas minőségű és márkás termékeink miatt sokan vásárolnak a hét üzletünkben és két outletünkben. Új üzletek nyitását is tervezzük, tavaly ez részben a munkaerőhiány miatt maradt el” – mondta Baán Krisztina, a Cream marketingvezetője. Viszont – lépést tartva a piaccal – a Cream az utóbbi időszakban többször is emelt bért, dolgozói érdekeit szem előtt tartva pedig már nem nyit ki vasárnap.
A használtruha-üzletek forgalmának hektikussága a Központi Statisztikai Hivatal adataiban is tükröződik. Tavaly decemberben a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma 10,9 százalékkal nőtt, de a használtcikk-üzletek forgalma 4,2 százalékkal esett. A március végi kimutatások szerint 2018 januárja 17 százalékos bővülést hozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.