Tavaly 6-7 százalékkal fogadtak több vendéget a hazai fürdők a 2016-os több mint 41 millió után – mondta a tegnapi háttérbeszélgetésen Boros László Attila, a Magyar Fürdőszövetség elnöke. A 464 hazai közfürdőből 86-nak van gyógyfürdő-minősítése, de közülük csak 15-20 nyereséges. „Olyan koncentrált attrakciófejlesztésre és fürdőfejlesztésre lenne szükség, mint a 2010-es Széchenyi-terv idején. Megjelenik ugyan mintegy tízmilliárd forint erre a Modern városok program keretében, de az attrakciófejlesztések irányába további 60 milliárddal lehetne elindulni – válaszolta a Világgazdaság kérdésére a szakember.
Mint Boros László Attila elmondta, a gyógyfürdőinkben jelentős potenciál van, ám a gyógyvizek országában tavaly csak 2,3 millióan vették igénybe a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) által kínált gyógyszolgáltatásokat. Pedig a magyar fürdőágazat sikerét és jelentőségét bizonyítja, hogy 2016-ban a tíz legkedveltebb hazai turisztikai célpont között kilenc fürdőváros szerepelt.
A fürdők jelentős része önkormányzati tulajdonú, ezekben – ellentétben a szálláshely-szolgáltatással – magántőke alig jelenik meg. A fürdőszövetség ezért egyeztetést kezdeményez a kormánnyal egy új finanszírozási rendszer megalkotásáról, mert a NEAK által támogatott fürdőbelépők és fürdőgyógyászati kezelések struktúráját át kell alakítani. Mai paramétereivel a hungarikumnak is tekinthető rendszer fenntarthatatlan, és a szolgáltatási kapacitások visszaesésével fenyeget az elnök szerint.
A NEAK 2012 óta évi 4,2 milliárd forinttal támogatja a gyógyfürdőkben folyó kezeléseket, azaz minden társadalombiztosítással rendelkező magyar állampolgár orvosi beutalóval évente kétszer 15 alkalmas támogatott fürdőkúrára jogosult. Ez a stabil és régóta működő rendszer azonban elkezdett inogni, mert a gyógyfürdőkből megkezdődött az elvándorlás az állami egészségügybe, az ottani béremelések miatt – hangsúlyozta Boros László Attila.
A szövetség elnöke a szakterület fő céljai között említette a fenntartható fürdőüzemeltetést, a kommunikációt, a partnerséget és a lobbit, valamint a kutatást és innovációt. Mint mondta, fontos az érintett létesítmények szolgáltatásai minőségének javítása és a fürdőszolgáltatásokat terhelő 27 százalékos áfakulcs csökkentése is. „A gyógyvendég nem jön automatikusan, meg kell találni. E célból fel kell mérni, hogyan adhatók el a nemzetközi piacon a hazai gyógyvizek, és meg lehet mutatni a turistáknak, hogy különböző mozgásszervi panaszaikra melyik gyógyvíz hatásos” – tette hozzá a fürdőszövetség elnöke.
A hazai gyógyszállodák tavalyi kihasználtsága 67,6 százalékos volt, míg az összes magyarországi szállodáé együtt átlagosan 59,6 százalékos. A hazai szobakapacitások 10 százaléka gyógyágy – mondta Könnyid László, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Tavaly 2,5 millió vendégéjszakát töltöttek gyógyszállókban, a vendégek fele külföldi volt.
Gyógyszállóink forgalma négy év alatt 54 százalékkal nőtt – ezt már Ruszinkó Ádám, a Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke mondta. Két éve az egészségturizmus teljes árbevétele meghaladta a 155,9 milliárd forintot. Gyógyvizeink továbbra is népszerűek a németek körében, de erősödik az izraeli és a cseh turisták érdeklődése is. Az elmúlt évtizedben a legerőteljesebben a FÁK országaiból érkező, jellemzően fiatalabb és átlagon felül költő látogatók száma nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.