Az elektromos járművek (EV) iránti kereslet lassulása végigsöpört az iparágon, emiatt most globálisan tömeges elbocsátásokra, termeléscsökkentésre és a gyártási stratégiák átalakulására kell számítani – jócskán lelassítva a robbanómotorokról való leválást – írta a Reuters.

elektromos
Erősen visszaesett a kereslet az elektromos autók piacán. Fotó: AFP

Csütörtökön a német Mercedes luxusautó-gyártó közölte, hogy mérsékelte az EV-keresletre vonatkozó várakozásait, és bejelentette, hogy a következő évtizedben is folytatja a benzinmotoros járművek gyártását.

A gyártó egyelőre elhalasztja azt a korábban kitűzött célját, hogy 2030-ra teljesen elektromos meghajtásúvá váljon. Ehelyett az évtized végéig az autók legalább felében megtartja a belső égésű motorokat, megerősítve, hogy a fogyasztói kereslet diktálja majd, hogy milyen hamar alakítja át a teljes katalógusát.

A magas kamatok, az ingadozó olajárak és az alacsony hatótávolságtól való félelem mind az EV-keresletet gyengítik. A korai felhasználók lelkesedése egyelőre még nem terjed át a piac többi részére

– mondta Brian Jacobsen, az Annex Wealth Management vezető közgazdásza, amely nemrég eladta az összes EV-gyártó részvényét.

A Mercedes bejelentése egy nappal azután érkezik, hogy a Rivian és a Lucid EV startup 2024-es termelését jóval az elemzői várakozások alatt prognosztizálták, a hírek hatására a cégek részvényei csütörtökön 27,5, illetve 19,5 százalékkal zuhantak. A tavalyi árháború után ez az egész ágazat számára rossz hír, és tovább növelheti az egyébként is veszteséges EV-gyártásra nehezedő nyomást.

A helyzetre korábban a Ford, a General Motors és a piacvezető Tesla is felhívta a figyelmet, a Manheim Használtjármű-érték index szerint pedig az elektromos autók árai bezuhantak, és januárban 16,4 százalékkal alacsonyabbak voltak az előző évhez képest. Ennek ellenére az ágazat egyhamar nem fog összeomlani.

A növekedési ütem 45 százalékról valami fenntarthatóbbra való lelassulása nem az a katasztrófa, amit a kritikusok hangoztatnak. A magas kamatok pedig minden autóeladást befolyásolnak, nem csak az EV-két

– mondta Vitaly Golomb befektetési bankár, aki a mobilitásra és az autóiparra összepontosít. Ezt más ágazati megfigyelők is alátámasztották: hosszú távon az elektromos autókat nem fogják tönkretenni a mostani bukkanók.

A magyarok elfordulnak a Teslától, többen kínai elektromos autót választanának

A villanyautosok.hu kérdőívét kitöltők legnagyobb számban a kínai BYD autóira adták le a pályázataikat. A második helyen a Tesla végzett, a Volvo lett a harmadik. Ez azért is érdekes, mivel a Tesla 2023-ban rendkívül népszerű volt Európában, de úgy látszik, hogy a Szegedre érkező kínai gyártó képes kifogni a szelet a vitorlájából.