Előzetes letartóztatásba helyezték a Volkswagen konszernhez tartozó Porsche egyik vezetőjét pénteki sajtóértesülések szerint. A német ügyészség a Porsche és az Audi több telephelyén házkutatást tartott.
„Németországban nemcsak a csalás ténye a probléma, hanem az, hogy hetven városban határérték feletti az átlagos légszennyezettség. A fő gondot a nitrogén-oxid okozza, amelynek nagy részét a dízelmotorok bocsátják a levegőbe. A lipcsei bíróság döntése ezért is a városoknak adja a döntési jogkört, hogy szükség esetén tiltást alkalmazzanak. Hamburgban már él is a szabályozás, két utcában, összesen 2,3 kilométeres szakaszra nem hajthatnak be öreg dízelautók, de az ott lakók, a vendégeik, valamint a logisztikai cégek felmentést kapnak. Mindenhol csak az átmenő forgalmat érintheti a korlátozás” – mondta Végh Bálint, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. menedzsere. A korlátozás eleve nem vonatkozik az Euro 6d környezetvédelmi besorolású autókra, ezek az elmúlt hat-nyolc hónapban eladott új autók. Ennél régebbi motorokra viszont él a tiltó határozat az északnémet városban.
„A határozatokkal az a fő probléma, hogy némely autótulajdonosnak a szabad közlekedéshez való jogát korlátozzák, akiknek így ez a joguk önhibájukon kívül sérül. Emellett fontos, hogy a már dízelkocsit tulajdonló autósokat a magasabb értékcsökkenés miatt anyagi kár éri. Ezen az autógyártók dízelautó-beszámítási akciókkal próbáltak enyhíteni” – fűzte hozzá Végh Bálint, aki szerint az elveszett fogyasztói bizalom miatt drasztikusan esik az újautó-eladásokban a dízel aránya. „Ez ma 42 százalék körüli Németországban, de az még aggasztóbb, hogy egyes piackutatások szerint a potenciális vásárlóknak csak 17 százaléka gondolkodik azon, hogy dízelt vegyen” – véli a menedzser.
Ausztriában 360 ezer autótulajdonos nevében nyújthatnak be csoportos keresetet a Volkswagen ellen, mert szerintük a dízelbotrány miatt az érintett modellek értékvesztése legalább 20 százalék.
„Az elmúlt időszakban csökkent a használtautó-piacon a dízelautók ára, de ez hamarosan stabilizálódhat, és a tulajdonosoknak várhatóan kisebb lesz a veszteségük. Angela Merkel német kancellár is kijelentette nemrég, hogy el akarják kerülni a dízelautók kitiltását a belvárosokból” – mutatott rá Nagy András, az Erste elemzője, aki szerint Magyarországon sem kell attól tartani, hogy a német ítélet miatt hirtelen jóval több használt kocsit hoznak az országba, ami lenyomná az itthon már forgalomban lévő használt dízelautók árát. „Amennyiben hirtelen sok dízelautót adnának el a németek, akkor nemcsak a magyar, hanem az egész kelet-közép-európai térség használtautó-kereskedői részéről megnövekedne az érdeklődés. A pluszkereslet pedig várhatóan a reális szintekre hajtaná fel az árakat. A gépkocsik iránti keresletet eleve a bérnövekedés és a hitellehetőségek hajtják egyre magasabbra, nem a dízelügy” – fűzte hozzá Nagy András.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) viszont alacsonyabb használtautó-árakra és növekvő behozatalra számít. „Eleve nagyon sok környezetszennyező autót hoznak be használtan az országban ha egyes német belvárosokból dízelautókat tiltanak ki, akkor hirtelen jóval több lesz az eladó öreg dízelautó” – mondta Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. „Itthon az eladott új autók 36 százaléka dízelmotorral szerelt, ez egy évvel ezelőtt még 42 százalék volt. A használtautó-piaccal kapcsolatban konkrét javaslatot tettünk a kormányzatnak. Az MGE szerint a fenntartáshoz kapcsolódóan a környezetvédelmet hangsúlyosabban figyelembe vevő adórendszerre lenne szükség, a
10-15 éves autók után jóval többet kellene fizetni. A javaslatunk szerint beszedendő adó összesített összege államháztartási szinten nem térne el lényegesen a jelenlegitől” – hangsúlyozta Erdélyi Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.