BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendeződik a használtruha-piac

Nagyot esett a kereslet a hazai használtruha-piac egyes szegmenseiben, holott néhány éve még gombamód szaporodtak az üzletek, árucsere napján szinte moccanni sem lehetett bennük. A területek kereskedői bizonyos kategóriákban még most is nagyon sikeresek.

Egyre nehezebb talpon maradni a telített használtruha-piacon, igaz, a korábbiaknál jobb beszállítókkal dolgozhatunk együtt, és jobb minőségűek a termékeink – mondta a Világgazdaságnak Gutiné Beinschródt Erzsébet, a békési Fess Rochilde használtruha-bolt tulajdonosa. Üzlete a 90-es években élte fénykorát, amikor az ilyen áru még újdonság és kuriózum volt. Ám a kétezres években megszaporodott az üzletek száma, és bár továbbra is nagy az érdeklődés, a szektornak már nehézségei vannak.

Az ország egyik legnagyobb használtruha-lánca, a Háda a válogatott, felső kategóriás, darabáras termékeket főként bevásárlóközpontokban, más forgalmas helyeken, összesen 36 üzletben kínálja, a közepes minőségű, kilós árut 35 boltban, szintén forgalmasabb helyeken, végül a kiskeresetűeknek szánt portékáját 13 diszkontüzletben. A piaca azonban nagyon megváltozott az utóbbi időben. „Esett a felső kategóriás, darabáras termékeink fogalma, mert a megszaporodott fast fashion üzletek áraival kevésbé tudunk versenyezni. E boltok nagyon gyorsak, az akcióikon pedig a mienkhez hasonló árakkal dolgoznak” – mondta a Világgazdaságnak Lakatos Krisztián, a Háda kereskedelmi ügyvezetője. Viszont a cég forgalma folyamatosan nő a közepes és a diszkont árkategóriában, itt kisebb a verseny, érvényesül a Háda piacvezető pozíciója. Ennek nőtt tavaly az összesített árbevétele is. Nagykereskedelmi részlege a viszonteladókon keresztül tapasztalja, hogy csökken a kiskereskedők forgalma.

A forgalom csökkenése mellett a bérköltség is nagy kihívás a szektornak – ahogyan a kereskedelem egészének is –, csak jóval a bérminimum feletti fizetéssel található munkaerő. Budapesten, annak vonzáskörzetében és a nagyobb megyeszékhelyeken a legnehezebb jó munkatársakat találni.

„Nyolcvannégy működő üzletünkből tavaly tizenegy nagyobbat nyitottunk, és nyolc kisebbet zártunk be, igyekszünk optimalizálni. Évről évre új boltok nyitásával tudjuk növelni a bevételeinket, a válság idején is előremenekültünk, így tudtunk piacon maradni” – mondta Lakatos Krisztián. A társaság január elején szokott bért emelni, de a tavalyi emelésből származó előnyét a Háda az év közepére már elveszítette. A társaságnál a bérterhek csökkenésére számítanak, enélkül gondot okozhat a kisebb üzletek munkaerő-ellátása, ami végső soron boltbezárásokhoz vezethet.

Érzi a munkaerőhiány hatását egy másik nagy használtruha-kereskedés, a Cream is. Boltjaiba a válogatott használt ruhák felső 10 százaléka kerül csak, a cég forgalma folyamatosan nő. „A magas minőségű és márkás termékeink miatt sokan vásárolnak a hét üzletünkben és két outletünkben. Új üzletek nyitását is tervezzük, tavaly ez részben a munkaerőhiány miatt maradt el” – mondta Baán Krisztina, a Cream marketingvezetője. Viszont – lépést tartva a piaccal – a Cream az utóbbi időszakban többször is emelt bért, dolgozói érdekeit szem előtt tartva pedig már nem nyit ki vasárnap.

A használtruha-üzletek forgalmának hektikussága a Központi Statisztikai Hivatal adataiban is tükröződik. Tavaly decemberben a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma 10,9 százalékkal nőtt, de a használtcikk-üzletek forgalma 4,2 százalékkal esett. A március végi kimutatások szerint 2018 januárja 17 százalékos bővülést hozott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.