Kinek címezte a Gyáriparosok Európai Kerekasztala (ERT) a napokban bejelentett vállalását, és honnan vár visszajelzést?
Az ERT-t olyan, nagy és régi, európai, részben globális hálózattal is rendelkező vállalatok alkotják, amelyek képesek befolyásolni a kontinens versenyképességét. Ebből adódóan a vállalásunkról közzétett nyilatkozatunk célközönségének nyilvánvalóan az olyan európai politikusokat tekintjük, akik tehetnek a versenyképesség javításáért. A tőlük érkező reagálások várhatóan az ERT Helsinkiben tartandó, májusi testületi ülésén válnak ismertté. (A szervezet évente két ülést tart.) Miközben azonban a leglényegesebb célunk az európai politikusok elérése, kicsit már az új, a választások utáni garnitúrát is meg kívántuk szólaltatni, pozicionálni magunkat előttük.
A részt vevő cégek könnyen dűlőre jutottak egymással?
Mivel a hat pontot megfogalmazó ötvenöt cég nagyon eltérő területen működik – például olajtársaságból is van három-négy a Mol mellett –, olyan konszenzust kellett találnunk, amely mellett minden vállalat kiáll. Ilyen terület a diversity and inclusion, azaz a társadalmi befogadás és a sokféleség elve, ennek követése ugyanis mindenkinek hasznos. A Mol számára egyébként a hat pontból az első négy sokkal kézzelfoghatóbb, de aktívan képviseljük az utolsó kettőt is, amely inkább azokat a vállalatokat érinti, amelyek távoli országokkal, például Kínával vagy az Egyesült Államokkal kereskednek, és amelyeknek a szabadkereskedelmi és a szabadalmi kérdések az elsődlegesek. Az üzenet tehát kiment. Kíváncsian várjuk, hogyan reagálnak majd rá az új brüsszeli illetékesek, és hogy miként tudjuk az elképzeléseink megvalósítását folytatni.
A hat pontból több is olyan, amelynek a teljesítése egyébként is üzleti érdekük a cégeknek. Miért kerültek ezek a vállalások közé?
Valóban vannak ilyen, egyszerűen a versenyképességet érintő pontok, például a digitalizáció, amelyből nem szabad kimaradni. Ám iparáganként más-más a digitalizációs szint, így lemaradhat az olajipar is, ha nem tart lépést ezen a téren. A big data kezelése viszont főként a lakossági fogyasztói szegmensben dolgozó cégeknek fontos. Enélkül ma már nehéz olyan kínálatot nyújtaniuk a fogyasztóknak, amely mellett versenyképesek maradhatnak. Más pontok viszont nem ilyen egyértelműek, ráadásul nem is mindenki foglalkozik velük azonos súllyal. Ide sorolható az említett diversity and inclusion, amelynek terén a Mol például vállalta, hogy 30 százalék fölé emeli a női középvezetők arányát. Ez a mi szakmánkban nem hangzik túl természetesnek, de jó néhány más iparágban sem az. Hasonló terület a kutatás-fejlesztés is, ezen a téren sok vállalat csupán követő stratégiát folytat. A Mol azonban elindult azon az úton, hogy maga is előremutató dolgokat tegyen le az asztalra. Ezek közé tartozik a zalaegerszegi gumibitumengyár építése, amelynek a tervét a napokban jelentettük be. Ez a stratégia nem minden országban kézenfekvő, ugyanakkor egybeesik azzal, amit a hazai politika is követ, azazhogy számottevően növekedjen a versenyképességet javító, kutatás-fejlesztés alapú beruházások száma.
A vállalás szerint az ERT-vállalatok még jobban növelnék a kutatás-fejlesztési beruházásaikat, ha kedvezőbb lenne a szabályozói, működési környezet. Milyen elvárásuk van e téren?
Nem elsősorban arról van szó, hogy a politikusok milyen ösztönzőkről gondoskodjanak, hanem általában a támogató környezet szükségességéről, például hogy megfelelően lehessen elszámolni a kutatás-fejlesztési költségeket. Ez a pont elsősorban arról szól, hogy a kisebb vállalatok kutatás-fejlesztési ráfordításainak arányát is arra a szintre kell emelni, amelyre a nagy európai vállalatoké már eljutott. A politikától azt várjuk, hogy a kisebb piaci szereplőket segítse a versenyképességük növelésében, például a kínai és az amerikai riválisokkal szemben. Az amerikai ipari kétszer, két és félszer annyit költ kutatás-fejlesztésre, mint az európai.
A Mol hogyan teljesíti a hat pontot?
Mivel a társaság magas szinten képviselteti magát az ERT-ben – korábban Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgatón, most rajtam keresztül –, viszonylag könnyen koordináljuk a lépéseket. Eleve olyan kezdeményezések mellé állunk oda, amelyeket egyébként is meg tudnánk és meg szeretnénk valósítani, és amelyek egybeesnek az érdekeinkkel. Egy ERT-találkozó előtt magas szinten megbeszéljük, hogy mi az álláspontunk a majd terítékre kerülő kérdésekkel kapcsolatban, majd kiadjuk a vállalaton belüli instrukciót, és ellenőrizzük a megvalósítást. Félévente, számokkal alátámasztva mutatják be az érintett vezetők, hol tartanak. E pontokba illik a Corvinus Egyetemmel indított együttműködésünk is, ugyanis a Mol nagyon fontosnak tartja, hogy a lehető legmagasabb szintű legyen a fiatalabb és a karrierje közepén járó generáció hazai képzése.
Méri-e majd az ERT, hogy a tagjai hogyan teljesítették a vállalásaikat?
Ez önkéntes vállalás, nincs büntetés a lemaradásért, viszont a megvalósítás mindenkinek érdeke. Erre ösztönzi a vállalatokat az egészséges verseny is. Minden cég szeretne mindig kicsit többet mutatni a többieknél, a Mol sem akar szégyenkezni a szakma nagyjai előtt, hogy közép-európaiként nem tud annyit letenni az asztalra, mint mások. Ez más iparágakban is így van. Az is közös, hogy a kisebb vállalatoknak fontos, milyen visszacsatolást kapnak a náluk nagyobbak vezetőitől.
Az ERT vállalásai
1. Az együttesen évi ötvenmilliárd eurós kutatás-fejlesztési beruházás növelése
2. Kampányt indítanak a sokszínű és befogadó vállalati kultúra elterjesztéséért
3. A digitális átalakulás előmozdítása
4. A készségek fejlesztése, szakmai oktatás, részben partnerségeken keresztül
5. Az uniós ipar és a kereskedelemdiplomácia támogatása
6. Az energiaátmenet megvalósítása, az éghajlatváltozás elleni küzdelem
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.