Végérvényesen kipukkadt a korábbi megrendelések által generált lufi a magyar újautó-piacon, miután a Black Friday-akciókkal teli november az idei év legrosszabb értékesítési volumenét produkálta. A Datahouse kimutatásai alapján a januári 8313-as darabszám volt eddig a leggyengébb láncszem, most ezt sikerült alulmúlni a 8305-tel. De itt még nincs vége! Tavaly ugyanilyenkor 1200-zal több új járművet helyeztek nálunk forgalomba, ehhez képest mintegy 13 százalékos a mínusz, míg éves viszonylatban 4. Tizenegy hónap alatt 99 743 új személygépkocsi talált gazdára itthon, miközben 2022 ugyanezen periódusában ez a szám még 103 538 volt, vagyis majdnem 3800 új autó tűnt el a hazai utakról 12 hónap alatt.
Miért szenved idén a magyar újautó-piac?
Egymás után harmadik éve csökkennek az eladások itthon, ami azt jelenti, hogy egyre kisebb a kereslet az egyre drágább új kocsik iránt. Piaci szereplők szerint ez a folyamat több tényezőnek tudható be:
- a koronavírus-járványnak,
- az orosz–ukrán háborúnak,
- a magas kamatoknak,
- az inflációnak,
- a járművek és az alkatrészek drágulásának,
- a fenntartási, üzemeltetési költségek megnövekedésének,
- az elszálló üzemanyag- és energiaáraknak, valamint
- a fogyasztói szokások megváltozásának.
Beszédes adat az is, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) megállapította, 2023 különböző hónapjaiban 4,7–23,9 százalékkal voltak magasabbak az újautó-árak, mint egy évvel korábban.
A finisbe érve előzött a Suzuki
A novemberi verseny győztese a Suzuki lett 1416 értékesített példánnyal, mellyel több mint 17 százalékos részesedést szakított ki magának a piacból az elmúlt hónapban. Az esztergomi gyártóbázissal rendelkező japán márka az összetettben (is) feljött a második helyre a Toyota mögött, megelőzve a Skodát.
A cseh vállalattal kapcsolatban a Duna Autó Zrt. igazgatóságának elnöke, Simon Péter korábban a Világgazdaságnak elmondta, hogy azokkal a Skoda-modellekkel töltötték fel a készleteiket, amelyeket még két évvel ezelőtt, 2021-ben hívtak le. Ez azt jelenti, hogy – amint azt fentebb írtuk – idén nem lehetett egyértelműen elkülöníteni a régi szerződéseket az újaktól, ráadásul a magánvásárlók is eltűntek a piacról.
Olvad a Skoda Octavia előnye az élen
Noha a modellrangsor elején nem történt változás, az éllovas Skoda Octavia előnye minimálisra csökkent a Suzuki S-Cross-szal szemben. Január és október között előbbi 260 autóval állt jobban ázsiai riválisánál, a jelenlegi fórja viszont már csupán 33 darab. A másik Suzuki, a Vitara eközben kibérelte magának a dobogó legalsó fokát, míg a negyedik pozícióért a Kia Ceed és a Toyota Corolla vív nagy csatát.
A Total Car megjegyzi, hogy az első háromban ugyan nincs Toyota, de mégis masszív fölényben van a top 10-ben, ráadásul a tizenegyedik legkedveltebb itthoni típus is a japán márkáé (RAV4).
Európa más tészta
Az európai piacon az autóipar rendkívül sikeres évet zárt – hangzott el a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) exkluzív vezetői találkozóján nemrégiben. Az elmúlt 10 hónapban a kontinensen több mint 16 százalékkal emelkedtek az újautó-értékesítések.
Eközben Magyarországon megközelítőleg 500 ezer személyautó, illetve több mint 2 millió motor gyártása várható 2023-ban.
A szakemberek remélik, hogy a csökkenő kamatok és mellett a magyar piac is fejlődésnek indul jövőre.