BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Letehet néhány fuvarozó az angliai utakról

Drágul az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti fuvarozás amiatt, hogy a két térség között január 1-jétől megszűnt az áruk szabad áramlása, ami az eddiginél jóval több és hosszabb ügyintézéssel jár. A Brexit miatti új helyzeten az árutovábbítás szempontjából az sem sokat segít, hogy a múlt év végén megszületett az Egyesült Királyság és az EU közötti szabadkereskedelmi megállapodás, mert míg a szállítmányt eddig egyetlen dokumen­tum, a nemzetközi fuvarlevél (CMR) kísérte, mostantól fel kell mutatni a vámáru-nyilatkozatot és annak igazolását, hogy az érintett termék az unióban készült. Fel kell készülni arra is, hogy a rakományt Nagy-Britannia és az EU határán fizikailag is ellenőrizhetik – mondta a Világgazdaságnak Lajkó Ferenc iparági szakértő. A többletadminisztráció nemcsak az angol–uniós (angol–francia) határon okoz időveszteséget, hanem már a le- és a felrakodásnál is. A sofőröket emellett fel kell készíteni olyan adminisztratív ügyek intézésére, amilyenekkel évek óta nem volt dolguk, ráadásul a szakember értesülései szerint ezzel a képzéssel az érintett hazai fuvarcégek többsége elmaradt. További időt igényel, hogy e munka elvégzése rutinná váljon a gépjárművezetők számára.

„A várakozó kamion kevesebb kilométert teljesít, tehát esik az üzemeltető flottájának teljesítménye” – magyarázza a változás árfelhajtó hatását Lajkó Ferenc. A határátlépést pedig a migránsok miatti ellenőrzések is nehezítik. A többletnehézségek miatt valószínűleg több fuvarozó is felhagy az Angliá­ba történő szállítással, ráadásul a piacon maradt cégeknek már kisebb flottával kell megfelelniük az igényeknek, aminek szintén áremelő hatása van. Másodlagos gazdasági hatásként arra mutatott rá a szakértő, hogy az angliai piacról kivonuló fuvarozók átteszik tevékenységüket a kontinensre, erősítve az itteni versenyt. Mindez igaz a hazai cégekre is, amelyeknek pedig Anglia egyike az öt legnagyobb célpia­cuknak. Versenyhátrányba mégsem kerülnek, mert a változás minden ország fuvarozóját ugyanúgy érinti.

Nem kell azonban vészharangot kongatni, pusztán új piaci egyensúly formálódik. A kereskedelemben például Lajkó Ferenc szerint nem lesz akkora drágulás a megnövekvő fuvardíjak miatt, amekkora észrevehe­tően csökkentené az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti árucserét, főleg, mivel a drágán termelő Anglia nagy mennyiségben importál szinte mindent. Még a kamionok sem torlódnak kilométereken át a határ két oldalán, bár feltehetően csak azért, mert az angliai importőrök egy-két hónapra bespájzoltak. A sofőrökre később váró kényelmetlenséget az angliai oldalon úgy oldanák meg, hogy az ellenőrzéseket a határról (a Franciaországba induló komptól és a Csalagúttól) előrehoznák a Kent megyébe történő belépéshez. Igaz, ettől a várakozás nem rövidülne, csak a helyszíne változna. A vámokmányok tervezett virtuális kiállítása és kontrollja is javíthat az előrejelzett brutális torlódásokon. Annyi bizonyos, hogy a kezdeti kaotikus állapotok megszűnése után is lesz várakozás, és drágul a fuvarozás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.