BUX 52,288.29
-0.06%
BUMIX 4,392.27
-0.07%
CETOP20 2,387.77
0.00%
OTP 18,220
-0.38%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.53%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,610
-0.62%
RABA 1,580
+1.94%
0.00%
-0.57%
-1.09%
+1.03%
OPUS 251.5
-0.20%
+2.00%
+1.79%
+1.12%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,434
-0.41%
-0.66%
ALTEO 1,370
-0.36%
0.00%
0.00%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
-1.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.41%
-0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+0.75%
+0.44%
-1.66%
0.00%
+0.47%
NUTEX 21.25
-0.23%
Forrás
RND Solutions
Agrár

Ritkán a mezőgazdasági gépek felelősek a balesetekért

Felmérést készült a munkagépeket is érintő közúti balesetekről.

A közutakon ismét nagy számban megjelenő mezőgazdasági gépekkel történő balesetek 67 százalékáért részben vagy teljesen a másik résztvevő fél a felelős, e balesetek 13 százaléka jár súlyosabb sérülésekkel – derül ki az Agroinform.hu mezőgazdasági portál legújabb kutatásából.

Indulnak a tavaszi munkálatok a földeken, ezért a közutakon is egyre gyakrabban bukkannak fel mezőgazdasági járművek, gépek. Mindez sajnos időről időre együtt jár olyan közúti balesetekkel is, amelyekben ezek az eszközök is részt vesznek. Mivel a rendőrség nem tart nyilván olyan adatsort, amely külön a mezőgazdasági járművek baleseteire vonatkozik, a portál az olvasói körében végzett felméréssel tárta fel e balesetek főbb jellemzőit.

A többszáz beérkező válasz alapján kiderült, hogy a balesetben részt vevő mezőgazdasági jármű legtöbbször, az esetek 73 százalékában traktor volt (a traktorok négyötöde valamilyen kapcsolt munkagéppel közlekedett), 7 százalék mezőgazdasági tehergépkocsi, a többi esetben egyéb mezőgazdasági munkagép volt részese az eseménynek. A balesetek az év minden hónapjában előfordultak, de nem meglepő módon számuk leginkább márciusban,

a július-augusztusi időszakban és októberben emelkedett az átlagos havi érték fölé.

A mezőgazdasági járművekkel történt közúti balesetek szerencsére az esetek 64 százalékában nem jártak személyi sérüléssel, és 23 százalékuk is csak könnyű sérülést eredményezett.

Fotó: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB

Súlyos, maradandó sérüléssel 10 százalékuk járt, további 3 százalékuk esetében a sérülések halálhoz is vezettek.

A balesetek 33 százalékában a mezőgazdasági járművet vezető személy, míg 54 százalékában a másik résztvevő jármű sofőrjének felelősségét állapították meg. 13 százalékban ez a felelősség megoszlott a felek között. A felmérés adatai szerint a balesetek 37 százalékának oka a nem megfelelően megválasztott sebesség volt, további 28 százalékuk a jellemzően lassan közlekedő mezőgazdasági járművek előzése során következett be. A válaszok 13 százaléka a mezőgazdasági jármű műszaki hiányosságát,

7 százaléka a nem megfelelő kivilágítást, 6 százaléka pedig az ittas, bódult állapotban zajló vezetést teszi a baleset fő okává.

A közlemény emlékeztet, hogy mezőgazdasági gépek a gyorsforgalmi utak kivételével bármely útszakaszon felbukkanhatnak. Ha úticéljukat másképpen nem, vagy csak legalább 50 százalékkal hosszabb úton tudnák elérni, olyan útra is felhajthatnak, amelyen egyébként tiltják haladásukat.

A mezőgazdasági gépekre nem vonatkozik a 2,55 méteres legnagyobb megengedett szélességi korlátozás, 4,5 méter szélességig kísérőjármű nélkül, afelett kísérőjárművel közlekedhetnek a közutakon. Három méteres szélesség felett ugyanakkor a gépen villogó sárga fénynek is működnie kell.

Fontos előírás ezekre a járművekre, hogy érvényes hatósági jelzéssel és kötelező biztosítással rendelkezzenek, világító- és fékberendezéseik kifogástalanul működjenek, az útra szennyeződést nem hordhatnak fel, szállított rakományuk szóródását pedig megfelelő eszközökkel meg kell akadályozniuk.

Kapcsolódó cikkek