BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Joghurtból lett facsemeték és zöldfejlesztések az árbevételi rekordot döntő Nádudvarinál

Az élelmiszerpiac szűkülése ellenére joghurtokból és grillkolbászokból is jelentősen növelte eladásait a Nádudvari Élelmiszer Kft. A rekordárbevételhez ugyanakkor az export idén még nem sokat tudott hozzátenni.

„Húszmilliárd forintot meghaladó árbevétellel zárhatja az évet a Nádudvari Élelmiszer Kft.” – mondta el Nagy Ádám, a társaság ügyvezető igazgatója. A Nádudvari a Nagisz csoport részeként működik, amely a PortfoLion Zöld Magántőke Alap révén a OTP csoport tulajdonában áll. 

Kisebb lett a túrópiac, de a Nádudvari nagyobb szeletet hasít ki belőle.
Fotó: Nádudvari

A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket előállító cég árbevétele tavaly 16,7 milliárd, 2021-ben pedig 12,5 milliárd forint volt. 

Ehhez az árbevétel-növekedéshez ugyanakkor az idei inflációs környezetben is jelentősen hozzájárult egyes termékkörök forgalmának bővülése. A tejtermékeket, hús- és panírozott készítményeket, valamint mélyhűtött termékeket gyártó társaság tavaly a különböző költségelemek növekedése miatt összesen 11-szer emelte árait, idén viszont rohamosan csökkennek az átadási áraik – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Nagy Ádám.

Az egyes üzletágakat vizsgálva ez különösen a tejtermékek esetében feltűnő, azok átadási árai 20-30 százalékkal alacsonyabbak, mint januárban voltak. „Arról viszont, hogy ez a boltokban mennyire látszik meg, nem a mi tisztünk beszélni” – tette hozzá. A hús- és panírüzemükben gyártott termékeknél pedig maradtak az elmúlt évi árak.

A mennyiségi növekedés a tej üzletágukban jellemző, ami különösen a joghurtoknál feltűnő: itt tavaly októberhez képest közel háromszoros a bővülés. 

Ez azért is fontos a cég számára, mert ebben a termékkörben azt a célt tűzték ki, hogy az importtermékektől vegyenek el piaci részesedést. A tejtermékeken belül ugyanakkor egyes termékcsoportoknál masszív visszaesést kell elszenvedniük. Ilyen például a kőrözött, ami év elején még 35-40 százalékos mínuszban volt az éves alapon mért forgalomban, amiből valamennyit visszahozott, de még mindig 20 százaléknál tart. A teljes magyarországi túrópiacon 15-20 százalékos visszaesés tapasztalható, és a piacszűkülés nem kerülte el a Nádudvarit sem, de náluk ennél kisebb mértékű a csökkenés.

Az importjoghurtok kárára tervez terjeszkedést az élelmiszerárak csökkenését váró Nádudvari

Az energiaárak alakulását tartja a legnagyobb bizonytalansági tényezőnek az élelmiszerpiacon Nagy Ádám, a tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket előállító Nádudvari Élelmiszeri Kft ügyvezető igazgatója, aki ezzel együtt az árak csökkenésére számít.

A húskészítmények piacát alapvetően befolyásolja, hogy az élő sertés ára sokáig nagyon magasan volt, és csupán a 31. héten kezdett csökkenni, mostanra pedig a magyar piacot is meghatározó, egy kiló élő sertésre vetített német jegyzés 2,5 euróról 2,1 euróra csökkent. Nagy Ádám szerint ugyanakkor az általuk a vágóhidakról vásárolt hús alapanyag vételára jóval kisebb mértékben mérséklődött, mint az élő állaté.

A cég a grillkolbászok piacán is vezető szerepre törekszik. 

Bár az idei grillszezon országosan nem sikerült jól, hiszen a teljes piac 15-20 százalékkal szűkült, a Nádudvari ennek ellenére növekedni tudott, az elmúlt évihez képest mintegy 10 százalékkal, így e termékkör forgalmából is nagyobb szeletet hasít ki, mint tavaly. 

A fagyasztott termékek szegmensében kifejezetten rosszul indult az év, a kényelmi termékek drágák voltak a fogyasztóknak, de az ársapkás termékek kivezetése óta az „kezd magához térni ez a piac is” – mondta Nagy Ádám. 

A Nádudvari megkezdte az exportpiaci építkezést is, az idei évre tervezett duplázás, vagyis a kétmillió eurós árbevétel viszont egyelőre nem teljesül, aminek egyik oka, hogy Szerbia védővámokat vezetett be, így egy jelentős piac kiesett. A nagy áruházláncokkal folytatott tárgyalásaik előrehaladott állapotban vannak. Nagy Ádám szerint többször tűnt úgy, hogy a következő hónapban már megkezdhetik az egyébként Village Gold márkanévben bevezetni szándékozott termékeik beszállítását, de a pont még nem került fel az i-re. 

Az ügyvezető azt is elmondta, hogy kapacitásaik kihasználtsága nem teljes, bár közelíti ezt a mértéket, de 

most fontosabb feladat a hatékonyság növelése.

Úgy véli, a hazai tejfeldolgozóknál ebben még van körülbelül 20 százaléknyi tartalék, amit az okoz, hogy az élelmiszeripari fejlesztések még a régió más országaihoz képest is lemaradásban vannak. 

Erősödik a környezettudatos szemlélet

Energiahatékonysági fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként a cég energiaköltségeinek mintegy tizedét, körülbelül háromszáz család felhasználását fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A decemberben befejeződő 650 millió forintos projekt meghatározó eleme a napelemrendszer bővítése, illetve új rendszerek telepítése a cég tej- és a húsüzeménél, amely eredményeként a korábbi üzemenkénti 50 kW-os kapacitás 200-200 kW-ra nő. Korszerűsítik a hűtőrendszereket, és hasznosítják a hűtőaggregátokból származó hulladékhőt is. A cég „zöld” fejlesztései közé sorolható, hogy egyes termékcsaládoknál 50 százalékkal csökkentették a csomagolás műanyagtartalmát, ami összességében évi tíz tonnával kevesebb műanyag felhasználását jelenti. A fenntartható gazdálkodás jegyében októberre meghirdetett joghurtkampányuk eredményeként közel egyhektárnyi, azaz ötezer itthon őshonos feketenyárfa-csemete ültetését támogatta a társaság. A kampányban a Nádudvari vállalta, hogy minden, októberben értékesített 100 kilogramm joghurt után egy, Magyarországon őshonos fát ültet el. Az eladott közel 400 tonna termék utáni csemetemennyiséget a cég kiegészítette, így sikerült egy egyhektárnyi területet felújítani az idén a „Magyarország legszebb erdeje” címet elnyert debreceni Nagyerdő városhoz közel eső részén. Szintén a környezeti terhelés csökkentését szolgálja az is, hogy minden olyan dolgozó számára, aki vállalja, hogy egy évben legalább száz napon kerékpárral érkezik munkába, egy vadonatúj biciklit biztosítanak. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.