BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősödik az uniós ellenszél a közutakon

Júliusban szavaz az Európai Parlament arról a közlekedési bizottság által hétfőn elfogadott javaslatról, amely a közúti árufuvarozók gépkocsivezetőinek érdekeit védi, de versenyhátrányba szorítja a fiatalabb uniós országok – így Magyarország – fuvarozóit is. E hátrány amiatt keletkezik, hogy az új szabályok betartása az érintett nyugat-európai vállalkozások többségének – a rövidebb szállítási távolságaik miatt – alig jelentenek változást, térségünk cégeinek viszont megnövelik a költségeit és korlátozzák a szolgáltatási lehetőségeit. Ráadásul az unión kívüli fuvarozókat még helyzetbe is hozzák, mert rájuk a szabályok vagy nem vonatkoznak, vagy nehéz, illetve lehetetlen a betartásukat ellenőrizni, kikényszeríteni.

A reformcsomag elfogadására a júliusi végszavazáson csak abszolút többségre (legalább 353 szavazatra) lesz szükség, a javaslat pedig sínen lévőnek tűnik. A hétfői voksolásnál a sofőrök kiküldetésére vonatkozó pontot 30 szavazó támogatta és 19 ellenezte, a pihenőidő új szabályai mellett 33-an álltak ki, és 15-en vele szemben, egy tartózkodás mellett, a piaci hozzáférés és a kabotázs módosítását pedig 33-an szavazták meg, és 16-an nem. (A kabotázs olyan országon belüli fuvarozás, amikor a fuvarozónak nincs saját cége.)

Az Európai Parlament közleménye hangsúlyozza, hogy az új szabályoknak köszönhetően a gépkocsivezetők kényelmesebben tölthetik a pihenőidejüket, többet lehetnek a családjukkal, és megszűnnek a piacot torzító jelenségek. A fuvarcégeknek ugyanis úgy kellene megszervezniük a nemzetközi munkáikat, hogy a sofőrök rendszeresen, három- vagy négyhetente hazatérhessenek, de a heti pihenőjüket sem tölthetik a vezetőfülkében, a szállásuk költségeit a foglalkoztatójuk köteles megtéríteni. A munkaidejüknek átláthatónak kell lennie, figyelembe véve az adott országok sajátosságait. A határátlépéseket a járműveken lévő tachográffal ellenőrzik majd. Az eddigi kabotázskorlátok megmaradnak: ilyen munka a hétnek csak három napján végezhető, de minden újabb, ugyanazzal a gépjárművel teljesített fuvar előtt kötelező a négynapos türelmi idő. Az adott országban bejegyzett fuvarcégeknek működniük is kell, az új szabályozás ezzel a „postafiókcégek” létezését szorítaná vissza. Minden teherjárműnek legalább nyolchetente vissza kell térnie abba az országba, amelyben a központja működik. Mivel egyre több nemzetközi fuvarozást végeznek kisteherautóval, az előírások a 2,5 tonnásnál nagyobb könnyű kereskedelmi járművekre is vonatkoznának, tehát ezeken is kötelező lesz a tachográf használata. A kiküldetési szabályok vonatkoznak a kabotázsra és a nemzetközi forgalomra is, a tranzit kivételével, továbbá a kétoldalú tevékenységre, irányonként egy extra le- vagy felrakodásra.

Az új kiküldetési előírások a megszavazásuk után 18 hónappal lépnek hatályba, ahogyan a járművek visszatérését és a piaci hozzáférést érintők is, míg a pihenőidőre és a gépjárművezetők visszatérésére vonatkozók a törvény közzététele utáni huszadik napon.

Tachográf kellhet majd

2,5

tonnásnál nagyobb

kisteherautókra is

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.