BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
An employee is at work on the production line of the new Peugeot e-3008 electric car on September 12, 2023 at the Stellantis factory in Sochaux, France. (Photo by ARNAUD FINISTRE / AFP)

Lutri az elektromos autó – még hat évig drágább e-autót gyártani, mint hagyományosat

Hiába egyre népszerűbbek az elektromos autók, az előállításuk még hosszú ideig túlságosan drága marad – olvasható a KPMG közleményében. A felmérésük szerint a következő hat évben még drágábban lehet elektromos autót előállítani, mint hagyományos, belső égésű motorral szereltet. Ezt a pesszimista hozzáállást a bizonytalan ellátási láncokkal lehet magyarázni. A gyártók attól is tartanak, hogy az állami ösztönzők nélkül nem terjednek elég gyorsan az e-autók.

Az e-autózási piacon vegyesek a várakozások: egyre nőhet az ilyen járművek aránya, gyártásuk azonban még hat évig drágább lehet, mint a hagyományos kocsiké – véli a megkérdezettek többsége a KPMG által elvégzett felmérés szerint. A felmérés 30 országban, több mint ezer vezető megkérdezésével készült.

An employee is at work on the production line of the new Peugeot e-3008 electric car on September 12, 2023 at the Stellantis factory in Sochaux, France. (Photo by ARNAUD FINISTRE / AFP)
Lutri az elektromos autó: még hat évig drágább e-autót gyártani, mint hagyományosat.
Fotó: AFP

A KPMG friss felmérése szerint az autóipari vezetők világszerte kevésbé bíznak abban, hogy a szektor nyeresége a következő öt évben komolyabban növekedhet. A megkérdezett japán vezetők körében például 32 százalékról 10 százalékra esett a rendkívül bizakodók aránya. Nyugat-Európában 31 százalékról 24 százalékra, az Egyesült Államokban pedig 48 százalékról 43 százalékra csökkent ez az arány. Növekedést e tekintetben egyedül Kínában mértek, mégpedig 28-ról 36 százalékra. A beszállítók körében ez a megingathatatlan bizalom 56 százalékról 23 százalékra csökkent.

A gyártók több mint kétharmada 5-10 százalékos áremelkedésre számít 2024-ben. 

Tekintettel azonban a közelmúltbeli árcsökkenésekre és az új modellek nagy számára, ezeket az áremeléseket a vártnál nehezebb lesz elérni. Emellett a magasabb költségszint alacsonyabb eladási volumenekkel párosulhat 

– figyelmeztet a KPMG.

Válságba került a nemzetközi elektromosautó-gyártás

A startupoktól a legnagyobb gyártókig mindenki lassulásra figyelmeztet. Hosszú távon azonban az elektromosautó-ipar vissza fog térni a régi kerékvágásba.

Azzal kapcsolatban, hogy az elektromos autók a támogatásokat nem számítva milyen hamar érhetik el a költségparitást a hagyományos autókkal szemben, a vezetők most kevésbé voltak optimisták, mint korábban. Az előző felmérésben a vezetők 70 százaléka mondta azt, hogy 2030-ra paritást vár. A legutóbbi felmérésben 66 százalékuk tartotta valószínűnek, hogy az e-autógyártás költségszintje a hagyományos autóké felett marad. Kínában viszont teljesen más a helyzet: a döntéshozók 87 százaléka várja 2030-ra a paritást a tavalyi 71 százalékkal szemben.

Az autóipari döntéshozók a következő öt évben még számítanak bizonytalanságokra az ellátási láncban, és úgy vélik, számos nyersanyag esetében ellátási nehézségekre kell készülni. 

A felmérés szerint a válaszadók 45 százaléka (Kínán kívül) nagyon vagy rendkívül aggódott a lítiumhoz, kobalthoz és más akkumulátor-összetevőkhöz való hozzáférés miatt. A tavalyi arány 78 százalék volt.

A kínai autóipari döntéshozók ugyanakkor pozitívabban látják az alapanyag-ellátási piacot. Mindössze 28 százalék aggódik nagyon vagy rendkívüli mértékben például a lítium- és más kritikus akkumulátor-összetevőkkel való ellátottság miatt. Ennek oka valószínűleg az, hogy a kulcsfontosságú, különösen az elektromos autók akkumulátoraihoz és alkatrészeihez szükséges nyersanyagok kínálatát éppen Kína határozza meg – állapította meg felmérése alapján a KPMG. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.