Júliusban szavaz az Európai Parlament arról a közlekedési bizottság által hétfőn elfogadott javaslatról, amely a közúti árufuvarozók gépkocsivezetőinek érdekeit védi, de versenyhátrányba szorítja a fiatalabb uniós országok – így Magyarország – fuvarozóit is. E hátrány amiatt keletkezik, hogy az új szabályok betartása az érintett nyugat-európai vállalkozások többségének – a rövidebb szállítási távolságaik miatt – alig jelentenek változást, térségünk cégeinek viszont megnövelik a költségeit és korlátozzák a szolgáltatási lehetőségeit. Ráadásul az unión kívüli fuvarozókat még helyzetbe is hozzák, mert rájuk a szabályok vagy nem vonatkoznak, vagy nehéz, illetve lehetetlen a betartásukat ellenőrizni, kikényszeríteni.
A reformcsomag elfogadására a júliusi végszavazáson csak abszolút többségre (legalább 353 szavazatra) lesz szükség, a javaslat pedig sínen lévőnek tűnik. A hétfői voksolásnál a sofőrök kiküldetésére vonatkozó pontot 30 szavazó támogatta és 19 ellenezte, a pihenőidő új szabályai mellett 33-an álltak ki, és 15-en vele szemben, egy tartózkodás mellett, a piaci hozzáférés és a kabotázs módosítását pedig 33-an szavazták meg, és 16-an nem. (A kabotázs olyan országon belüli fuvarozás, amikor a fuvarozónak nincs saját cége.)
Az Európai Parlament közleménye hangsúlyozza, hogy az új szabályoknak köszönhetően a gépkocsivezetők kényelmesebben tölthetik a pihenőidejüket, többet lehetnek a családjukkal, és megszűnnek a piacot torzító jelenségek. A fuvarcégeknek ugyanis úgy kellene megszervezniük a nemzetközi munkáikat, hogy a sofőrök rendszeresen, három- vagy négyhetente hazatérhessenek, de a heti pihenőjüket sem tölthetik a vezetőfülkében, a szállásuk költségeit a foglalkoztatójuk köteles megtéríteni. A munkaidejüknek átláthatónak kell lennie, figyelembe véve az adott országok sajátosságait. A határátlépéseket a járműveken lévő tachográffal ellenőrzik majd. Az eddigi kabotázskorlátok megmaradnak: ilyen munka a hétnek csak három napján végezhető, de minden újabb, ugyanazzal a gépjárművel teljesített fuvar előtt kötelező a négynapos türelmi idő. Az adott országban bejegyzett fuvarcégeknek működniük is kell, az új szabályozás ezzel a „postafiókcégek” létezését szorítaná vissza. Minden teherjárműnek legalább nyolchetente vissza kell térnie abba az országba, amelyben a központja működik. Mivel egyre több nemzetközi fuvarozást végeznek kisteherautóval, az előírások a 2,5 tonnásnál nagyobb könnyű kereskedelmi járművekre is vonatkoznának, tehát ezeken is kötelező lesz a tachográf használata. A kiküldetési szabályok vonatkoznak a kabotázsra és a nemzetközi forgalomra is, a tranzit kivételével, továbbá a kétoldalú tevékenységre, irányonként egy extra le- vagy felrakodásra.
Az új kiküldetési előírások a megszavazásuk után 18 hónappal lépnek hatályba, ahogyan a járművek visszatérését és a piaci hozzáférést érintők is, míg a pihenőidőre és a gépjárművezetők visszatérésére vonatkozók a törvény közzététele utáni huszadik napon.
Tachográf kellhet majd
2,5
tonnásnál nagyobb
kisteherautókra is
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.