A szlovák kormány elfogadta a közlekedési minisztérium autópálya-építési ütemtervét, amelynek legfontosabb kitétele, hogy a dél-szlovákiai szakaszok többsége ebben a kormányzati ciklusban nem bővül. Jaroslav Kmet közlekedési államtitkár szerint éves szinten a sztrádaépítésre a bruttó hazai össztermék (GDP) 0,8 százaléka fordítható, ez 700-750 millió eurónak felel meg, ezért az egyelőre csak az előkészítési fázisban levő szakaszok építéséhez nem látnak hozzá. Andrej Dolezal közlekedési miniszter pedig úgy nyilatkozott, hogy az elkövetkező három-négy évben nem kezdődik teljesen új szakasz építése. A szaktárca voltaképpen csak átvette a pénzügyminisztérium háttérintézményeként működő, Értéket a Pénzért (ÚHP) elemzőcsoportjának tavalyi dokumentumát, amely a száz útfejlesztési projekt rangsorát a forgalomsűrűség, a munkahelyteremtés lehetősége és az időmegtakarítás alapján állította össze. A lista élbolyából még a fővárost, Pozsonyt tehermentesítő D4-es körgyűrű folytatása is kiesett. Magyar szempontból fájdalmas, hogy a Losonc és Kassa közötti R2-es gyorsforgalmi út építése szintén megtorpan, leszámítva két, már megvalósulófélben levő útszelvényt. Ján Kovalcík, az Ineko gazdaságkutató intézet elemzője szerint az előző kormányok nem foglalkoztak a beruházásokhoz szükséges források előteremtésével, kampánycélból viszont számos szakasz építésének láttak neki. Vagyis összességében nem lehet kijelenteni, hogy tudatosan és célirányosan fagyasztják be a dél-szlovákiai gyorsforgalmi utak megvalósítását, hiszen még a legfontosabb, a Pozsonyt Kassával összekötő D1-es autópálya sem készül el ebben a kormányzati ciklusban, azaz 2024-ig, pedig annak építése kis híján már ötven éve tart.
Május 13-án az országos atomenergia-hivataltól megkapta a működési engedélyt a magyar határ közelében, a Lévai járásban található mohi (Mochovce) atomerőmű 3. reaktora. Ez esetben sem beszélhetünk kapkodásról, hiszen a mohi atomerőmű építése még 1982-ben kezdődött, az első és a második reaktort 1998-ban, illetve 1999-ben helyezték üzembe. A 3. és 4. reaktort eredetileg 2012–2013-ban kellett volna átadni, ehhez képest a 4. reaktor csak 2022-re készül el. A most működési engedélyt kapó 3. reaktorba az ősszel szállítják a nukleáris fűtőanyagot, azaz a tényleges beüzemelése csak az utolsó negyedévben várható. A 471 megawatt teljesítményű reaktor Szlovákia áramfogyasztásának 13 százalékát fedezi majd, ezáltal az ország teljesen önellátóvá válik villamos energiából. Viszont a költségek is elszálltak, a két reaktort eredetileg 2,8 milliárd euróból akarták befejezni, ehelyett most 5,7 milliárd eurónál járnak.
A miniszterelnöki székből a pénzügyminiszteribe (kényszerből) átülő Igor Matovic most azzal lepte meg koalíciós társait, hogy egy gyökeresen átdolgozott idei állami költségvetési koncepciót tett le az asztalra, amelynek lényege: a járvány negatív hatásaira hivatkozva a pandémia semlegesítésére fordítható idei keretet 1,04 milliárd euróról 3,4 milliárd euróra akarja növelni. „Ezáltal az idei államháztartási hiány a tervezett 7,44 százalékról a bruttó hazai össztermékhez viszonyított 9,9 százalékra nőne” – mondta Lubos Jancík pénzügyi államtitkár. A szintén a GDP-hez viszonyított államadósság ezáltal a tavalyi 60,6 százalékról 64,1 százalékra kúszna fel.
A gazdasági elemzők egyhangúlag elvetik a deficitnövelés tervét, a kormánykoalíciós liberális SaS pedig hiába torpedózta meg a kormányülésen a koncepciót, a kabinet mégis rábólintott.
Az államháztartási deficit a GDP
9,9
százaléka is lehet Szlovákiában az idén
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.