BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyolcadrész a kicsiké

Miközben a képernyő előtt töltött napi átlagos 300 perccel világelsők a magyar tévénézők, addig a tematikus csatornák magyarországi nézettsége töredéke az amerikai és nyugat-európai médiapiacokénak. Szakértők nem remélnek gyökeres változást attól a dinamikus terjeszkedéstől és kínálatbővítéstől sem, amely a kábelhálózatokat jellemzi.

A magyarországi tévénézőknek legfeljebb 12 százaléka keresi az olyan csatornák műsorait, amelyek szakosodtak valamely témára. Vélhetően ezt a számot tovább rontja az, hogy az utolsó negyedév adatainak feldolgozásakor, a tematikus csatornák sorából már kikerült a Magyar ATV. Eddig is csak azért volt e kategóriába sorolható, mert nézettségének túlnyomó részét a politikai profilú Nap-kelte termelte, október végétől indított új műsoraik viszont általánosabbá teszik a csatornát.

Jelentős térnyerését azonban nem reméli az AGB Hungary marketingigazgatója, annak ellenére sem, hogy a kábelhálózatok rendületlenül folytatják egy éve tapasztalható dinamikus terjeszkedésüket és kínálatbővítésüket. Bozsonyi Károly szerint a következő néhány évben nem várható gyökeres változás abban, hogy a három országos televízió viszi el a teljes nézettség 85 százalékát. A tematikus és általános tartalmú csatornák nézettségének aránya így jó ideig elmarad az amerikai és nyugat-európai piacokétól. Bozsonyi ezt azzal magyarázza, hogy az ottani nézők már évtizedek óta rászokhattak a többcsatornás televíziózásra.

A Magyarországon hozzáférhető külföldi és a hazai szakosodott csatornák alacsony nézettségének elsődleges oka, hogy nézhetőségük költséges apparátushoz (kábel-előfizetés, Antenna Mikro, UPC Direct) kötött. Emiatt elsősorban a magas társadalmi státusúak a tematikus csatornák nézői. Túlreprezentált a diplomások aránya is. Mivel a szakosodott televíziók jobbára sportra, politikára és természettudományi témákra specializálódnak, ezért nézőik inkább férfiak, ellentétben az általános tartalmú csatornák nézőközönségével, amelynek nagyobb része nő.

Bár a tematikus tévék nézettsége alacsony, közönségük stabil. A gyerekcsatornákra kapcsolók csak elvétve váltanak máshová, hasonlóképp lojálisak a zenetévék nézői is. Így a tematikus csatornáknál egyszerűbb a műsor-pozicionálás, mert kiszámíthatóbban vonzzák a célzott nézőket, ezt pedig szeretik a reklámozók.

A tematikus csatornák nézői kiszámíthatóbbak Miközben a képernyő előtt töltött napi átlagos 300 perccel világelsők a magyar tévénézők, addig a tematikus csatornák magyarországi nézettsége töredéke az amerikai és nyugat-európai médiapiacokénak. Szakértők nem remélnek gyökeres változást attól a dinamikus terjeszkedéstől és kínálatbővítéstől sem, amely a kábelhálózatokat jellemzi. LÁSZLÓ BOGLÁR-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.