A z Európai Bizottság megbízásából hatástanulmány készül a közúti árufuvarozók körében arról, hogy hogyan érinti a munkájukat az uniós mobilitási csomag előírása, amely szerint 2022 februárjától a gépjárművezetőknek legalább nyolchetenként haza kell térniük pihenőidejükre a saját országukba. Ám ilyen hosszú idejű megbízásokra a nyugat-európaiak jellemzően nem is mennek, csak térségünk tehergépkocsi-vezetői és az Európai Unión kívüli országok vállalkozásainak sofőrjei, akikre viszont az előírás vagy nem vonatkozik, vagy nem tartatható be velük.
A nyolchetenkénti kötelező hazatérés – mint a mobilitási csomag több más pontja is – formálisan a gépjárművezetők érdekét hivatott védeni. Azzal azonban, hogy egyes előírásaival (a nyolchetes passzussal is) többletköltséget ró a foglalkoztatóikra, és közvetve lerövidíti a fuvarozással tölthető idejüket, rontja a cégek hatékonyságát, és csökkenti a versenyképességüket, mindez pedig végül a megvédendő munkavállalókon is lecsapódik. Nem véletlen, hogy a csomag számos eleme a többször hangoztatott, hivatalos magyar álláspont szerint valójában nem a munkakörülmények javítását célozza, hanem a nyugat-európai vállalkozások piacának megvédését az unióhoz később csatlakozott országok cégeitől. Ez a nyolchetenkénti kötelező hazatérés esetében is nyilvánvaló: emiatt a járműveknek és vezetőiknek rendszeresen több száz, esetleg több ezer kilométert kell úgy megtenniük, hogy eközben az adott fuvarozócégnek nem keletkezik bevétele, költsége annál inkább, közben pedig a versenytársaik viszik el azokat a fuvarokat, amelyeket a kényszerből hazatérők is elvihettek volna. Bár e pluszutak lefaraghatók úgy, ha a nyolc hét leteltéhez közeledve el sem indítják külföldre a sofőröket, ez azonban aligha egyeztethető össze a megbízások folyamatos teljesítésével. Térségünk fuvarozóinak emiatt el nem vállalt munkáit a nyugat-európaiak és a mobilitási csomag alól kibújó, alacsony árakkal dolgozó unión kívüliek szerezhetik meg.
A felmérés összeállításához szükséges kérdőívet feltették a honlapjukra a hazai közúti fuvarozói érdekképviseletek. „A felmérés összegyűjti az adatokat a közúti fuvarozók jelenlegi gyakorlatáról és a közúti árufuvarozás piaci helyzetéről, valamint feltárja a piac lehetséges válaszadási lehetőségeit az új kötelezettségre. A tanulmány célja megismerni és felbecsülni a szabályozás hatásait az éghajlatra és a környezetre, a forgalmi dugókra, valamint a gazdaságra és a belső piacra. Ezenkívül figyelembe veszi a járművezetőkre és az üzleti tevékenységre gyakorolt társadalmi hatásokat” – magyarázza a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete. Az elemzés szem előtt tartja azt is, hogy ez év augusztus 20-tól már hatályossá vált egy másik intézkedés a tehergépjármű-vezetők hazatérésével kapcsolatban. Az Európai Bizottság a Ricardo Nederland céget kérte fel a fent említett szabályozással kapcsolatban egy felmérés elvégzésére, és annak eredményeiből egy tanulmány elkészítésére. A tanulmány elkészülte az év végére, jövő év elejére várható, és következtetései függvényében akár módosító jogalkotási javaslatot is eredményezhet. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is felhívja a figyelmet, hogy tagjai a kérdőív kitöltésével hozzájárulhatnak a mobilitási csomag érintett intézkedésének megerősítéséhez vagy esetleges visszavonásához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.