Az elmúlt egy évben csaknem negyvenmilliárd forintot költöttünk babapelenkára, valamint női higiéniai termékekre, a többi között tamponra és tisztasági betétre – válaszolta a Világgazdaság kérdéseire a Nielsen piackutató. Egy doboz tampon ára 700 forintnál kezdődik, de akár kétszer ennyibe is kerülhet, egy csomag 52 darabos pelenkáért pedig 3500-4500 forintot kérnek a boltokban. Ezeket a termékeket Magyarországon egyelőre 27 százalékos általános forgalmi adó terheli. A parlament holnapján megjelent törvénymódosító javaslat szerint az Európai Unió tagállamainak a fele már élt az úgynevezett pelenka- vagy tamponadó csökkentésével, Írországban például nulla százalék az intim betétek adóterhe (az EU egyébként 2007 óta ad lehetőséget e termékek áfájának csökkentésére). A javaslatban foglaltak szerint a menstruációs szegénység nemcsak a fejlődő, hanem a fejlett országokban is létező jelenség. Az indoklás szerint Magyarországon globálisan a legmagasabb a női higiéniai termékek és a babapelenka áfája, ezért ezeket a termékeket
5 százalékos áfakulcs alá kellene sorolni – összegzi a javaslat.
Egy év alatt 148 millió doboz tampon fogyott a Nielsen adatai szerint, ami 2 százalékos visszaesés, pedig 5,5 milliárd forintot költött erre a lakosság, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Egészségügyi betétért nyolcmilliárd forintot hagytak a nők főleg a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletek kasszáiban, bevásárlóközpontokban vagy drogériákban. Az eladás mennyisége 5 százalékkal, a ráfordított összeg pedig 7 százalékkal volt magasabb, mint tavaly júniusban. Babapelenkából 22 milliárd forint értékben több mint 370 millió csomag fogyott egy év alatt, a szülők 5 százalékkal fizettek többet ezért, mint a bázisidőszakban. A piackutató adatainak disztribúciós csatorna szerinti bontásából az is kiderült, hogy erősen koncentrált a szóban forgó termékek kereskedelme. Így a pelenka értékbeli eladásának több mint a felét, a tisztasági betét forgalmának pedig 46 százalékát adják a drogériák, amelyek a tamponok értékesítésének a 44 százalékát bonyolítják le, de az egészségügyi betétek esetében is több mint egyharmad a rájuk eső rész.
A pelenka áfacsökkentéséről egy 2016-os interjúban beszélt Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára. Akkor azt mondta a politikus, hogy folyamatosan vizsgálják a családokat segítő további javaslatokat, így a gyermekételekre és a pelenkára vonatkozó általános forgalmi adó mértékének csökkentését is, igaz, kormányzati szinten azóta sem született ebben az ügyben döntés.
Kampány a lányokért
A Magyar Vöröskereszt közös kampányt indított az idén a Procter & Gamble-lel, amely a fiatal lányokat érintő menstruációs szegénység enyhítését célozza. A kampány során összegyűlt csaknem 18 millió forint értékű adományt a szervezet
a mélyszegénységben élő fiatal lányok megsegítésére fordítja, szeptembertől fél éven keresztül több mint négyezer 13 éves lányt tudnak támogatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.