Az amerikai lap évente közli az 500 legnagyobb magánkézben lévő és a tőzsdét elkerülő vállalkozás listáját. Az összegzésbe azokat vették fel, amelyeknél kevés a tulajdonos, illetve amelyeknél a tulajdonosi csoportok száma elenyészően alacsony, továbbá legalább 560 millió dolláros éves bevételt értek el és 100-nál több embert alkalmaznak.
Az élen álló hármas tavaly óta nem változott, vagyis a bevételt alapul véve az idén is az ipari és mezőgazdasági nyersanyagok kereskedelmével foglalkozó Cargill vezet, mögötte a Koch Industries áll a vegyiparból, a bronzérmes a cégtársi hálózati rendszerben működő PricewaterhouseCoopers (PwC). Nem sokkal lemaradva követi ezeket az édességeiről is ismert Mars és az építőipari és beruházóóriássá nőtt Bechtel Group.
A PwC vetélytársa, az ugyancsak a szakmai szolgáltatásokban és a könyvvizsgálatban utazó KPMG a nyolcadikról a hatodik helyre jött fel, de például az ugyanezen a piacon tevékenykedő Arthur Andersen a 4.-ről a 14.-re esett vissza, míg a vele sokáig vitázó Andersen Consulting (ez évben már Accenture néven működik) berobbant, hiszen 1999-ben még úgymond nem jegyezték, 2000-ben pedig rögtön a 12. helyen végzett.
A tőzsdei hullámzás ugyan nem fenyegeti a szigorúan magánkézben lévő vagy családi vállalkozásokat, de azért ezek sem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon. Felfutásukat igen erőteljesen akadályozza a belső viszály és az utódlási küzdelem. A száz éve működő Maritz Inc. például fennállása óta kétszer volt kénytelen csaknem vérre menő vitákba bocsátkozni a családi tulajdonosokkal, de megérte, mert fennmaradtak.
A Forbes -- kiegészítésként -- európai magáncégeket is felsorol. Ezek listáját az olaj- és gáziparban érdekelt svájci Glencore International vezeti 33,6 milliárd dolláros bevétellel. A második helyre az Intermarché nevű francia hipermarketlánc futott be 30,9 milliárddal, s a harmadik az autóalkatrészeket gyártó Robert Bosch lett kissé lamaradva, 30,5 milliárd dollárral. Az első tíz cég közé azonban csak két nem német tudott befurakodni, jelezvén: Németországban a legerősebb az ilyen jellegű magán- és családi vállalkozások helyzete.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.