BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódik a posta modernizálása

Nemzetközi szinten is a posták teljes átalakulására volt szükség ahhoz, hogy talpon maradjanak. De a megújulás nem ért véget, folyamatos fejlesztésekkel próbálják kiszolgálni az egyre növekvő igényeket.

Tíz éve gyászszertartásokhoz hasonlítottak a postai konferenciák, hiszen létszámleépítések voltak, és arról szóltak a diskurzusok, vajon túlélik-e a posták a nehéz időszakot – jegyezte meg Szebeny Botond, az Európai Postaszövetség főtitkára a Magyar Posta nemzetközi e-kereskedelmi konferenciáján. Mára azonban a hagyományos postai szolgáltatások mellett oly mértékben diverzifikálták a tevékenységüket, hogy két számjegyű növekedést könyvelhet el a piac. Ez az e-kereskedelmi boomnak köszönhető – mutatott rá.

Tavaly 360 milliárd forint volt a magyar online kiskereskedelem forgalma. A rendelések számát a lakossághoz viszonyítva az mondható el, hogy minden harmadik magyar évente egyszer vásárol interneten keresztül. Valójában azonban az online vásárlók tizenegyszer rendelnek átlagban egy év során. Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója megállapította, hogy hatalmas átalakulások mennek végbe, s ezekre hatással van például az információ sebességének drasztikus növekedése, az elöregedő társadalom jelensége, az urbanizáció és a digitalizáció is.

Kitért arra is, hogy a posták globálisan 4-5 százalékos csökkenést realizáltak, az e-kereskedelem viszont eközben 20 százalékkal nőtt, a posták bevételének pedig a 38 százaléka már nem a hagyományos postai szolgáltatásokból keletkezett. Illés Zoltán szerint a kapacitáshiány a legnagyobb kihívás a posta számára, illetve az olyan csúcsidőszakok kezelése, mint a húsvét, a karácsony, a Black Friday, de már érezhető növekedést eredményezett az ázsiai Single’s Day is.

A konferencián a régiós országok postáinak vezetői is részt vettek, kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg, mely ország milyen problémákkal küzd. Georg Pölzl, az Österreichische Post AG elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy fejtörést okoz nekik a toborzás, mivel Ausztriában gyakorlatilag nincs munkanélküliség. Rávilágított, hogy közben jelentős a fluktuáció is, már egy új típusú munkavállalói réteggel néznek szembe. A másik nehézséget a folyamatosan növekvő igények képezik, gyorsabbnak, precízebbnek kell lenniük, már nemcsak a küldő, hanem a fogadó igényeire is figyelni kell a megnövekedett csomagforgalom mellett.

Egyre többen vesznek részt az e-kereskedelemben, a cseh lakosság azonban még mindig a házhoz szállítást igényli – szögezte le Ondrej Veselsky, a Ceská Posta nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója. Példaként felhozta, hogy csomagautomatákat állítottak fel, de az emberek egyszerűen nem akarták használni ezeket a berendezéseket. Tomasz Dabrowski, a Poczta Polska pénzügyekért felelős igazgatósági tagja pedig a lengyel piac kapcsán arról beszélt, hogy náluk is átalakulási folyamat megy végbe, hiszen ahhoz, hogy csomagkézbesítő vállalattá váljanak, egy új logisztikai architektúrát kell kialakítani. Mint elmondta, lényegében ugyanazokkal a kihívásokkal kell szembenéznünk, mint a régió többi postájának, így ők is küzdenek munkaerőhiánnyal. Amellett, hogy részt vesznek az e-kereskedelemben, vannak biztosítási és pénzügyi szolgáltatásaik, startupokkal foglalkoznak, és állami tenderekben is közreműködnek partnerként.

A régiós országok postáinak vezetői egyetértettek abban, hogy szükség van a modernizálásra, az ügyfélközpontú szemléletre, a diverzifikált tevékenységre és összességében egy átfogó megújulásra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.