Bár a legtöbben helyi, lakás–óvoda–iskola–munkahely közötti közlekedésre használják hétköznapokon az elektromos autójukat, átlagosan 70-100 kilométert megtéve egy nap, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint egyre többen hosszabb, külföldi utakra is elindulnak velük.
 

Charging,Modern,Electric,Car,On,The,Street,Which,Are,The
Fotó: Guteksk7

A szövetség adatai szerint a belföldi utazást megkönnyíti, hogy folyamatosan nő a töltőállomások száma: a legtöbb az autópályák és a főutak mentén található, valamint a Balaton térségében. 

2022 végén az országban 2147 töltőállomás volt, 14 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Az infrastruktúra bővítését a szövetség szerint az is indokolja, hogy egy év alatt 47,4 százalékkal nőtt az elektromos autók száma.

A tájékoztatás szerint 2022-ben minden rekordot megdöntött a zöldrendszámos autók átadása Magyarországon, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb mértékben, és az év végén már 34 754 darab közlekedett az utakon. A legfrissebb adatok szerint idén június végén 41 386 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret.

A jövő nemcsak az elektromos, hanem az újrahasznosított autó

Az Európai Bizottság szerint elképesztő pazarlás, hogy az életciklusuk végére érő járműveket Afrikába szállítják, ahol életveszélyt teremtenek az utakon, vagy csak simán a szeméttelepre kerülnek. Ehelyett azt a megoldást javasolja, hogy amit lehet, szereljenek ki az ilyen kocsikból, és építsék be az újakba. Ezt gazdaságélénkítéssel és környezettudatossággal is indokolták.

A hosszabb útra utazóknak a Jövő Mobilitása Szövetség több tanácsot is ad, mivel például 

a nagy sebesség miatt a városi használatban megszokottnál akár 30 százalékkal is kisebb utat lehet megtenni egy elektromos autóval, márkától és típustól függetlenül. 

A hatótávolságot befolyásolja a csomagok száma és a klímahasználat is: a hűtés például 20 százalékkal is csökkentheti a hatótávot.

Egy másik tanács szerint érdemes tájékozódni a töltőkről, hol található villám- vagy ultragyors töltő, illetve egyenáramú berendezés, mivel egy jobb töltő kiválasztásával sok időt meg lehet spórolni. Egy villámtöltővel 20-50 perc is elég a „tankolásra”, igaz, ezek csak 5-10 százalékot tesznek ki az összes töltőből.

Példaként a szövetség megemlíti, hogy ha például Győrből Gyulára igyekszik a család egy 50 kilowattóra körüli teljesítményű autóval, akkor a 339 kilométeres út megtételéhez egy alkalommal – autótípustól függően – jó eséllyel meg kell majd állniuk egy villámtöltőnél útközben.

A villanyautósok információs közösségi oldala, a PlugShare nagyon hasznos segítséget nyújt az úton lévőknek: ezen az oldalon ugyan töltést indítani nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az autósok egymásnak a felületen, így ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. 

Magyarországon a Mobiliti applikációja az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan a drivE.ON applikációhoz 

– írták.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A foglaltságot általában lehet ellenőrizni a töltőkön, illetve bizonyos szolgáltatók előzetes helyfoglalást is lehetővé tesznek. A töltés indításához applikációnként előzetes regisztráció és a bankkártyaadatok megadása szükséges.

Közölték, utazáskor érdemes folyamatosan kontrollálni, hogy a hatótáv és a megteendő távolság milyen mértékben változik: 

alapszabályként azt ajánlják, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsék fel az autókat, de az sem probléma, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltik az akkumulátorokat.

A Jövő Mobilitása Szövetség szerint minél északabbra utazik valaki az elektromos járművével, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 kilométernél nem lehet nagyobb a távolság. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre – áll a közleményben.