BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre tovább drágul a fuvarozás

Átlagosan 8 százalékkal emeli 2020-as szolgáltatási díjait a Rail Cargo Hungaria Zrt., a közúti fuvarozásban 15-20 százalékos emelés lenne indokolt.

A Rail Cargo Hungaria (RCH) jövőre átlagosan 8 százalékkal dolgozik drágábban, mint az idén. A legnagyobb hazai vasúti áruszállító társaság már érzi a nemzetközi acél-, gép- és autóipar recesszióját, amely Körös Norbert vezérigazgató szerint jelentősen hat az egyéb beszállítói ágazatok fuvarozási igényeire. Így az RCH idei várható teljesítménye 31 millió tonnára csökken a múlt évi 32 millió, és a 2017-es csaknem 33,2 millió tonna után. Még nem tudni, hogy a többi magyarországi vasúti árufuvarozó mekkora emelésre készül (az egyeztetések még tartanak), de a korábbi években a piacvezető társasághoz hasonlóan alakították az áraikat.

„A közúti árufuvarozásban a mainál 15-20 százalékkal magasabb tarifákra lenne szükség, mert az előző években nem sikerült érvényesíteni az indokolt két számjegyű emelést, ami miatt az érintett társaságok árbevétel-arányos adózás előtti eredménye 1-4 százalékra esett” – tájékoztatta a Világgazdaságot a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese, Árvay Tivadar, és megjegyezte, hogy az ilyen szerény mértékű nyereséget egy kisebb, egy-három járművel dolgozó cégnél már elviszi egyetlen kamion nagyobb javítási költsége, például motorcseréje, márpedig az MKFE tagságának meghatározó része ekkora vállalkozásokból áll. Bár a nagyobb fuvarozók nem ennyire kiszolgáltatottak, a működésük nem képzelhető el a kisebbek nélkül.

A másik ok a tarifaemelésre a költségek további emelkedése. Ez főként a megemelt útdíjból, a tengely­súlymérő rendszerrel összefüggő kiadásokból és a harmadik uniós mobilitási csomag miatti pluszráfordításokból adódik – ha a csomagot a tervezett formájában vezetik be. További gond, hogy mivel a csomag által előírt költségnövelő – és a hivatalos magyar álláspont szerint lényegében piacvédő – intézkedések a harmadik országok fuvarozóira nem vonatkoznak, azok a csomag bevezetése után is versenyképesek maradhatnak. A török kamionosok máris ugrásra, az uniós piacra betörni készen várják a csomag bevezetését.

A közúti fuvarozók a jövő évi, még folyó tendereken csak 5-10 százalékos emeléssel próbálkoznak, de a megbízóik többsége az 5 százalékot fogadja el. Ugyanakkor egy rendezvényen már elhangzott, hogy a szállítmányozók (megbízók) készséget mutatnak a magasabb tarifák elfogadására, igaz, ez majd továbbgyűrűzhet a végfelhasználói árakba.

Még nyolc mozdony érkezik

A jövő év első felében Siemens Taurus és Vectron villanymozdonnyal és három dízel-tolatómozdonnyal bővíti eszközparkját az RCH, az utóbbiak várhatóan az ausztriai ÖBB 2068-as közepes teljesítményű, hidraulikus erőátvitelű járművei lesznek a társaságtól kapott információ szerint. Ezeket bérelni fogja az RCH, így

a flottabővítés 10 százalékos lesz. Mivel tolatómozdonyból a társaságnak nincs dízelflottája, a mostani három-négy darabos bővülés jelentősnek mondható.

A Rail Cargónál folyó és hamarosan kezdődő hatvanfős mozdonyvezető-képzéssel az RCH mozdonyvezetőinek száma háromszázra emelkedik. A vállalat a kö­zelmúltban árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdonyokat rendelt a kínai CRRC-től.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.