BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kötelező e-segélyhívó rendszer az autókba

Áprilistól csak olyan autó kaphat típusengedélyt, és lehet ezután forgalomba helyezni, amelyik rendelkezik az eCall-rendszerhez szükséges fedélzeti egységgel – hangzott el a Belügyminisztérium és a Magyar Autóklub közös sajtótájékoztatóján. Egy már forgalomban lévő autónál körülbelül harmincezer forintból lehet kialakítani az eCall-rendszert, működési költsége pedig nincs – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára. Magyarországon 2017-ben 4894 közúti baleset történt, ebből 604 végződött halállal a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Az áldozatok egytizede azért vesztette életét, mert a segítség nem ért oda időben. Az eCall segélyhívó bevezetésével a mentők lakott területen 40, lakott területen kívül pedig akár 50 százalékkal hamarabb kiérhetnek a baleset helyszínére – mondta Hajzer Károly. Pár év múlva az eCall olyan természetes lesz, mint a biztonsági öv és a légzsák – tette hozzá.

Az eCall segélyhívó rendszer illeszkedik az európai környezetbe, s a meglévő – rendőrség által működtetett – 112-es egységes segélyhívó rendszerhez kapcsolódik. A rendszer működéséről Hajzer elmondta, hogy minden autóban van egy fedélzeti egység, amely vészhelyzet esetén működésbe lép, ilyen például a légzsák kinyílása. Ekkor a fedélzeti egység előállít egy úgyneve-

zett MSD-csomagot (adatcsomagot), amely tartalmazza a gépjármű adatait, pontos helyzetét, GPS-koordinátáit, továbbá hangkapcsolatot is indít az operátor felé. Ezzel együtt továbbítja az adatokat a 112-es segélyhívó kezelőjének, de az autóban ülők manuálisan, az eCall-gomb megnyomásával is elérik a 112-es segélyhívót.

Eddig a Jaguar és a Land Rover írta ki az európai piacra az eCall-szolgáltatások biztosítását. Emellett négy további európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását. A rendszer magyarországi felelőse a Magyar Autóklub, a tesztidőszak a napokban kezdődik el, és az éles szolgáltatást szeptembertől biztosítják a Jaguar és a Land Rover tulajdonosainak – mondta Marinka István, a Magyar Autóklub műszaki főtitkár-helyettese. Az eCall-hívások a Magyar Autó-

klubhoz futnak be elsőként, így a téves riasztásokat is ki tudják majd szűrni. Az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottságának döntése szerint 2020-tól az eCall-rendszert ki kell alakítani a nehéz haszongépjárműveken, a motorkerékpárokon és az autóbuszokon is.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.