Az idén májusban a DataHouse adatai szerint 9234 használt személyautó kapott hazai rendszámot – írja közleményében a JóAutók.hu. Ez az érték 13 százalékkal haladja meg az áprilisit, de továbbra is jelentősen elmarad az előző évek 10-11 ezres behozatali átlagától, a tavaly májusi 12 283-as mennyiségnek pedig alig több mint a háromnegyede. Mindez azonban lényegesen nem fogja vissza a teljes hazai használtautó-kereskedelmet, mivel nyolcból hét használtautó-vásárló belföldi járművek közül választ, ezen a piacon pedig továbbra is az elmúlt évek átlaga körüli az aktivitás.
„A használtautó-import havi alakulása az év eddigi részében pontosan követi a tavalyi értékeket, csak éppen 23-25 százalékkal alacsonyabb szinten” – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Az elmaradásnak több oka is van. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb statisztikái szerint bár az idén már nőttek az újautó-eladások a kontinensen, a forgalomba helyezett új járművek száma európai szinten még mindig 23 százalékkal a 2019-es szint alatt van. Emiatt továbbra is a korábbiaknál nagyobb a kereslet a használt járművek iránt, így az importautók forrását jelentő országokban nehéz kompromisszumok nélkül használt kocsihoz jutni. A hazai keresletet ugyanakkor ebben az évben az miatt csökkenésbe váltó reálbérszint korlátozza. E két hatást az sem tudja ellensúlyozni, hogy a forint árfolyama kedvezően alakul, az elmúlt két hónap során már gyakran benézett a 375 forintos szint alá.
Jelenleg a teljes autópiacot visszafogják a hitelezés megugró költségei is.
A hazai gazdaságot jellemző magas kamatszint az importált használt kocsik eladását szintén nehezíti, hiszen a behozatallal foglalkozó kereskedők által jelenleg kínált kondíciók jó néhány érdeklődőt tartanak vissza a vásárlástól.
A behozott használt járművek közötti márkasorrend:
- Volkswagen,
- Opel,
- Ford,
- Audi,
- Mercedes,
- BMW.
Az elmúlt hónapokban minden második behozott használt autó e márka valamelyike volt.
A használtautó-import mennyisége az év első öt hónapjában 44 102 volt, ami 24 százalékkal marad el az előző év hasonló időszakában regisztrált 58 255-től.
Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 47 089 volt, ami 2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 47 916-nál.
Halász Bertalan a Világgazdaságnak korábban elmondta, az 1,5–2 millió forintos sávban normális állapotban lévő kocsit egyre nehezebben találni, a korábbiaknál így nagyobb szerep jut az olyan ellenőrzött használtautó-piactereknek, amelyek kínálatában csak a megfelelően dokumentált előéletű gépjárművek jelenhetnek meg.