A bíróság befagyasztotta a csődvédelmet kért Daewoo Motor adósságait. Elemzők úgy vélik, hogy a bíróság várhatóan utasítja majd a hitelezőket, hogy további támogatást nyújtsanak, a szakszervezetet pedig arra ösztökéli, hogy menjen bele a létszámcsökkentésbe. A következő lépések nemcsak az öt koreai Daewoo-gyárat, hanem 11 országban lévő tucatnyi más egység jövőjét is érintik.
Időközben leállt a második otthoni üzem is Kunsanban, megelőzendő, hogy a Daewoo még inkább eladósodjon beszállítóinak, egyben azokat is megkímélve attól, hogy fizetésképtelen cégnek dolgozzanak -- írta a Reuters. A két autógyár éves termelési kapacitása 820 ezer jármű, s 13 ezer munkást foglalkoztat. A jelentés nem tér ki arra, a beszállítóknál hány dolgozót érint a leállás. Az azonban köztudott, hogy a Daewoo világhálózatának kapacitása 2,15 millió jármű évente, bár az elmúlt év augusztusa óta közel 2 milliárd dolláros hitellel életben tartott, s havi 88 milliós veszteséggel működő cég tavaly csupán 945 ezer gépkocsit gyártott.
Elemzők szerint ugyanakkor a Daewoo továbbra is vonzó lehet külföldi szakmai befektetők szemében, hiszen olyan piacon, ahol 1999-ben csupán 2500 külföldi kocsi kelt el, a Daewoo 340 ezret adott el. Mások úgy vélik, a koreai gyárakra elsősorban az ugyancsak dél-koreai Hyundai vet szemet.
A General Motors, amely a FIAT-tal együtt komolyan vizsgálódik a Daewoo háza táján, ugyanakkor már korábban bejelentette: 2004-ig 10 százalékra kívánja növelni ázsiai piaci részesedését. Ebbe beleférne akár az is, hogy megkísérli megvetni a lábát Koreában, az viszont bizonyosnak látszik, hogy az indiai Daewoo-gyár nem hagyja hidegen. Indiában ugyanis a General Motors és a FIAT is rendelkezik saját üzemmel, és ezek éppen azon vannak, hogy költségeik csökkentése érdekében együttműködjenek.
Hírügynökségi jelentés szerint a Daewoo Auto Romania új tulajdonost vár, és azt reméli, hogy a kormány is segítséget nyújt a cég talpon maradásához. A Salomon Brothers Smith Barney vezető autóipari elemzője szerint ugyanakkor Románia nem tűnik a legfontosabb helynek, ahol egy nagy gyártónak jelen kellene lennie.
A Daewoo Auto Romania, amely a Daewoo Motor és az állami tulajdonban lévő Automobile Craiova 4500 fős vegyes vállalata, az idén 200 ezres autógyártó kapacitásának alig több mint 10 százalékát használja ki. Itt készülnek a magyar piacon is ismert Nubirák és Matizok.
A gyár szerint a teljesítmény jobb lett volna, ha adócsökkentést kapnak, most viszont olyan adózási feltételeket kér a gyár a román államtól, amilyet a Renault is kapott, amikor megvásárolta a Daciát.
A Daewoo 870 millió dollárt vitt Romániába az elmúlt hat év alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.