Európában a tíz évvel ezelőttinél sokkal nagyobb tartalék áramtermelő kapacitásra van szükség a villamosenergia-rendszerek egyensúlyának megtartásához, mert egyre nő az időjárásfüggő berendezések aránya a folyamatosan és kiszámíthatóan működők rovására. Az, hogy adott ország hogyan tartja egyensúlyban az áramrendszerét, a műszaki mellett szabályozási és versenyügyi kérdés is. Az e célt szolgáló úgynevezett kapacitásmechanizmus általános rendszerének résztvevői (termelők, fogyasztók, tárolók) nemcsak a szolgáltatásukért kapnak pénzt, hanem a puszta rendelkezésre állásukért is – áll abban a piacszerkezeti elemzésben, amelyben Csermely Ágnes, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal piacfelügyeleti és ellenőrzési főosztályának vezetője veti össze az európai kapacitásmechanizmusok mozgásterét a vonatkozó uniós elvárásokkal. A mechanizmus speciális esetében stratégiai tartalék kapacitást tartanak fenn a ritka, de szélsőséges ingadozások kiegyenlítésére. A különbség, hogy míg az általános kapacitásmechanizmus javítja az üzemelő erőművek jövedelmezőségét, a stratégiai tartalék e hatása alig érződik.
Az említett versenyügyi probléma amiatt keletkezik, hogy a mechanizmus jövedelmezőségi előnyhöz juttatja a rendszer résztvevőit a rendszeren kívüliekkel szemben, ami ütközik az egységes európai villamosenergia-piac célmodelljével. Ám mivel az ellátásbiztonság tagállami felelősség, a szabályozás elsősorban indokoltság és tiltott állami támogatás szempontjából vizsgálja a kapacitásmechanizmusokat, és igyekszik egységes elvárásokat támasztani, amelyek a közpénzek hatékony felhasználására és a versenytorzító hatások minimalizálására ösztönöznek – mutat rá az elemzés. Így például csak akkor vezethető be a kapacitásmechanizmus, ha az adott tagállam már mindent megtett a piaci torzítások felszámolására, mégis fennmaradtak ellátásbiztonsági kockázatok. A preferált uniós megoldás a stratégiai tartalék, amely az ellátási problémák felszámolása után könnyen kivezethető a rendszerből.
Az EU versenyigazgatósága Belgiumban és Németországban hagyott jóvá stratégiai tartalékrendszereket, általános mechanizmust pedig Nagy-Britanniában, Franciaországban, Olaszországban, Írországban és Lengyelországban, az új belga rendszer 2020 elején várható. Az európai kapacitásmechanizmus eddig a legolcsóbb kapacitásokat próbálta meg mozgósítani a csúcsigények kielégítésére. Az aukciókon a kapacitásdíj 90-98 százaléka a már üzemelő erőműveknek jutott, technológiától függetlenül. Még a széntüzelésű erőművek is jól jártak, de ezeket egy szén-dioxid-kibocsátási korláttal a tisztaenergia-csomag elzárta az ilyen jövedelemszerzéstől. Az is aggályos, hogy a díjhoz jutó nagy erőművek gyakorlatilag azért kapnak pénzt, amit egyébként is csinálnának.
A kapacitásdíj
90-98
százaléka a már üzemelő erőműveknek jutott
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.