Márciusban 48 százalékkal, 5,7 millióra zuhant a Ryanair utasforgalma az előző évi bázishoz képest. A vállalat pénteken bejelentette, hogy a március 31-vel zárult pénzügyi év profitja a legutolsó előrejelzés alsó részébe eshet: 950 millió és egymilliárd euró között alakulhat az egyszeri tételektől megtisztított adózott eredmény. Januárban, még mielőtt a koronavírus világjárvánnyá terjedt, a cég kifejezetten optimista volt, akkor javított éves profittervén, a 800–900 millió eurós eredmény helyett 950–1050 millió eurót jelezve előre.
A légitársaság a most zárult üzleti évben
4 százalékkal több, 149 millió utast szállított, ám korábban 154 milliós volt a cég várakozása. Több mint 2500 járatából az előző hónap végére mindössze húsz útvonal maradt meg a koronavírus terjedése miatt bevezetett korlátozások nyomán. A Ryanair azt is közölte, hogy április–májusig flottája nagy része továbbra is a földön maradhat, ez a vállalat kalkulációja szerint az üzemanyag-fedezeti ügyleteken keresztül egyszeri, 300 millió eurós költségként jelentkezik (ezt is elszámolják a most véget ért üzleti évben). Pénteken, a híreket követően a vállalat papírjainak árfolyama 1 százalékot erősödött ugyan, 8,6 euróig, de a részvény idén már több mint 40 százalékos leértékelődést szenvedett el.
A Wizz Air szintén hatalmas visszaesést jelentett az utasforgalom terén. A magyar hátterű légivállalat 1,7 millió utast szállított a múlt hónapban, ez mintegy 36 százalékos csökkenés 2019 márciusához mérten, idén februárhoz képest pedig már 42 százalékos a visszaesés. A légitársaság korábban jelezte, hogy a teljes hálózatán 80 százalékkal vágta vissza a kapacitásait, és azt sem zárta ki, hogy az összes repülője a földön maradhat a vírushelyzet miatt. Április elejétől már csak néhány útvonalon repül a Wizz Air, de többször hangsúlyozta, hogy rendelkezik tartalékokkal. Ennek felel meg az is – az Erste elemzése szerint –, hogy az eredeti terveknek megfelelően a cég idén átveszi mind a 15 megrendelt repülőgépét, amelyeket az Airbus szállít. Az Erste szerint a Wizz Air erős likviditással rendelkezik, szemben több más európai fapados társasággal, amelyek közül sokan nem veszik át a megrendelt gépeket. Ez a pozíció a vírus lecsengésekor kedvező piacszerzési lehetőséget teremthet a magyar hátterű vállalat számára. A Wizz Air részvényei gyengültek múlt héten, idén már csaknem 45 százalékos értékvesztésen van túl a papír. A turizmus leállása világszerte súlyos következményekkel jár. Itthon a Budapest Airport közölte, hogy március végéig az utasforgalma 98 százalékkal csökkent, az európai repterek pedig 14 milliárd eurós bevételkieséssel számolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.