Számottevően romlott a hazai közúti fuvarozók teljesítménye a koronavírus gazdasági következményeként a második negyedévben, de az őszi szezon már kiváló lehet Lajkó Ferenc iparági szakértő (korábban a Waberer’s vezérigazgatója) szerint. „A vírus első hullámának hónapjaiban a gazdasági visszaesés miatt átlagosan 30 százalékkal csökkent a kereslet a közúti szolgáltatások iránt az uniós piacon, a néhány hét alatt bekövetkező drasztikus sokkra reagálva a fuvarozók azonnal mérsékelték a költségeiket és a kapacitásaikat” – mutatott rá a Világgazdaságnak. Ugyanebben az időszakban, vagyis 2020 második negyedévében a hazai utakon 45,47 millió tonna árut továbbítottak a 3,5 tonnásnál nagyobb járművek az egy évvel korábbi 51,72 millió tonna után – idézte a KSH adatait, amelyek szerint az összes futott távolság 836 millió kilométerről 669,2 millió kilométerre zuhant, az átlagos szállítás hossza is esett, 184,9 kilométerről 156,7 kilométerre.
A forgalomban maradt kamionok száma lassabban apadt, mint ahogyan a megrendelések eltűntek, így az átmenetileg kialakult extrém éles versenyhelyzetben az árak törvényszerűen csökkentek, amit csak részben ellensúlyozott, hogy az üzemanyagárak is lejtőre kerültek – mondta Lajkó Ferenc. Az európai fuvarozók nemcsak méretükben, hanem profitabilitásukban is súlyos veszteségeket szenvedtek el.
Erre lehet némi némi gyógyír, hogy a kapacitáshiányosan indult őszi időszakban a fuvarozók árai akár tartósan is nőhetnek. A szakember azonban óvatosságra int. „Ez a relatív kapacitáshiány átmeneti lehet, hiszen az európai gazdaság teljesítménye még elmarad a tavalyi hasonló időszakétól. A jelenlegi áldásos helyzetet vélhetőleg a kisebb kamionpark és a szezonálisan kissé emelkedő ipari termelés szerencsés együttállása okozhatja.” Szerinte azt is érdemes figyelembe venni, hogy a mostani túlkeresletet olyan egyszeri hatások is indukálhatják, mint a Brexit előtti készletfelhalmozás vagy az ipari termelés újraindulásának készletfeltöltési hulláma. Ezért érdemes bölcsen kivárni a teherautók visszaállításával, főleg mivel 2021 első negyedéve kemény lehet, és ismét felesleggel küzdhet a közúti piac. „Az őszi időszakot áremelésre érdemes felhasználniuk a fuvarozóvállalkozásoknak, és arra, hogy helyreálló profitabilitásukat felhasználva feltöltsék kiürült kasszájukat, számítva az esetleges újabb nehéz időszakokra – mondta. – A helyükben csak akkor gondolkodnék flottanövelésben, ha a tavasz is jó keresletet hoz, és a nyereséges árszint is tartós marad.”
Az átlagos fuvarhossz
184,9 kilométerről
156,7
kilométerre esett vissza
a tavasszal
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.