Az FGSZ Földgázszállító Zrt. felméri, hogy mekkora a piaci igény a Szerbiából Magyarországra irányuló gázszállító kapacitás használatára. A kötelező érvényű ajánlattételre vonatkozó regisztráció
– már meghosszabbított – határideje tegnap járt le. A felkínált szállítási irányt pillanatnyilag nincs mire használni, mert csak Magyarország felől Szerbiába érkezik gáz, onnan ide nem. A megtendereztetendő kapacitás akkor értékelődik fel, ha megépül az oroszországi gázt egy nagy, déli irányú kerülővel Szerbiába juttató vezeték. A beruházás következtében a mostani fordítottjára változik a szerb–magyar gázpozíció: míg a szénhidrogént eddig Magyarország tranzitálta a délkeleti szomszédjának, akkortól Szerbia lesz a továbbító. A szükséges beruházások befejezése 2022 végére várható.
Volt már korábbi dátum is: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2017 nyarán – miután Moszkvában megállapodást írt alá a Gazprom vezérigazgatójával az ezzel kapcsolatos magyarországi fejlesztésekről – 2019 végére valószínűsítette, hogy Magyarország csatlakozhat a Szerbia felől az országba belépő Déli Áramlat gázvezetékre, amelyen évi nyolcmilliárd köbméter gáz érkezhet. A miniszter ez év júniusában már 10 milliárd köbméteres kapacitásról nyilatkozott azt követően, hogy Aleksandar Antic szerb bányászati és energetikai miniszterrel egyeztetett, és ugyanekkora kapacitást hirdetett meg a későbbi évekre az FGSZ is.
A ma már Török Áramlat néven futó vezeték Szerbián túli meghosszabbítása a várakozások szerint kiemelt témája lesz Vlagyimir Putyin orosz elnök budapesti tárgyalásainak, ahogyan Magyarország további gázimportja és az orosz Gazprom itteni szerepvállalása is.
A Szerbia felőli gázimport megindulásával párhuzamosan várhatóan csökken Ukrajna tranzitszerepe, amelyet azonban korai temetni: egyelőre Ukrajna a Magyarországra küldött orosz gáz egyetlen, létező és életképes útvonala. Ukrajna felől egyébként január végén öt napig a lehetséges gázmennyiségnek csak a fele érkezhet az egyik átadási ponton, egy másikon pedig a teljes kivitel áll le négy napra, mindkét esetben rendszerfejlesztés miatt. Az FGSZ a jövő év március végéig meghosszabbította a Románia felőli importkapacitások ajánlattételi idejét is. Pillanatnyilag ez sem felkapott szállítási útvonal. A kereskedők arra várnak, hogy beinduljon a romániai szárazföldi, de főként a fekete-tengeri lelőhelyekről az export.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.