BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összébb húzza a MÁV a nadrágszíjat

A magyar vasút likviditása egyelőre rendben van, de mivel több tízmilliárdos bevételkiesés mutatkozik a láthatáron, ezért biztosan módosítani kell az üzleti tervet, a járványhelyzet elhúzódása esetén pedig szükség lehet a kormány segítségére is – mondta a Világgazdaságnak Homolya Róbert, a csoport elnök-vezérigazgatója.

Mekkora bevételkiesést okoz

a MÁV-Startnak, hogy a koronavírus-járvány miatti intézkedések következtében a korábbinál sokkal kevesebben utaznak a vonatain?

Milliárdos, de akár több tízmilliárdos tételről is beszélhetünk attól függően, hogy mennyi ideig húzódik el a mostani helyzet. Abból kell kiindulni, hogy a tavalyi menetjegybevétel 54,6 milliárd forint volt, és eddig az utasainknak a 80 százalékát veszítettük el. A kiesés mögött több ok van: leállítottuk a nem közszolgáltatásként közlekedtetett nemzetközi járatainkat, a felsőoktatásban intézménylátogatási tilalom lépett életbe, a közoktatási intézmények digitális munkarendre váltottak, életbe lépett a kijárási korlátozás, ezért március 30. óta tanszüneti menetrend szerint működünk. Jelenleg csak azok ülnek vonatra, akik munkába járnak, vagy egyéb, halaszthatatlan dolgot kell elintézniük. Összességében azonban így is mintegy 3100 szerelvényt indítunk naponta, hiszen így tudjuk biztosítani a 30 százalékos kihasználtságot, utasaink így tudják tartani a megfelelő védőtávolságot.

A bevételkiesésből mennyit ellensúlyozott az, hogy egyes fuvarok

a közútról a vasútra terelődtek?

A vasúttársaság nem végez teherszállítást, mi a pályát biztosítjuk a különböző szolgáltatóknak. Növekedésről azonban ezen a téren sem beszélhetünk. Tavaly ilyenkor naponta átlagosan 460 tehervonat közlekedett az országban, most csak mintegy 400. A visszaesést a nagy kapacitású iparvállalatok – például a járműgyártók – leállása okozza, és azoké, amelyek jellemzően a vasút szolgáltatásait veszik igénybe. Naponta több tízmillió forint bevételtől esünk el amiatt, hogy a fuvarozók kevesebb vontatási és kocsirendezési szolgáltatást igényelnek, és így persze kevesebbet fizetnek a pálya használatáért is.

Ráadásul pluszként jelentek meg a járvány miatti költségek.

Igen, havi százmilliós nagyságrendben, ami természetesen nem volt benne az üzleti tervünkben. E kiadások növekedése is azon múlik, hogy meddig húzódik el a járvány okozta helyzet. A MÁV csoport a saját forrásaiból egy hónapja naponta fertőtleníti a járműveket, a megállókat, a pályaudvarokat és az üzemi területeit. Saját pénzből szerezzük be a védőfelszereléseket és a fertőtlenítőszereket is.

Pénzügyileg meddig tudja kezelni ezt a helyzetet a MÁV csoport?

Likviditás szempontjából egyelőre nincs gond, de az biztos, hogy módosítani kell majd az üzleti tervünket. Ha pedig több hónapon át nem javul a helyzet, akkor elképzelhető, hogy külső beavatkozásra, kormányzati segítségre lesz szükségünk a vasút működésének fenntartása és a 38 ezer munkavállalónk munkahelyének megőrzése érdekében. Ezért jelenleg is folyamatosan egyeztetünk a tulajdonosi jogokat gyakorló, az állami vagyonért felelős tárca nélküli miniszterrel és a közszolgáltatást megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium illetékeseivel. Reményeink szerint a vasútvállalat a válságból megerősödve jön majd ki.

Milyen fő változásokat tartalmaz az üzleti terv módosítása?

Átgondoltuk és részben átütemezzük a jövő évre például azokat a beruházásokat, amelyek nem feltétlenül szükségesek a menetrendszerűség fenntartásához, és a pályák üzembiztos működtetéséhez. Részben olyan, másfél éve indult projektekről van szó, amelyek sokéves lemaradások behozását, emelt szintű karbantartások elvégzését szolgálják. Ilyen a P+R parkolók kialakítása és az állomások karbantartása, felújítása. E munkák későbbre halasztásával csoportszinten többmilliárdos tartalékokra teszünk szert. Meg­hosszabbítottuk számos beszerzés határidejét is. Az idén a halasztható beruházásaink tekintetében a tervezésekre, a felkészülésre koncentrálunk.

Érdemes lesz egyáltalán üzembe helyezni a KISS emeletes motorvonatokat?

Természetesen! A KISS motorvonatokra nagy szükség van, hogy a legfrekventáltabb elővárosi vonalainkon javuljon a menetrendszerűség, és elsősorban a reggeli és délutáni csúcsidőben növekedjen a kapacitásunk. A március 15-én kezdődő utasforgalmi próbaüzem a járványhelyzet miatt leállt, mert a svájci gyártó hazahívta a mérnökeit. Ha oldódik a biztonsági intézkedések szigora, természetesen folytatódik a munka, és a KISS motorvonat újra megjelenhet a cegléd–szolnoki vonalon.

