Világgazdaság

Veszélyben hatvanötezer vonat

Az állami támogatás jelenlegi szintje mellett további támogatásra van szükség, mert masszívan ráfizetéses a hazai vasúti árufuvarozás csaknem negyedét kitevő, zuhanó részarányú, de kulcsfontosságú – mintegy 700 céget kiszolgáló – szegmense, az egyes kocsis fuvarozás. Ha a támogatási rendszer nem változik, két éven belül veszélybe kerül ez a szállítási mód, amelynek a kiesését csak évi 300 ezer kamionnal lehetne pótolni.

Két éven belül veszélybe kerülhet a hazai vasúti árufuvarozás három alapvető formájából a legsérülékenyebb, az úgynevezett egyes kocsis fuvarozás, ha nem kap célzott állami támogatást – tájékoztatta a Világgazdaságot a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület. Az egyes kocsis szolgáltatás költségei azért magasabbak az irányvonatokénál, mert szerelvényeit az útjuk során többször meg kell bontani a már megérkezett, illetve újként érkező kocsik le- és rákapcsolása miatt. Ugyanakkor az egyes – más néven szórt – kocsirendszerben továbbítják a hazai vasúti áru 20-25 százalékát, azaz évi 12 millió tonnát, így ezen múlik mintegy hétszáz magyarországi vállalat kiszolgálása is. Az e szolgáltatással ellátott társaságok jelentős hányada kis- és középvállalkozás, de szórt kocsis rendszerben jutnak hozzá a küldeményekhez a stratégiai nagyvállalatok is.

Mivel a szórt kocsik továbbítása nemzeti érdek, a tevékenységet az állam támogatja, azonban a jelenlegi támogatási rendszer anomáliái miatt az egyes kocsis fuvarozásban érdekelt vállalatok ennek csak egy részét tudják kihasználni. Emiatt alakult ki az a helyzet, hogy – a Hungrailhez beérkező adatok szerint – a befolyó támogatással kiegészített bevételek már nem fedezik az érintett vasúttársaságok – többek között a Rail Cargo Hungaria és a GYSEV Cargo – költségeit. Így a szóban forgó fuvarozóknak ez a szolgáltatása gazdaságtalanná válik, és nem tudnak alternatívát nyújtani a közúti fuvarozással szemben.

Ha a finanszírozási rendszer nem módosul úgy, hogy a támogatás fedezze a fuvarozók költségeit, leállhat a szórt kocsis szolgáltatás, és 12 millió tonnányi áru – amelyből 2,3 millió tonna veszélyes áru – a közútra terelődhet. Az így kieső, évi 65 ezer vonatot csak 300 ezer kamion pótolhatná. Ez azonban ellentétes lenne azzal az uniós irányelvvel, amely kimondja a fuvarozás vasútra terelését.

A szakmai szövetség az Európai Bizottság által már elfogadott, úgynevezett osztrák támogatási modell bevezetéséért küzd. E modell alapján évi 4-4,5 milliárd forint jutna e célra a hazai vasútnak. A Hungrail arra is felhívja a figyelmet, hogy a formálódó országos intermodális hálózat kiépülésével az intermodális központok közötti vasúti árumozgatáshoz is elengedhetetlen az egyes kocsis fuvarozás fennmaradása.

Tíz év alatt mínusz hetven százalék

Európában 27 százalék körüli az egyes kocsis fuvarozás aránya a teljes vasúti áruszállításban, de például Németországban és Csehországban meghaladja a 41 százalékot, és Szlovákiában, Ausztriában vagy Szlovéniában is 30 százalék fölötti. Nem csoda, hogy Magyarországon ennél jóval kisebb az arány: az elmúlt tíz évben 70 százalékkal csökkent a szórt kocsis vonatok igénybevétele. | VG

 

Ezek is érdekelhetik