BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Száztizenöt mozdonyt venne a MÁV-Start

Már folynak a tárgyalások a MÁV-Start Zrt. és a kormány között 115 új mozdony vásárlásának lehetséges finanszírozási konstrukciójáról – tudta meg a társaságtól a Világgazdaság. A flotta fiatalítása mellett az egységesítés is cél.

Az idén augusztus végéig 739 esetben mondott le teljesen vagy részlegesen vonattovábbítást a MÁV-Start Zrt. a mozdonyai műszaki meghibásodása miatt. A társaságtól e dátumig megrendelt 688 296 vonat 99,6 százaléka ért el a célállomásra – közölte a Világgazdasággal a MÁV-Start, amelyet lapunk a vontatóeszközei állapotáról, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztési terveiről kérdezett.

Jelenleg 462 villamos és 371 dízelmozdony, továbbá 7 bérelt mozdony tartozik a MÁV-Start vontatási állományába, ez a társaság közlése szerint elég a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséhez. A társaság bérbe nem ad mozdonyt, viszont átlagosan több mint száz mozdonnyal nyújt vontatási szolgáltatást más vasúttársaságoknak, évente körülbelül 300 ezer megrendelési órában.

A MÁV-Start által üzemeltetett villanymozdonyok átlagosan 39,9, a dízelek 40,2 évesek, a hazai mozdonypark átlagéletkora hozzávetőleg azonos a szlovákiai és a csehországi állami vasúti járművekével. A cseh állami vasút (Ceské Dráhy) állománya például csak két-három évvel fiatalabb a magyarországinál. A hazai vasúti forgalom jelentős hányadát adó budapesti elővárosi forgalomban azonban ennél jobb az arány az elmúlt évek jármű-korszerűsítési programjainak hatására: az ott közlekedő mozdonyok és motorvonatok átlagos kora 16,9 év.

Mivel a MÁV-Start idősebb mozdonyai elavultak, a következő időszakban fokozatosan ki kell vonni őket a forgalomból. Erre részben az ad lehetőséget, hogy a társaság 115 mozdony beszerzését tervezi a következő időszakban, a finanszírozásról már egyeztet a kormányzattal. Az új mozdonyok beszerzése a fiatalítás mellett a járműpark egységesítéséhez is hozzájárul majd. Az új járműveknek számos feltételnek kell megfelelniük, például nemzetközi közlekedésre alkalmasnak, ezért két vagy több áramrendszerűnek kell lenniük. További elvárás, hogy képesek legyenek a hálózatba történő visszatáplálás mellett 200 kilométer per órás sebességre, fel legyenek szerelve ETCS L2 típusú vonatbefolyásoló rendszerrel, a rendelkezésre állási képességük pedig legalább 95 százalékos legyen.

A gazdaságosan már nem javítható, régi mozdonyok kivonását teszi lehetővé az új villamos motorvonatok (a FLIRT-flotta és a 2020-ban forgalomba álló 19 KISS szerelvény) folyamatos üzembe helyezése is. A MÁV-Start nagy hangsúlyt fektet teljes gördülőállománya fiatalítására, tehát a mozdonyok mellett az új IC+ kocsik gyártására, illetve a CAF kocsik felújítására is. Ennek eredményeként az elővárosi forgalomban szolgáló járművek átlagéletkora tovább csökken.

A MÁV legutóbb 2008-ban adott le nagy mozdonyrendelést, amikor 25 TRAXX járművet szerzett be a Bombardier-től, akkori közlés szerint egyenként csaknem 3,1 millió euróért. A MÁV-Start a Világgazdaság kérdésére azt válaszolta, hogy mozdonyokkal kapcsolatos lízingtartozása nincs, de a TRAXX járművek után még 31,9 millió euró hiteltartozás áll fenn, amelynek törlesztése ütemesen zajlik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.