A sertés- és a mangalicahús fogyasztását ösztönző kampányt indít az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete. 

Ez már a tizedik ilyen akció, amely azért is fontos, mert a hazai piaci szereplők mindegyike számára jót tesz a fogyasztás növekedése 

– hangsúlyozta Tarpataki Tamás, az AM helyettes államtitkára.

A magas takarmány- és energiaárak mellett az is sújtja a sertésszektor szereplőit, hogy nagyon alacsony árat kapnak a termékeikért, miközben a piacot folyamatosan nyomja az európai felesleg – vázolta fel a piaci helyzetet a helyettes államtitkár. Az agrárkormányzat ezért számos formában ad támogatást az ágazatnak. A VG kérdésére részletezve elmondta, hogy 

idén állatjóléti támogatás címén 21,5 milliárd forintot fizetnek ki a sertéstartóknak, 

a fogyasztás ösztönzésére 200 millió forintot fordítanak, az állattartó telepek egészségügyi biztonságát szolgáló fejlesztésekre pedig a sertéságazatban 1,6 milliárd forintot fizettek ki. Ezeken felül az állattartó telepek és az élelmiszeripari üzemek fejlesztésére fordítandó támogatások is érintik az ágazatot – tette hozzá. 

Fotó: Shutterstock

A fogyasztásösztönző kampányok eredménye már látszik, hiszen míg 2013-ban, az első kampány évében 24 kilogramm volt Magyarországon az egy főre jutó éves sertéshúsfogyasztás, addig ma már 32-33 kilogramm körül alakul – mondta Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese. A mostani kampány egyébként március elejéig tart, hogy ne „lógjon bele” a nagyböjti időszakba. 

Mivel a mangalica is sertés, a negatív piaci hatások ezt a szektort is elérték 

– mondta Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke. A jelek szerint azonban válságálló az ágazat, és stabilizálódott a helyzete, főként annak köszönhetően, hogy a mangalicahús prémiumtermékként értékesíthető, a termelők pedig alkalmazkodtak a megváltozott piaci körülményekhez.