Tíz éve gyászszertartásokhoz hasonlítottak a postai konferenciák, hiszen létszámleépítések voltak, és arról szóltak a diskurzusok, vajon túlélik-e a posták a nehéz időszakot – jegyezte meg Szebeny Botond, az Európai Postaszövetség főtitkára a Magyar Posta nemzetközi e-kereskedelmi konferenciáján. Mára azonban a hagyományos postai szolgáltatások mellett oly mértékben diverzifikálták a tevékenységüket, hogy két számjegyű növekedést könyvelhet el a piac. Ez az e-kereskedelmi boomnak köszönhető – mutatott rá.
Tavaly 360 milliárd forint volt a magyar online kiskereskedelem forgalma. A rendelések számát a lakossághoz viszonyítva az mondható el, hogy minden harmadik magyar évente egyszer vásárol interneten keresztül. Valójában azonban az online vásárlók tizenegyszer rendelnek átlagban egy év során. Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója megállapította, hogy hatalmas átalakulások mennek végbe, s ezekre hatással van például az információ sebességének drasztikus növekedése, az elöregedő társadalom jelensége, az urbanizáció és a digitalizáció is.
Kitért arra is, hogy a posták globálisan 4-5 százalékos csökkenést realizáltak, az e-kereskedelem viszont eközben 20 százalékkal nőtt, a posták bevételének pedig a 38 százaléka már nem a hagyományos postai szolgáltatásokból keletkezett. Illés Zoltán szerint a kapacitáshiány a legnagyobb kihívás a posta számára, illetve az olyan csúcsidőszakok kezelése, mint a húsvét, a karácsony, a Black Friday, de már érezhető növekedést eredményezett az ázsiai Single’s Day is.
A konferencián a régiós országok postáinak vezetői is részt vettek, kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg, mely ország milyen problémákkal küzd. Georg Pölzl, az Österreichische Post AG elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy fejtörést okoz nekik a toborzás, mivel Ausztriában gyakorlatilag nincs munkanélküliség. Rávilágított, hogy közben jelentős a fluktuáció is, már egy új típusú munkavállalói réteggel néznek szembe. A másik nehézséget a folyamatosan növekvő igények képezik, gyorsabbnak, precízebbnek kell lenniük, már nemcsak a küldő, hanem a fogadó igényeire is figyelni kell a megnövekedett csomagforgalom mellett.
Egyre többen vesznek részt az e-kereskedelemben, a cseh lakosság azonban még mindig a házhoz szállítást igényli – szögezte le Ondrej Veselsky, a Ceská Posta nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója. Példaként felhozta, hogy csomagautomatákat állítottak fel, de az emberek egyszerűen nem akarták használni ezeket a berendezéseket. Tomasz Dabrowski, a Poczta Polska pénzügyekért felelős igazgatósági tagja pedig a lengyel piac kapcsán arról beszélt, hogy náluk is átalakulási folyamat megy végbe, hiszen ahhoz, hogy csomagkézbesítő vállalattá váljanak, egy új logisztikai architektúrát kell kialakítani. Mint elmondta, lényegében ugyanazokkal a kihívásokkal kell szembenéznünk, mint a régió többi postájának, így ők is küzdenek munkaerőhiánnyal. Amellett, hogy részt vesznek az e-kereskedelemben, vannak biztosítási és pénzügyi szolgáltatásaik, startupokkal foglalkoznak, és állami tenderekben is közreműködnek partnerként.
A régiós országok postáinak vezetői egyetértettek abban, hogy szükség van a modernizálásra, az ügyfélközpontú szemléletre, a diverzifikált tevékenységre és összességében egy átfogó megújulásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.