A MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. a ma délelőtt 10 órát jelölte meg a 115 mozdony szállítására kiírt tenderére érkező pályázatok beadási határidejeként, illetve annak jelzéseként, hogy az adott társaság részt kíván venni a tárgyalásos eljáráson. A Világgazdaság megtudakolta a hazai és az európai térségi sínekre mozdonyokat gyártó társaságok közül héttől, érdekli-e őket a lehetőség, amely első körben két és három áramrendszerű villamos mozdonyok szállítására, az üzemeltetésükhöz szükséges készlet átadására és kapcsolódó szolgáltatásokra szóló keretmegállapodásra vonatkozna.
„Természetesen érdeklődünk, a Siemens Mobility hagyományos mozdonyszállító a magyar vasúti piacon” – válaszolt a cég, emlékeztetve, hogy a Siemens már évtizedekkel ezelőtt, egy nyugat-európai munkaközösség tagjaként szerepet vállalt a V43 sorozatú villamos mozdonyok fejlesztésében. A MÁV-Start éppen ezeket a mára elavult, Szili fantázianevű vontatójárműveket váltaná ki korszerűbbel. A 2000-es évek elején a Siemens Eurosprinter villanymozdonyokat is szállított, ezeket Magyarországon Taurusként ismerik. Arra azonban a társaság egyelőre nem kívánt válaszolni, hogy a mozdonyai megfelelnek-e a kiírásban szereplő elvárásoknak, mondván: a pályázat még tart. Általánosságban a Vectront a közelmúlt legsikeresebb mozdonytermékének tartják: a márkából a Siemens Mobility már több mint 980-at adott el 49 ügyfélnek. E mozdonyok 2010 óta több mint 280 millió flottakilométert tettek meg Európában, és Magyarország mellett további tizenhét országban van típusengedélyük. „A határokon átnyúló forgalmi követelményekkel történő folyamatos összehangolás a Vectron további sikereit biztosítja” – emelték ki.
Egy 2016-os akvizíció révén van már mozdonygyára a svájci Stadlernek is, de – mint közölték – nem indul a tenderen, mert nem felel meg a referenciakritériumoknak.
A többi – nem válaszoló – társaság közül a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. már amúgy is a magyar és a nemzetközi sínekre tart, ugyanis a Rail Cargo Hungaria Zrt. nemrég rendelt tőle villanyhibrid mozdonyokat. Igaz, ezek teher-, és nem személyvonatokat húznak majd. A MÁV flottájában már évek óta fut 25 Bombardier Transportation gyártmányú TRAXX, a CER magánvasútéban pedig néhány példány a romániai Softronic Transmontanájából. Kínálhat végül Prima mozdonyt a francia Alstom és Emil Zátopeket a cseh Skoda.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.