BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy csapás a nyolchetes szabály

Vesztésre állnak térségünk közúti árufuvarozói az uniós mobilitási csomag kapcsán, amelynek több előírása elsősorban az ő számukra hátrányos, a nyugat-európaiakra nézve nem. De van még egy reménysugár.

A z Európai Bizottság megbízásából hatástanulmány készül a közúti árufuvarozók körében arról, hogy hogyan érinti a munkájukat az uniós mobilitási csomag előírása, amely szerint 2022 februárjától a gépjárművezetőknek legalább nyolchetenként haza kell térniük pihenőidejükre a saját országukba. Ám ilyen hosszú idejű megbízásokra a nyugat-európaiak jellemzően nem is mennek, csak térségünk tehergépkocsi-vezetői és az Európai Unión kívüli országok vállalkozásainak sofőrjei, akikre viszont az előírás vagy nem vonatkozik, vagy nem tartatható be velük.

A nyolchetenkénti kötelező hazatérés – mint a mobilitási csomag több más pontja is – formálisan a gépjárművezetők érdekét hivatott védeni. Azzal azonban, hogy egyes előírásaival (a nyolchetes passzussal is) többletköltséget ró a foglalkoztatóikra, és közvetve lerövidíti a fuvarozással tölthető idejüket, rontja a cégek hatékonyságát, és csökkenti a versenyképességüket, mindez pedig végül a megvédendő munkavállalókon is lecsapódik. Nem véletlen, hogy a csomag számos eleme a többször hangoztatott, hivatalos magyar álláspont szerint valójában nem a munkakörülmények javítását célozza, hanem a nyugat-európai vállalkozások piacának megvédését az unióhoz később csatlakozott országok cégeitől. Ez a nyolchetenkénti kötelező hazatérés esetében is nyilvánvaló: emiatt a járműveknek és vezetőiknek rendszeresen több száz, esetleg több ezer kilométert kell úgy megtenniük, hogy eközben az adott fuvarozócégnek nem keletkezik bevétele, költsége annál inkább, közben pedig a versenytársaik viszik el azokat a fuvarokat, amelyeket a kényszerből hazatérők is elvihettek volna. Bár e pluszutak lefaraghatók úgy, ha a nyolc hét leteltéhez közeledve el sem indítják külföldre a sofőröket, ez azonban aligha egyeztethető össze a megbízások folyamatos teljesítésével. Térségünk fuvarozóinak emiatt el nem vállalt munkáit a nyugat-európaiak és a mobilitási csomag alól kibújó, alacsony árakkal dolgozó unión kívüliek szerezhetik meg.

A felmérés összeállításához szük­séges kérdőívet feltették a honlapjukra a hazai közúti fuvarozói érdekképviseletek. „A felmérés összegyűjti az adatokat a közúti fuvarozók jelenlegi gyakorlatáról és a közúti árufuvarozás piaci helyzetéről, valamint feltárja a piac lehetséges válaszadási lehetőségeit az új kötelezettségre. A tanulmány célja megismerni és felbecsülni a szabályozás hatásait az éghajlatra és a környezetre, a forgalmi dugókra, valamint a gazdaságra és a belső piacra. Ezenkívül figyelembe veszi a járművezetőkre és az üzleti tevékenységre gyakorolt ​​társadalmi hatásokat” – magyarázza a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete. Az elemzés szem előtt tartja azt is, hogy ez év ­augusztus 20-tól már hatályossá vált egy másik intézkedés a tehergépjármű-vezetők hazatérésével kapcsolatban. Az Európai Bizottság a Ricardo Nederland céget kérte fel a fent említett szabályozással kapcsolatban egy felmérés elvégzésére, és annak eredményeiből egy tanulmány elkészítésére. A tanulmány elkészülte az év végére, jövő év elejére várható, és következtetései függvényében akár módosító jogalkotási javaslatot is eredményezhet. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is felhívja a figyelmet, hogy tagjai a kérdőív kitöltésével hozzájárulhatnak a mobilitási csomag érintett intézkedésének megerősítéséhez vagy esetleges visszavonásához.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.