Az IC+ gyártását is befolyásolja

a kialakult helyzet?

A szolnoki járműjavítónkban előrehoztuk a nyári szokásos kéthetes üzemszünetet az április 14. és május 4. közötti időszakra, ezzel az intézkedéssel is védve munkavállalóink egészségét. Szerencsére rendelkezünk elég alkatrésszel, így egyelőre tudjuk biztosítani az IC+ gyártását. Márciusban sikeres hatósági próbát tett négy többcélú IC+ kocsi, április folyamán ezek már közlekedhetnek a szombathelyi és a zalaegerszegi vonalon.

Nem merült fel a mozdonytender eredményhirdetésének elhalasztása?

A 115 mozdony beszerzése olyan nagy értékű, korszakhatárt jelentő projekt, amilyenre talán még nem volt példa a vasúttársaság életében. A vásárlás keretszerződés formájában történne, a feltételes eljárás folyamatban van. Azért feltételes, mert még nem dőlt el, hogy a vásárláshoz milyen forrásokat tudunk majd bevonni. E vontatóeszközökre azonban feltétlenül szükségünk van, nélkülük nem hasznosulhatnának nagy értékű, 2022-ben záruló fejlesztéseink, amelyek emelt, 160 kilométer per órás sebességet tesznek majd lehetővé. Az új mozdonyok jelentős kapacitással és vontatási képességgel rendelkeznek majd, kommunikálni tudnak a vonatbefolyásoló rendszerrel, és óránként akár 200 kilométeres sebességre is képesek. Több százmilliárd forintos fejlesztések folynak a háttérben. E téren nem vagyunk tekintettel a járványra, amelynek elmúltával újra kell indítani a gazdaságot, és a vasút is visszaállhat a teljes működésre. Tehát az eredményt is ki kell hirdetni. Az ajánlattételi határidő kitolódott, de szerződéskötés után a források rendelkezésre állásától függően indul a tényleges lehívás, és szeretnénk a mozdonyokat mielőbb üzembe helyezni.

Pontosan hol tartanak ezek

az előkészületek?

A részvételi szakaszon túl vagyunk, két cég jelentkezett. Jelenleg az ajánlattételi szakasz zajlik, a tervezett eredményhirdetés pedig várhatóan az év végén megtörténik.

A NIF Zrt. vasútfejlesztései folyamatosak maradtak?

Egyelőre nem tudok számottevő leállásról. De nagy baj is lenne, mert egy NIF-projekt leállása minden iparágban éreztetné a hatását, és likviditási nehézségeket okozna, főként persze az építőiparban. A MÁV-nak e beruházásokban csak az a szerepe, hogy üzemeltetőként felügyeli és átveszi a fejlesztéseket.

Milyen segítséget kapott eddig

a MÁV mint létfontosságú vállalat a honvédség hozzá kirendelt képviselőitől?

Két honvéd alezredes és egy rendőr főhadnagy támogatásával dolgozunk, általuk közvetlenebb a kapcsolatunk az operatív törzzsel is. Kaptunk már segítséget a logisztikában, a beszerzésekben és a pandémiás szabályzatunk folyamatos felülvizsgálatában is. Miközben a vasút lényegében a korábbi kapacitásaival működik, vannak olyan kötöttségeink, mint például a vezénylés vagy a vonalismereti vizsga letétele, amelyek a jelenlegi helyzetben elrendelt protokollok miatt új kihívásokat jelentenek.

Hogyan érinti a MÁV-dolgozók foglalkoztatását a járvány?

A MÁV csoport mind a 38 ezer munkahelye védve van. Munkatársaink egészségének védelme érdekében a hatvanöt évesnél idősebb alkalmazottakat kötelező állásidőre küldtük, a hatvan év felettieknek szabadságot adtunk ki, a leállt nemzetközi vonalakon dolgozók pedig állásidőn vannak, számukra munkaidőkeretet vezettünk be. Március 25-től több mint ötezer dolgozónk számára home office-t rendeltem el. Az ehhez szükséges informatikai háttér megteremtése óriási munka volt ennél az országos infrastruktúrát működtető nagyvállalatnál. Egy hétig tartott, és elismerés illet minden kollégát, aki ebben részt vett. Más beavatkozásra egyelőre nem volt szükség. Bár a járvány mostani szakaszában választ adunk minden felmerülő kérdésre, folyamatosan modellezzük a lehetséges változásokat. Hangsúlyozom, hogy a csoport nagyon fegyelmezetten hajtotta végre a szükséges intézkedéseket. Ennek eredményeként teljes üzemszerűséggel működik a vasút, amit köszönök minden munkavállalónak, akik nap mint nap szolgálatba állnak és biztosítják a zavartalan ellátást.

A MÁV csoport mind a

38

ezer munkahelye

védve van

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.