Az Európai Bizottság nyomozói a következő hetekben tehetik közzé vizsgálataik első eredményeit az Európába érkező kínai elektromosautó gyárakról. Ez a vizsgálat dönti majd el, hogy szükséges-e büntetővámokat kivetni az Európába érkező kínai vállalatokra.

CHINA-SHAANXI-XI'AN-BYD-PRODUCTION RESUMPTION (CN)
Fotó: AFP

Az eljárásban résztvevők nyilatkoztak a Reutersnek és elmondták, hogy az európai elektromosautó-gyártók védelmét kell szem előtt tartani, és szükség esetén büntetővámokkal kell kiegyenlíteni a piaci versenyt. Az is kiderült, hogy 

az ellenőrök a BYD-t, a Geely-t és a SAIC-ot fogják vizsgálni. 

Az Európai Bizottság nem keresi fel a Kínában gyártott, de nem kínai márkák gyárait, így a vizsgálat a Teslára, a Renault-ra és a BMW-re nem vonatkozik.

A vizsgálat fókuszában az áll, hogy a BYD és mási kínai márkák méltánytalan állami támogatásokkal tartják-e alacsonyan az autóik árát Európában

Peking szerint egy protekcionista vizsgálatról van szó, a feszültség pedig kiéleződött az és Kína között. A vizsgálatot tavaly októberben indították el és a tervek szerint 13 hónapig fog tartani.

A Reuters megkereste az említett kínai márkákat, de egyedül a Geely reagált a kérdésekre. A vizsgálattal kapcsolatban ugyan nem nyilatkozott a cég, de annyit elmondtak, hogy a vállalat minden törvényt betartott, és támogatja a tisztességes piaci versenyt világszerte.

Erősíti jelenlétét a magyar piacon a kínai autógyártó – BYD-márkakereskedés nyílik Budapesten

A BYD kihasználná a Magyarországon induló elektromosautó vásárlási támogatást és még több autót kínálna hazánkban. A Duna Autóval és a Wallis Motorral kötött kiskereskedelmi szerződés után a Schiller Autó Családdal is leszerződött a kínai gyártó, ezzel erősíti jelenlétét a magyar piacon. A Schiller BYD-márkakereskedése februárban nyílik meg Budapesten. A kínai vállalat további szerződések megkötésére törekszik.

Az Európai Bizottság emberei januárban és februárban érkeznek meg Kínába, hogy felkeressék a gyártókat. Az ellenőrzések során azokat a válaszokat fogják megvizsgálni, amiket a cégek egy korábban kiküldött kérdőívre adtak. Ez a lépés a teljes vizsgálatnak még csak egy kezdeti szakasza, végleges eredményeket majd áprilisra ígér az Európai Bizottság.

A vizsgálatok miatt a múlt héten Kína dömpingellenes vizsgálatot indított az Európai Unióból importált francia brandyk ellen.

A kínai gyártású elektromos járművek részesedése az Európai Unióban 8 százalék, 2025-ig pedig elérheti a 15 százalékot. 

Ezek az elektromos autók általában 20 százalékkal olcsóbban kelnek el az unióban, mint az Európában gyártott modellek.