Mi derült ki a Tigáz átvilágításából? Utólag is reálisnak tűnik a társaságért a MET Magyarország Zrt. által kifizetett vételár?
Az adatszobában feltöltött és a menedzsmentinterjúk során kapott információk helytállók és korrektek voltak. Nem igazolódott be az a sok iparági szakértő által korábban jelzett probléma sem, amely szerint a Tigáz hálózata nincs túl jó műszaki állapotban. A tanácsadók bevonásával készült, nagyon részletes, 2018 végén zárult átvilágításnak köszönhetően megértettük a társaság működésének minden részletét, és megtaláltuk, hol érdemes vagy célszerű módosítani. Az eladóval, az olaszországi Enivel egyébként is jó a kapcsolatunk, több országban együttműködünk a kereskedelemben.
Mely területen kellett vagy kell változtatni?
Nyolc-tíz éve például nagy probléma volt a Tigáznál a hálózat mérési különbözete miatt a gázveszteség, ami két dologból eredt: a hálózati elemek minősége és ellenőrzése nem ütötte meg a legjobb iparági gyakorlat szintjét, és a tizenkét megyére kiterjedt ellátási területen sok volt a szabálytalan vételezés. Ez utóbbira a legelterjedtebb módszer a mágnesezés volt. Egész kis gyűjteményünk van az ezzel kapcsolatos eszközökből, anekdotákból. Ezt a feladatot azóta sem szerveztük ki.
Még mit léptek?
Végrehajtottunk egy 5-10 milliárd forintba kerülő hálózatfejlesztést – ez a munka folyamatos –, amelynek eredményeként az energiahivatal nyilvántartása szerint is a Tigáz hálózati mérése számít a legjobb iparági gyakorlatnak. Nemcsak vezetékeket, hanem például mérőberendezéseket és nyomásszabályozókat is cseréltünk. Előzőleg voltak ugyanis olyan nyomásszabályozóink, amelyek ugyanazt a mennyiséget különböző hőmérsékleten másnak mutatták. Mára a mérési pontatlanságoknak ezt az okát szinte teljesen kizártuk. A másikon még dolgozunk: a fogyasztói szokások feltérképezésével, modellezésével igyekszünk megtalálni azokat az épületeket – például nagyobb panziókat –, amelyeknek a gázvezetékeit eleve úgy építették, hogy lett egy mért és egy méretlen szakaszuk is. A hitelesített mérők és nyomásszabályozók telepítése már korszerű munkairányítási rendszerben zajlik. Összességében azonban műszaki területen alapvetően korábban is magas minőségben dolgozott a Tigáz.
Mit tapasztaltak az egyéb kiszolgálórészlegeknél?
Kevésbé volt fejlett például a számviteli, a HR-, a kommunikációs terület, itt el lehetett mozdulni a hatékonyság felé. A változtatást az is indokolja, hogy ezek a területek lényegében megmaradtak a korábbi formájukban és létszámukkal akkoriból, amikor még az egyetemes szolgáltatás, a versenypiaci kereskedelem és a gázelosztás üzletágait is ki kellett szolgálniuk, pedig mára csak az utóbbi maradt meg. (Az egyetemes szolgáltatás a Nemzeti Közművek Zrt.-hez, a gázkereskedelem az Elmű-ÉMÁSZ-hoz került.)
Milyen elbocsátásokkal jár az említett elmozdulás?
Valamekkorával biztosan, részben az új struktúra miatt is. Ugyanakkor bizonyos munkákat be is szervezünk majd a társasághoz: például a hálózatépítést és a mérőcserét most is a Tigáz végzi, de találtunk további hét-nyolc bevonható tevékenységelemet. Az előzetes hatástanulmányok szerint például célszerű lenne egyes gépészeti, karbantartási szolgáltatásokkal bővíteni a tevékenységünket, főleg azért, mert ezekből hiány van a Tigáz által ellátott térségben. További elemek indítása mellett szól az is, hogy – más, borúlátó előrejelzésekkel ellentétben – várakozásaink szerint a következő tíz évben még stagnál, csak utána csökkenhet majd a hazai gázfogyasztás. Ilyen helyzetben persze kézenfekvőnek tűnhet a hálózati elemek új célra, a hidrogénnek mint járműüzemanyagnak a szállítására való hasznosítása. A hálózat mentén kialakíthatók a töltőállomások is. Mivel ennek a tevékenységnek – ha életképesnek ígérkezik – országos hálózatban kellene működnie, az energiahivatallal és más szolgáltatókkal együtt vizsgáljuk a lehetőségeket. Japánban már van ilyen kísérleti szállítás. A hidrogénmolekula sokkal kisebb, mint a vele egy csőben továbbítandó és tőle később szétválasztandó metáné, ezért jobban fel kell majd készíteni a hálózatot a szivárgás megakadályozására. Ennél azonban vannak más, előkészítettebb szakaszban lévő, értéknövelt szolgáltatásaink, például a már említettek.
