A bíróság befagyasztotta a csődvédelmet kért Daewoo Motor adósságait. Elemzők úgy vélik, hogy a bíróság várhatóan utasítja majd a hitelezőket, hogy további támogatást nyújtsanak, a szakszervezetet pedig arra ösztökéli, hogy menjen bele a létszámcsökkentésbe. A következő lépések nemcsak az öt koreai Daewoo-gyárat, hanem 11 országban lévő tucatnyi más egység jövőjét is érintik.



Időközben leállt a második otthoni üzem is Kunsanban, megelőzendő, hogy a Daewoo még inkább eladósodjon beszállítóinak, egyben azokat is megkímélve attól, hogy fizetésképtelen cégnek dolgozzanak -- írta a Reuters. A két autógyár éves termelési kapacitása 820 ezer jármű, s 13 ezer munkást foglalkoztat. A jelentés nem tér ki arra, a beszállítóknál hány dolgozót érint a leállás. Az azonban köztudott, hogy a Daewoo világhálózatának kapacitása 2,15 millió jármű évente, bár az elmúlt év augusztusa óta közel 2 milliárd dolláros hitellel életben tartott, s havi 88 milliós veszteséggel működő cég tavaly csupán 945 ezer gépkocsit gyártott.



Elemzők szerint ugyanakkor a Daewoo továbbra is vonzó lehet külföldi szakmai befektetők szemében, hiszen olyan piacon, ahol 1999-ben csupán 2500 külföldi kocsi kelt el, a Daewoo 340 ezret adott el. Mások úgy vélik, a koreai gyárakra elsősorban az ugyancsak dél-koreai Hyundai vet szemet.



A General Motors, amely a FIAT-tal együtt komolyan vizsgálódik a Daewoo háza táján, ugyanakkor már korábban bejelentette: 2004-ig 10 százalékra kívánja növelni ázsiai piaci részesedését. Ebbe beleférne akár az is, hogy megkísérli megvetni a lábát Koreában, az viszont bizonyosnak látszik, hogy az indiai Daewoo-gyár nem hagyja hidegen. Indiában ugyanis a General Motors és a FIAT is rendelkezik saját üzemmel, és ezek éppen azon vannak, hogy költségeik csökkentése érdekében együttműködjenek.



Hírügynökségi jelentés szerint a Daewoo Auto Romania új tulajdonost vár, és azt reméli, hogy a kormány is segítséget nyújt a cég talpon maradásához. A Salomon Brothers Smith Barney vezető autóipari elemzője szerint ugyanakkor Románia nem tűnik a legfontosabb helynek, ahol egy nagy gyártónak jelen kellene lennie.



A Daewoo Auto Romania, amely a Daewoo Motor és az állami tulajdonban lévő Automobile Craiova 4500 fős vegyes vállalata, az idén 200 ezres autógyártó kapacitásának alig több mint 10 százalékát használja ki. Itt készülnek a magyar piacon is ismert Nubirák és Matizok.



A gyár szerint a teljesítmény jobb lett volna, ha adócsökkentést kapnak, most viszont olyan adózási feltételeket kér a gyár a román államtól, amilyet a Renault is kapott, amikor megvásárolta a Daciát.



A Daewoo 870 millió dollárt vitt Romániába az elmúlt hat év alatt.