A múlt évben majdnem minden hazai vasúti árufuvarozó nagyobb forgalmat ért el, mint egy évvel korábban, növekedésükhöz hozzájárultak az általuk kínált logisztikai szolgáltatások is. Ám a bővülést nem mindig kísérte az eredményadatok javulása.
Az összesített számokat erősen befolyásolják a riválisainál nagyságrenddel nagyobb Rail Cargo Hungaria adatai. Az ausztriai Rail Cargo Grouphoz tartozó társaság 73,6 milliárd forintos árbevétellel zárta az évet, de a saját tőkéje csökkent, az üzemi és az adózott eredménye pedig veszteséget mutatott. Kapcsolt vállalkozása, a Rail Cargo Carrier a 10,1 milliárdos forgalma mellé 100 millió körüli profitot is felmutatott, holott az előző évben még mintegy hárommilliárdos mínuszban volt.
„Partnereinktől tavaly minden korábbinál nagyobb megrendeléseket kaptunk, annyit, hogy azt a meglévő kapacitásainkkal nem is tudtuk kielégíteni” – mondta a Világgazdaságnak Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke. Közlése szerint a helyzet hasonló volt egész Európában, de az itthoni körülményeket nehezítették az intenzívebbé váló pályafelújítások. Ezek miatt az RCH vonatai kerülő útvonalakra kényszerültek, így tovább csökkentek a kapacitásai és nőttek a költségei. A helyzet miatt a társaság a nyáron kénytelen volt rövid időre áruforgalmi korlátozást bevezetni, mindez persze tükröződik az eredményeiben. Ám őszre úrrá lett a nehézségeken. Árpolitikáját hozzáigazította a megváltozott piaci viszonyokhoz, ügyfélportfólióját pedig megtisztította. Újabb tartalékokat tárt fel, javította hatékonyságát. Ezeknek is köszönhetően az idei, vágányzárakkal terhelt időszakban már jobb eredményekre számít. Félig osztrák kézben van a terület második legnagyobb hazai cége, a GYSEV Cargo is, amely minden gazdálkodási mutatóját javította tavaly. Árutonna-kilométerben mért teljesítménye 35,8 százalékkal nőtt. A társaság az elmúlt évben az Amber Rail a. s. gazdasági társaság kizárólagos tulajdonosa lett.
A terület további cégei azok a kisebb magántársaságok, amelyek a vasúti áruszállítási piac 2004-es megnyitása után jelentek meg a piacon. Köztük a legnagyobb a Petrolsped 65 és az Illés Logistics 35 százalékos tulajdonában lévő MMV Magyar Magánvasút Zrt., amely tavaly mintegy 38 millió tonna árut továbbított, és a korábbi mintegy harmadával, 9,5 milliárd forintra növelte az árbevételét. Szerelvényei többsége az északnyugat–délkelet tengely mentén haladnak az országban.
A Floyd csökkenő eredmény mellett növelte 7,5 milliárd forintra az árbevételét. A társaság 65 százaléka a hamburgi Eurogate Intermodal GmbH, a többi az I.C.E. Holding Kft. kezében van. A nagyobb bevételt exportja növekedésének köszönhette.
A romániai Grampet által szinte kizárólagosan ellenőrzött Train Hungary amellett, hogy növelte a forgalmát, kihúzta a mínuszból is az eredményét és a saját tőkéjét. Szintén növekvő, 5,1 milliárd forintos árbevétel mellett rontotta kissé az eredményét a CER Hungary Zrt., amely öt másik társaság mellett a CER Cargo Holding SE tagja. Tavaly 3,4 millió tonna árut fuvarozott. Kiemelkedően jól szerepelt a szlovákiai leányvállalata. Korábbi közlése szerint a csoport tavaly 3,4 millió tonna árut továbbított a 2016-os 2,7 millió tonna után, 4082 vonattal. Szlovákiai leányvállalatának a teljesítménye az előző évi háromszorosára ugrott, és elindultak a csoport első vonatai Csehországban.
Erősítés a Borostyán szállítási folyosón
Nyíri Andrást, a budapesti központtal működő Rail Cargo Carrier (RCC) nemzetközi üzemeltetési igazgatóját választotta szóvivőjének az Európai Unió legújabb, Borostyán (Amber) nevű nemzetközi vasúti folyosójának, az RFC–11-nek vasútvállalati tanácsadói munkacsoportja. A Borostyán korridor együttműködésben kilenc közép-európai vasúttársaság képviselői vesznek részt. A folyosó a lengyel–fehérorosz határról indul, Szlovákián át érkezik Magyarországra, ahonnan a koperi kikötőbe, illetve Kelebián keresztül a Balkánra tart. A régió országai közötti vasúti fuvarozás feltételeit és a szállítás tervezhetőségét javító együttműködés várhatóan a 2019/2020-as menetrendi évben indul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.