Mit lépett még a MET a Tigáz új tulajdonosaként?
Sikerült például újratárgyalnunk a beszerzési szerződéseinket, átalakítottuk a régies struktúrát, ami nagy lépés volt a költséghatékonyság felé. De elkezdődött a kultúraváltás is, amelynek lényege szintén a hatékonyságnövelés és a teljesítményalapú szemlélet.
Hogyan zárta 2018-at a Tigáz?
Kétmilliárd forintos adózott eredménye az első pillanatban kedvezőnek tűnik, de ennek a nagy része nem cash, és elmarad attól, amit vártunk. Eredményességünk is csak a rövid távú várakozásunknak felel meg, persze az elosztók árbevétele 60 százalékban mindig is az időjárástól függött. Két út van előttünk: javítanunk kell a hatékonyságunkat, és időszerű lenne, hogy a szabályozás csökkentse a közmű- és a Robin Hood-adót. Hatékonyságunkat például mobil raktárrendszer bevezetésével szeretnénk javítani. Egy szerelőnek hetente egy munkanapját elviszi, hogy elmegy a raktárba a szükséges anyagokért, eszközökért. A most tesztelés alatt lévő rendszerben egy nagyobb gyűjtőfuvarozó látja el a szerelőket, akik a kijelölt csomópontokon veszik át a szükséges anyagokat és adják le a leszerelt eszközöket. Kevesebb raktárbázisra lesz szükség, a munkaidő nagyobb hányada fordítható értékteremtő munkavégzésre, rövidebb a szállítási idő és út, így kisebb az üzemanyagigény is. Ha a pilot kedvező eredménnyel jár, a rendszert kiterjesztjük a Tigáz egész ellátási területére. Erre majd egy vállalkozóval szeretnénk szerződni, érdeklődés máris van. E fuvarozás egyszerű, nem igényel sem speciális járművet, sem különleges felépítményt hozzá. Az ezerkétszáz fős Tigáznak eddig huszonkét üzeme működött öt régióban, az új felállásban tizenöt üzemünk lesz, a régiókat pedig összevonjuk kettőbe. Az átállás az új területi struktúrára június közepétől sikeresen meg is történt.
A Dunamenti Erőmű, majd a Tigáz és egy szerbiai szélpark megvásárlásával egyre nő a MET csoport eszközportfóliója. Miért fogott egyáltalán eszközvásárlásba a korábban csak kereskedő MET? Lesznek további beszerzések is?
A csoport három divízióba szerveződött: az elsőbe a nagykereskedelem és a trading tartozik az áram, a gáz, az LNG, a szén-dioxid-kvóta, valamint az olaj- és az olajtermékek piacán. A második divíziónk az uniós országokban folyó kiskereskedelem. Törekszünk az adott országban releváns, de a közös tapasztalatokon alapuló értékesítési módok, eszközök használatára. A harmadik az eszköz- és energiainfrastruktúra divíziója. E téren öt éven belül földrajzi és iparági szinten is diverzifikált portfóliót igyekszünk létrehozni. Spanyolország és Olaszország mellett főként a kelet-közép-európai térségre összpontosítunk. Olyan lehetőségeket keresünk, amelyekben hasznosíthatjuk a private equity szemléletű képességeinket, ahogyan az a Dunamenti Erőmű esetében történt, és amit a Tigázzal is tervezünk. Kollégáim éppen a napokban tárgyaltak Olaszországban.
Közelebbről miről?
A célkeresztben a megújulók vannak. Főként olyan elakadt nap- vagy szélerőműprojekteket keresünk, amelyeket a tulajdonosaik nem tudnak finanszírozni, folytatni, mi viszont igen. Kerültek a látókörünkbe hagyományos energiatermelő létesítmények is, de e téren még nincs konkrét tervünk. Ami biztos, hogy alapvetően a diverzifikációban hiszünk és partnerségekben gondolkodunk.
A Tigáz tavaly
2
milliárd forintos adózott eredményt ért el
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.