A magyarországi édesipari vállalkozások árbevétele 2012 óta folyamatosan növekszik – derül ki az Opten adataiból. A rendszerváltást követő privatizáció révén több külföldi nagyvállalat is tulajdonos lett a hazai édesiparban, emellett jelentősen növekedett az importtermékek behozatala a hazai kereskedelmi hálózatokba.
Az iparág magára találását jelzi, hogy az elmúlt években nőtt a cégek száma (2012-ben 317 ilyen profilú vállalkozás volt, ez 2017-re 357-re emelkedett), emellett az árbevétel is folyamatosan bővül. Ez a statisztika nem tartalmazza azon nagyvállalatok adatait, amelyek fő tevékenysége nem az édességgyártás, hanem például a kereskedelem, de az általuk gyártott édesipari termékek jól ismert márkák. Kedvező jelenség, hogy a multinacionális vállalatok mellett egyre több a hazai kézben lévő, sikeres édesipari cég.
A szektor tisztulását jelzi a cégfluktuációs index alakulása: 2012 és 2014 között enyhén emelkedett, és az országos átlag környékén alakult, 2014 és 2016 között azonban 11 százalékra mérséklődött. Ez azt jelenti, hogy a működő cégek számához képest a piacra belépő és onnan távozó cégek aránya csökkent. A tavalyi évben történt egy kismértékű emelkedés, de még így is kedvezőbb az érték, mint az országos átlag.
A szektor szereplői a 2013–2017-es uniós ciklusban összesen 3,29 milliárd forint pályázati támogatást nyertek el. Ezek a fejlesztési támogatások elsősorban a mikro-, kis- és középvállalkozásokhoz kerültek, mivel a kiírások döntő többségéből a nagyvállalatok ki lettek zárva. A munkaerőhiány is jól kiolvasható a létszámadatok alakulásából. Bár 2012 és 2016 között enyhén növekedett a dolgozói létszám, 2017-ben már megfordult a trend. Emelkedő cégszám mellett 143 fővel csökkent az alkalmazotti létszám a 2016–2017-es időszakban. A Magyar Édességgyártók Szövetsége ezért többször is felhívta a figyelmet a beruházási és innovációs támogatások fontosságára, valamint a munkaerő-problémára. Ha a beruházások során létrejövő gyártósorok mellé nem sikerül megfelelő munkaerőt találni, az jelentősen visszavetheti a hazai cégek befektetési kedvét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.