BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább csökkenhet a benzin ára

A hazai üzemanyag-forgalmazók jövőre az árak mérséklődésével számolnak, még akkor is, ha az egyébként csökkenő nyersolajár a hordónkénti 25 dolláros szint felett marad. A kormány ígérete szerint e szint felett nem változik a jövedéki adó sem. A keresletélénkülésben bízva a piacvezető társaságok mindegyike valamilyen mértékben bővíteni készül meglévő kúthálózatát.

A statisztikai adatok tanúsága szerint az év első kilenc hónapjában valamivel több mint 10 millió tonna motorbenzint, és több mint 13 millió tonna gázolajat értékesítettek itthon az üzemanyag-kereskedők. Az utóbbi három év számait alapul véve a motorbenzinek körében folyamatos forgalomcsökkenés, a gázolaj esetében folyamatos növekedés tapasztalható.
A lapunk által megkérdezett szakemberek szerint a benzinforgalom idei csökkenésének nincs igazán magyarázata, hiszen noha tavasszal komoly áremelkedés következett be, azt azonban a Mol Rt. -- részben kormányzati ösztönzésre -- befagyasztotta, vagyis a hazai árak folyamatosan elmaradtak, s elmaradnak a világpiaci szinttől.
Az üzemanyag-kereskedők jövőre forgalombővüléssel számolnak a motorbenzinek körében is, miután egyelőre úgy tűnik, az üzemanyagok jövedéki adója nem emelkedik, legalábbis mindaddig nem, amíg az olaj világpiaci ára nem csökken 25 dollár alá. Ez pedig azt jelenti -- jegyezték meg szakértők --, hogy ha a jelenleginél olcsóbb lesz a nyersolaj, de ára megmarad a 25 dolláros szint fölött, akkor tovább mérséklődhetnek a benzinárak Magyarországon. Ugyanakkor az is valószínű, hogy a benzin-gázolaj hagyományosnak mondható áraránya nem áll vissza, sőt elképzelhető, hogy tartósan a dízel marad a drágább üzemanyag.
(Folytatás a 15. oldalon)
(Folytatás a 13. oldalról)
A magyarországi hajtóanyagpiacon vezető társaságok mindegyike tovább tervezi bővíteni meglévő kúthálózatát. A Mol Rt.-nek jelenleg 389 töltőállomása üzemel, amelyek révén 44 százalék körüli piaci részesedéssel bír. A magyar olajtársaságnál egyelőre üzleti titokként kezelik, hogy hány új benzinkutat terveznek 2001-ben építeni. A Shell Hungary Rt. 5-6 új töltőállomást kíván üzembe helyezni -- tudtuk meg Erényi Balázstól, a társaság kereskedelmi igazgatójától. A holland--angol olajtársaság, amely egyébként kis megszakítással 75 éve van jelen a magyar piacon, 125 kútjával 20 százalékos piaci részesedést mondhat magáénak. A rangsorban a harmadik helyen az OMV áll, amely 114 kútja mellé további 3-4-et tervez építeni 2001-ben. A negyedik helyen álló, jelenleg 60 töltőállomást üzemeltető Aral is bővít, várhatóan 1-3 új benzinkút létesül az ország útjai mentén. A legjelentősebb beruházási terveket, úgy tűnik, a "jet" hálózatot üzemeltető Conoco fogalmazta meg. A következő években ugyanis, évi 15 millió dolláros ráfordítással, évente 10 új kutat készül építeni, a cél a nyolcszázalékos piaci részesedés megszerzése. A beruházások mellett nem zárkóznak el az esetlegesen eladósorba kerülő, már meglévő hálózatok felvásárlásától sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.