Megizzasztották Dieter Zetschét, a Daimler vezérigazgatóját a német közlekedési minisztérium zárt ajtók mögött tartott hétfői meghallgatásán. A közlekedési hatóság vezetésével folyó vizsgálat kapcsán Zetschének arra kellett volna válaszolnia, hogy a Mercedesek közül hányat és milyen modelleket érint az egyre mélyülő dízelbotrány. Abban ugyanis a luxusautó-gyártó – az Egyesült Államokban 2015 szeptemberében lebukott Volkswagenhez hasonlóan – egyértelműen sáros, hogy nála is felfedezték a károsanyag-kibocsátási értékek manipulálására szolgáló beépített szoftvereket. Ilyeneket találtak az 1,6 literes dízelmotorral szerelt Mercedes Vito haszonjárművekben, melyek visszahívására a múlt héten kötelezte a hatóság a vállalatot. Sajtóhírek szerint 40 ezer Vito mellett 80 ezer C osztályú Mercedes is érintett lehet, de a végső szám több százezerre is rúghat. Zetsche a meghallgatáson a Reuters beszámolója szerint cáfolta, hogy az emissziós adatokat megszépítő szoftver illegális lenne, az ügyet bíróság elé is viszik, miközben teljes együttműködést ígértek a hatóságoknak. Andreas Scheuer közlekedési miniszter június közepéig adott haladékot a Daimlernek, hogy előterjessze a levegőtisztaság-védelmi előírásoknak megfelelő műszaki átalakításokról szóló tervét. Ez előtt lesz még egy találkozójuk Zetschével, aki az egyeztetésről távozóban jónak minősítette annak légkörét.
A Mercedes eközben a Renault-ra mutogat, a franciák szállították ugyanis az ominózus dízelmotorok ezreit a Vitókhoz. Ami igaz ugyan, de a hatályos uniós jog szerint az autó gyártója felel a járműbe beépített valamennyi alkatrész megfelelő működéséért és minőségéért. A csalásokat kőkeményen büntető Egyesült Államokba a Daimler nem szállított a környezetszennyező Vitókból. A kipufogógáz tisztítását végző rendszer működésébe beavatkozó szoftveres eszköz eredetét viszont nem közölték, ám az aligha francia eredetű. Erre utal, hogy a közlekedésiek nemcsak a Mercedesnél, hanem az elektronikai és vezérlőegységeket beszállító Robert Boschnál is intenzíven kutatnak a manipuláció felelősei után. A Renault-nál 2016 januárjában tartottak razziát, majd a lefolytatott hatósági vizsgálat végén deklarálták, hogy nem találtak az emissziós adatok meghamisítására alkalmas beépített eszközt vagy szoftvert. Igaz, a gyanúba kevert Captur városi terepjárókat vissza kellett hívni javításra, mert a normál használat során a tesztbizonyítványban feltüntetett károsanyag-kibocsátási adatokat sokszorosan túllépték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.