Az idén augusztus végéig 739 esetben mondott le teljesen vagy részlegesen vonattovábbítást a MÁV-Start Zrt. a mozdonyai műszaki meghibásodása miatt. A társaságtól e dátumig megrendelt 688 296 vonat 99,6 százaléka ért el a célállomásra – közölte a Világgazdasággal a MÁV-Start, amelyet lapunk a vontatóeszközei állapotáról, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztési terveiről kérdezett.
Jelenleg 462 villamos és 371 dízelmozdony, továbbá 7 bérelt mozdony tartozik a MÁV-Start vontatási állományába, ez a társaság közlése szerint elég a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséhez. A társaság bérbe nem ad mozdonyt, viszont átlagosan több mint száz mozdonnyal nyújt vontatási szolgáltatást más vasúttársaságoknak, évente körülbelül 300 ezer megrendelési órában.
A MÁV-Start által üzemeltetett villanymozdonyok átlagosan 39,9, a dízelek 40,2 évesek, a hazai mozdonypark átlagéletkora hozzávetőleg azonos a szlovákiai és a csehországi állami vasúti járművekével. A cseh állami vasút (Ceské Dráhy) állománya például csak két-három évvel fiatalabb a magyarországinál. A hazai vasúti forgalom jelentős hányadát adó budapesti elővárosi forgalomban azonban ennél jobb az arány az elmúlt évek jármű-korszerűsítési programjainak hatására: az ott közlekedő mozdonyok és motorvonatok átlagos kora 16,9 év.
Mivel a MÁV-Start idősebb mozdonyai elavultak, a következő időszakban fokozatosan ki kell vonni őket a forgalomból. Erre részben az ad lehetőséget, hogy a társaság 115 mozdony beszerzését tervezi a következő időszakban, a finanszírozásról már egyeztet a kormányzattal. Az új mozdonyok beszerzése a fiatalítás mellett a járműpark egységesítéséhez is hozzájárul majd. Az új járműveknek számos feltételnek kell megfelelniük, például nemzetközi közlekedésre alkalmasnak, ezért két vagy több áramrendszerűnek kell lenniük. További elvárás, hogy képesek legyenek a hálózatba történő visszatáplálás mellett 200 kilométer per órás sebességre, fel legyenek szerelve ETCS L2 típusú vonatbefolyásoló rendszerrel, a rendelkezésre állási képességük pedig legalább 95 százalékos legyen.
A gazdaságosan már nem javítható, régi mozdonyok kivonását teszi lehetővé az új villamos motorvonatok (a FLIRT-flotta és a 2020-ban forgalomba álló 19 KISS szerelvény) folyamatos üzembe helyezése is. A MÁV-Start nagy hangsúlyt fektet teljes gördülőállománya fiatalítására, tehát a mozdonyok mellett az új IC+ kocsik gyártására, illetve a CAF kocsik felújítására is. Ennek eredményeként az elővárosi forgalomban szolgáló járművek átlagéletkora tovább csökken.
A MÁV legutóbb 2008-ban adott le nagy mozdonyrendelést, amikor 25 TRAXX járművet szerzett be a Bombardier-től, akkori közlés szerint egyenként csaknem 3,1 millió euróért. A MÁV-Start a Világgazdaság kérdésére azt válaszolta, hogy mozdonyokkal kapcsolatos lízingtartozása nincs, de a TRAXX járművek után még 31,9 millió euró hiteltartozás áll fenn, amelynek törlesztése ütemesen zajlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.