BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A digitális egészségügy még nem transzparens

K. R. | A betegek többsége a hagyományos orvosi megoldásokat részesíti előnyben a digitális egészségügyi technológiákkal szemben – derül ki a Baker McKenzie felméréséből. Az e-egészségüggyel szembeni távolságtartás fő oka a páciensek adatbiztonsággal kapcsolatos aggodalma, miközben sokan az alapvető szabályozási kérdésekkel sincsenek tisztában.

A megszokott egészségügyi módszerekben bízik a betegek csaknem kétharmada, függetlenül attól, hogy konzultációról, diagnosztizálásról vagy kezelésről van szó. A Baker McKenzie legfrissebb, nagy-britanniai kutatásában részt vevő páciensek több mint fele (54 százalék) aggódik amiatt, hogy a digitális eszközök használatával a személyes egészségügyi információik rossz kezekbe kerülhetnek. Elsősorban attól tartanak, hogy ezek az érzékeny adatok felhasználhatók lesznek ellenük, ami például magasabb egészségbiztosítási költségekkel vagy munkahelyi diszkriminációval járhat.

Annak ellenére, hogy az Európai Unió új általános adatvédelmi rendelete, a GDPR a felhasználók adatkezeléssel kapcsolatos informáltságát és tudatosságát is hivatott elősegíteni, az egészségügyben ezen a téren további előrelépésre lenne szükség. A felmérés eredményei arra utalnak, hogy a páciensek nem rendelkeznek megfelelő ismeretekkel az adatok felhasználhatóságát és megoszthatóságát érintő kérdésekben. A tanulmány szerint ugyanis a megkérdezettek 70 százaléka elismeri, hogy nem egyértelmű számára, ki férhet hozzá az információkhoz, és csak minden tizedik érti, hogy adatait hogyan osztják meg a digitális egészségügyi eljárások során.

A felmérés rávilágít arra is, hogy miközben a szigorúan szabályozott digitális orvostechnikai eszközöknek minősülő megoldások iránt kifejezetten alacsony a fogyasztói bizalom, addig az olyan, úgynevezett lifestyle-termékeknél, mint az okosórák vagy a pulzusmérők, igen magas.

A megállapítások rámutatnak arra is, hogy a mindenki számára áttekinthető és transzparens digitális egészségügyi folyamatok – mind az adatgyűjtés, mind pedig a felhasználás területén – nagyban növelnék az ügyfélbizalmat. Emellett szükséges lenne, hogy a páciensek számára is egyértelművé váljon, mely tevékenységek sorolhatók az e-egészségügy körébe. A válaszadók kétharmada szerint az átláthatóság látványosan erősítené a digitális egészségügyi termékekbe és szolgáltatásokba vetett hitet.

„A kutatás eredményei tükrözik, hogy a digitális egészségügy terén a transzparencia a kritikus pont. A megteremtéséhez vezető út egyik fő állomása pedig az lenne, hogy a terület jogszabályait hatékonyan alkalmazzák a vállalatok. Ez a fogyasztók számára is közérthető viszonyokat teremtene” – mondta Bíró Helga, a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker&McKenzie Ügyvédi Iroda partnere.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.