Cégvilág

A GM/FIAT nyerhet a Daewoo-csődön

Még koreai elemzők is biztosra veszik, hogy ma csődöt jelent a Daewoo Motor, amely nem tudja teljesíteni határidős fizetési kötelezettségeit. A reorganizációs terv létszámcsökkentésről és a tengerentúli gyártóüzemek eladásáról szól. Ebben a helyzetben a GM/FIAT csoport talán előnyösebb feltételekkel szerezheti meg a lengyel, román és ukrán Daewoo-üzemeket.

Kétségessé vált a Daewoo Motor frigye a General Motorsszal (GM), miután a súlyos pénzügyi helyzetben lévő autóipari óriás hétfőn nem fizette vissza az aznap lejárt 39,2 millió dolláros kölcsönét.



Nagy hitelezői, a Seoulbank és a Korea First Bank elutasította, hogy újabb hitelt nyújtson az ország harmadik autógyártójának, mivel az autóipari konszern nem teljesítette a két pénzintézettel szemben fennálló, összesen 44,5 milliárd vonos kötelezettségét.



Az állami irányítású Korea Development Bank (KDB), a Daewoo Motor legnagyobb hitelezője szerint a cég ma reggel jelenti be a csődöt, ha ma sem tud fizetni. Dél-Koreában ugyanis akkor válik fizetésképtelenné egy cég, ha két egymást követő napon nem teljesíti kötelezettségét. A KDB szóvivője azonban kijelentette, mivel a Daewoo Motor várhatóan nem tud fizetni, ez súlyos hatással lehet a GM/FIAT csoporttal folyó tárgyalásokra.



A Daewoo Motornak ugyanakkor kedden további 40 milliárd vonos kötelezettsége jár le, de erről a vállalat szóvivője azt mondta, hogy hitelezőkre támaszkodnak majd a teljesítés érdekében.



A KDB elnöke a csődhelyzettel kapcsolatban kifejtette, hogy a Daewoo Motor bírósági védelmet kérhet, ha bejelenti fizetésképtelenségét.



A Daewoo 13 ezer alkalmazottját tömörítő szakszervezet hevesen ellenzi azt az átszervezési tervet, amely szerint megszűnne 3500 munkahely és eladnák a nem nyereséges tengerentúli gyártóegységeket.



A cég már két hete úgy döntött, hogy tovább csökkenti külföldi -- lengyel, román és ukrán -- gyártókapacitását, ami jelentős elbocsátásokkal jár. A varsói személyautógyár, a Daewoo-FSO pedig október 30-tól november 17-ig szünetelteti termelését.



A lengyel kormány egyébként küldöttséget menesztett Szöulba az ügyben, hogy kapható-e valamilyen garancia a Daewoo lengyelországi járműgyártásának jövőjére.



Edward Novak gazdasági miniszterhelyettes és Rafael Zagorny pénzügyminiszter-helyettes Szöulban találkozik a Daewoo vezetőivel, tárgyal a Koreai Fejlesztési Bankkal is a lengyelországi Daewoo-üzemek adósságának esetleges átütemezéséről, továbbá fölkeres több minisztériumot. A lengyel kormány korábban már felajánlotta a hitelezőknek, hogy garanciát vállal a lengyel Daewoo-üzemek adósságára.



A lengyel delegáció átadja Kim De Dzsung dél-koreai államfőnek Aleksander Kwasniewski lengyel elnök üzenetét, amelyben Kwasniewski kéri a dél-koreai kormányt: támogassa a Daewoo nehézségekkel küzdő lengyelországi üzemeit.



Lengyelország EU-tagságára számítva a Deawoo 1995 óta 1,1 milliárd dollárt ruházott be autógyártásába Lengyelországban, és a FIAT mögött a második számú külföldi gyártó lett Lengyelországban, 55 ezer embert foglalkoztat a beszállítókkal együtt. Az utóbbi tizenkét hónap alatt értékesítése egyharmadával csökkent.





Eladják a tengerentúli üzemeket Még koreai elemzők is biztosra veszik, hogy ma csődöt jelent a Daewoo Motor, amely nem tudja teljesíteni határidős fizetési kötelezettségeit. A reorganizációs terv létszámcsökkentésről és a tengerentúli gyártóüzemek eladásáról szól. Ebben a helyzetben a GM/FIAT csoport talán előnyösebb feltételekkel szerezheti meg a lengyel, román és ukrán Daewoo-üzemeket. VG-összefoglaló-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek