BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A piacvásárláson bukott meg

A hitelező bankok szerdán hivatalosan is fizetésképtelennek nyilvánították a tavaly csődbe ment Daewoo-csoport autóipari egységét, a Daewoo Motort. Az autógyár nem kap új kölcsönt -- jelentette be fő hitelezője, a Koreai Fejlesztési Bank (KDB). A társaság már tavaly óta csak a rendkívüli hitelnyújtásoknak köszönhetően tudott életben maradni.

A General Motors/FIAT szövetség nagy érdeklődéssel figyeli a csődbe jutott Daewoo Motor sorsát -- nyilatkozta tegnap a FIAT Auto elnöke, Roberto Testore. A Daewoo Motor csődje hatással lehet a cég tervezett eladására. A vállalat hitelezői már tárgyalnak a világ vezető autógyártójával, a General Motors/FIAT csoporttal, amely most fejezte be a Daewoo átvilágítását.



A Reuters idézi a Standard and Poors elemzőjét, aki szerint ma már inkább csak 100 millió dolláros nagyságrendről és nem milliárdos vételárról lehet szó egy esetleges eladás kapcsán. Más iparági elemzők úgy vélik, kevés igazán piacképes része van a Daewoonak. Elsőként a hazai Csangvonban lévő gyárat említik, ahol a Matiz is készül; a szintén jól működő indiai üzem is érdekelheti a General Motors/FIAT csoportot.



A három lengyelországi gyár sorsa azonban -- a lengyel állam által a vállalatba fektetett dollármilliók és az ebből fakadó szerződéses kötelezettségek miatt -- kérdéses. Másrészt a FIAT különösen erős Lengyelországban, ezért a Standard and Poors elemzője szerint akár a Ford is újra megjelenhet az ottani üzemek vásárlójaként azután, hogy szeptemberben közölte: mégsem érdekli a Daewoo Motor.



Az elemzők nem térnek ki a romániai gyárra, amely a lengyelországihoz hasonlóan ebben az évben már a korábbi tervektől jelentősen elmaradó teljesítményt nyújtott.



A piaci versenytársak évek óta hangoztatott állítása szerint a Daewoo ugyanis óriási összegekért "vásárolt" piaci részesedést Európában, mégpedig úgy, hogy az önköltségi árnál olcsóbban adta autóit. Roberto Testore az Automotive News Europe októberi számának nyilatkozva például úgy becsülte, hogy a Daewoo 2500 eurót vesztett minden Európában eladott Matizon.



A Daewoo hitelezői először meg akarták menteni a céget, de aztán gyakorlatilag halálra ítélték, miután a szakszervezet az utolsó pillanatig folytatott tárgyalások során nem hajlott a kompromisszumra. Így Dél-Korea legnagyobb csődje következett be, hiszen a Daewoo Motor adóssága 16,07 milliárd dollár, azaz 17,9 billió von, míg eszközei értéke csupán 11,83 billiót ér el. Mindamellett félő, hogy a csődsorozatnak még nincs vége, hiszen a tönk szélére jutott Dél-Korea legnagyobb építőipari vállalata, a Hyundai Engineering and Construction is.



A Daewoo legnagyobb hitelezője, a Korean Development Bank (KDB) szerint várható, hogy a vállalat egy héten belül csődvédelmet kér, az autógyárat csődgondnok irányítása alá helyezik és adósságait befagyasztják. Az illetékes bíróság dönti majd el, hogy felszámolják-e vagy átszervezik -- mondta a bank szóvivője, emlékeztetvén arra, hogy a társaság nem tudott eleget tenni 77,29 millió amerikai dollárra rúgó határidős fizetési kötelezettségének hétfőn, illetve kedden.



A Daewoo vezetése és a szakszervezet szerda hajnalba nyúló válságtanácskozásán nem tudott megállapodást elérni a létszámleépítésekről. A hitelezők a további hitelnyújtást az átszervezési elképzelések szakszervezeti jóváhagyásához kötötték, a vállalat szakszervezete azonban elutasította az autógyár racionalizálási elképzeléseit. A Daewoo 13 ezer alkalmazottját tömörítő szakszervezet hevesen ellenezte azt az tervet, amely szerint megszűnne 3500 munkahely és eladnák a nem nyereséges tengerentúli gyártóegységeket. Az igazgatóság legújabb terve a 3500 fős létszám egyötödének elbocsátását és bércsökkentéseket irányzott elő, miközben a Daewoonak Dél-Korea szerte 17 ezer alkalmazottja van. Ehelyett az érdekképviselet azt követelte a bankoktól és a Daewoo vezetésétől, hogy előbb folyósítsák a 100 millió dollárt kitevő bérhátralékot a munkavállalóknak, és csak utána fogadják el a munkahelyek számát, illetve a bérek csökkentését előirányzó tervet.





Csődöt jelentett a Daewoo A hitelező bankok szerdán hivatalosan is fizetésképtelennek nyilvánították a tavaly csődbe ment Daewoo-csoport autóipari egységét, a Daewoo Motort. Az autógyár nem kap új kölcsönt -- jelentette be fő hitelezője, a Koreai Fejlesztési Bank (KDB). A társaság már tavaly óta csak a rendkívüli hitelnyújtásoknak köszönhetően tudott életben maradni. VG-összefoglaló-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.