BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tisztázza magát és dízelautóit a Mercedes

Megizzasztották Dieter Zetschét, a Daimler vezérigazgatóját a német közlekedési minisztérium zárt ajtók mögött tartott hétfői meghallgatásán. A közlekedési hatóság vezetésével folyó vizsgálat kapcsán Zetschének arra kellett volna válaszolnia, hogy a Mercedesek közül hányat és milyen modelleket érint az egyre mélyülő dízelbotrány. Abban ugyanis a luxusautó-gyártó – az Egyesült Államokban 2015 szeptemberében lebukott Volkswagenhez hasonlóan – egyértelműen sáros, hogy nála is felfedezték a károsanyag-kibocsátási értékek manipulálására szolgáló beépített szoftvereket. Ilyeneket találtak az 1,6 literes dízelmotorral szerelt Mercedes Vito haszonjárművekben, melyek visszahívására a múlt héten kötelezte a hatóság a vállalatot. Sajtóhírek szerint 40 ezer Vito mellett 80 ezer C osztályú Mercedes is érintett lehet, de a végső szám több százezerre is rúghat. Zetsche a meghallgatáson a Reuters beszámolója szerint cáfolta, hogy az emissziós adatokat megszépítő szoftver illegális lenne, az ügyet bíróság elé is viszik, miközben teljes együttműködést ígértek a hatóságoknak. Andreas Scheuer közlekedési miniszter június közepéig adott haladékot a Daimlernek, hogy előterjessze a levegőtisztaság-védelmi előírásoknak megfelelő műszaki átalakításokról szóló tervét. Ez előtt lesz még egy találkozójuk Zetschével, aki az egyeztetésről távozóban jónak minősítette annak légkörét.

A Mercedes eközben a Renault-ra mutogat, a franciák szállították ugyanis az ominózus dízelmotorok ezreit a Vitókhoz. Ami igaz ugyan, de a hatályos uniós jog szerint az autó gyártója felel a járműbe beépített valamennyi alkatrész megfelelő működéséért és minőségéért. A csalásokat kőkeményen büntető Egyesült Államokba a Daimler nem szállított a környezetszennyező Vitókból. A kipufogógáz tisztítását végző rendszer működésébe beavatkozó szoftveres eszköz eredetét viszont nem közölték, ám az aligha francia eredetű. Erre utal, hogy a közlekedésiek nemcsak a Mercedesnél, hanem az elektronikai és vezérlőegységeket beszállító Robert Boschnál is intenzíven kutatnak a manipuláció felelősei után. A Renault-nál 2016 januárjában tartottak razziát, majd a lefolytatott hatósági vizsgálat végén deklarálták, hogy nem találtak az emissziós adatok meghamisítására alkalmas beépített eszközt vagy szoftvert. Igaz, a gyanúba kevert Captur városi terepjárókat vissza kellett hívni javításra, mert a normál használat során a tesztbizonyítványban feltüntetett károsanyag-kibocsátási adatokat sokszorosan túllépték.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.