BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feleződött a fapadosok utasforgalma

Márciusban 48 százalékkal, 5,7 millióra zuhant a Ryanair utasforgalma az előző évi bázishoz képest. A vállalat pénteken bejelentette, hogy a március 31-vel zárult pénzügyi év profitja a legutolsó előrejelzés alsó részébe eshet: 950 millió és egymilliárd euró között alakulhat az egyszeri tételektől megtisztított adózott eredmény. Januárban, még mielőtt a koronavírus világjárvánnyá terjedt, a cég kifejezetten optimista volt, akkor javított éves profittervén, a 800–900 millió eurós eredmény helyett 950–1050 millió eurót jelezve előre.

A légitársaság a most zárult üzleti évben

4 százalékkal több, 149 millió utast szállított, ám korábban 154 milliós volt a cég várakozása. Több mint 2500 járatából az előző hónap végére mindössze húsz útvonal maradt meg a koronavírus terjedése miatt bevezetett korlátozások nyomán. A Ryanair azt is közölte, hogy április–májusig flottája nagy része továbbra is a földön maradhat, ez a vállalat kalkulációja szerint az üzemanyag-fedezeti ügyleteken keresztül egyszeri, 300 millió eurós költségként jelentkezik (ezt is elszámolják a most véget ért üzleti évben). Pénteken, a híreket követően a vállalat papírjainak árfolyama 1 százalékot erősödött ugyan, 8,6 euróig, de a részvény idén már több mint 40 százalékos leértékelődést szenvedett el.

A Wizz Air szintén hatalmas visszaesést jelentett az utasforgalom terén. A magyar hátterű légivállalat 1,7 millió utast szállított a múlt hónapban, ez mintegy 36 százalékos csökkenés 2019 márciusához mérten, idén februárhoz képest pedig már 42 százalékos a visszaesés. A légitársaság korábban jelezte, hogy a teljes hálózatán 80 százalékkal vágta vissza a kapacitásait, és azt sem zárta ki, hogy az összes repülője a földön maradhat a vírushelyzet miatt. Április elejétől már csak néhány útvonalon repül a Wizz Air, de többször hangsúlyozta, hogy rendelkezik tartalékokkal. Ennek felel meg az is – az Erste elemzése szerint –, hogy az eredeti terveknek megfelelően a cég idén átveszi mind a 15 megrendelt repülőgépét, amelyeket az Airbus szállít. Az Erste szerint a Wizz Air erős likviditással rendelkezik, szemben több más euró­pai fapados társasággal, amelyek közül sokan nem veszik át a megrendelt gépeket. Ez a pozíció a vírus lecsengésekor kedvező piacszerzési lehetőséget teremthet a magyar hátterű vállalat számára. A Wizz Air részvényei gyengültek múlt héten, idén már csaknem 45 százalékos értékvesztésen van túl a papír. A turizmus leállása világszerte súlyos következményekkel jár. Itthon a Budapest Airport közölte, hogy március végéig az utasforgalma 98 százalékkal csökkent, az európai repterek pedig 14 milliárd eurós bevételkieséssel számolnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.