Az idei első negyedévben a mezőgazdasági termelői árak 8 százalékkal emelkedtek, ami nagyobb mértékű drágulás volt, mint a ráfordítási áraké, ahol 5,5 százalékos volt a növekedés – áll a KSH statisztikai jelentésében. A mezőgazdasági árak növekedését elsősorban a növényi termékek 13 százalékos drágulása okozta. Ezen belül – bár kis súllyal – a burgonya ára kiemelkedően, 91 százalékkal nőtt, miközben az értékesítés a felére esett vissza a készletcsökkenés következtében. Az áremelkedés mértékéhez az előző kétévi alacsony bázis is hozzájárult. Drágult az árindexben nagy súllyal szereplő gabona, összességében 14 százalékkal, ezen belül a búza 24, a kukorica pedig ettől sokkal elmaradva, 3 százalékkal drágult. A gyümölcsök ára jelentősen, 20 százalékkal csökkent. Nagy mennyiségben került a piacra olcsó, ipari célú alma, ami lefelé mozdította az árindexet.
Az élő állatok és állati termékek ára 1,2 százalékkal mérséklődött. Az élő állatok ára összességében nem változott egy év alatt, ám ez két ellentétes folyamatból tevődött össze: a vágóbaromfi ára 2,7 százalékkal nőtt, miközben a vágósertés ára megközelítőleg ugyanennyivel (2,6 százalékkal) csökkent. Érdemes megjegyezni, hogy a húspiacon azóta lényeges változások történtek: a Kínában tomboló sertéspestis miatt kialakult hiányhelyzet „elszívja” Európából a sertéshúst, ami a magyarországi élősertés-árakat is felfelé tornászta.
Az állati termékek ára az idei első negyedévben 3 százalékkal mérséklődött. A tej ára ezen időszak alatt 0,9 százalékkal emelkedett, és a havi drágulás mértéke is meghaladta az egy évvel korábbit. Eközben a tojás ára, az előző évi 21 százalékos áremelkedés után, 13 százalékkal csökkent.
A takarmányok ára 9,6, a műtrágyáké pedig 11 százalékkal emelkedett, a növényvédő szerek és az állatgyógyászati készítmények ezeknél mérsékeltebben, 2,9 és 4,2 százalékkal drágultak. A mezőgazdasági beruházásokon belül az épületberuházások ára 10, a gépberuházásoké 2,1 százalékkal emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.