BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágulás árukapcsolással

Húsz százalékkal emelkedett január 1-je óta Franciaországban is az újságpapír ára. A kiadók többsége ezt úgy hárítja át a fogyasztókra, hogy egyben megpróbálja "belőni" a lap jövő januártól esedékes eurós árazásának kerek számát -- írja a Le Monde.

Elsősorban a regionális -- különösen a nyugat-franciaországi -- sajtó folyamodott a növekvő papírköltségekre hivatkozó lapáremeléshez, de egy kivételével úgy osztottak-szoroztak, hogy a standon ne kelljen 5 franknál (200 forintnál) többet fizetni egy példányért. Az országos terjesztésű orgánumok közül csak két jól menő gazdasági napilap, a Les Echos és a La Tribune emelt 7 frankról 7,50-re, utolérve ezzel a Le Monde és a L''Humanité árszintjét. Egyetlen kivételként az olasz irányítás alatt álló France Soir példányonkénti ára csökkent 5,50-ről 5 frankra az új vezetők kereskedelmi stratégiaváltása jegyében.
Az egyre olvasottabb két gazdasági lapnál ugyanakkor a papír drágulása csak mellékes szerepet játszott az áruspéldány árának növelésében. A Les Echos 1996 óta nem emelt árat, s most az oldalszám növekedésére, új mellékletek bevezetésére hivatkozva tette meg ezt.
A francia lapkiadók többsége a hirdetési bevételeknek köszönhetően igen jó pénzügyi eredményeknek örvendhet, ezért mind mostanáig húzódoztak is attól, hogy üzemi költségeik emelkedését áthárítsák a bizonytalan, de inkább csökkenő számú olvasóközönségre.
A dráguló papír inkább ürügy, mint tényleges ok a példányonkénti ár növeléséhez. Egyes kiadók az eurós érmék 2002. januári megjelenésére készülve alakítanak ki olyan frankárakat, amelyek utóbb viszonylag "kerek számú" eurós áraknak felelhetnek meg: 0,7 euró például 4,59 frank, 0,75 euró 4,92, 0,8 euró pedig 5,25 frank. Más kiadók változatlan ár mellett az éves oldalszám csökkentését írják a papírár emelkedésének számlájára: közelegnek a helyhatósági és községtanácsi választások, s a "musz" anyagok és terjedelemigényes kampányesemények és eredménylisták közlése mellett esetleg nem marad hely a hirdetéseknek.
A francia sajtó éves papírigénye 910 ezer tonna, amelynek csaknem felét, 400 ezer tonnát egy vásárlói szövetkezet, az Újságpapírok Szakmai Szövetsége (SPPP) szerzi be -- ott, ahol a legolcsóbb. Ez hosszú évekig Észak-Amerika volt, de az ottani gyártók az amerikai és ázsiai kereslet robbanásszerű növekedésére hivatkozva tavaly novemberben 37 százalékos áremelést jelentettek be. Az európai papírgyártók viszont nem készültek föl az SPPP által hirtelen támasztott többletigényre. Így az európai papírárak is utolérték az amerikaiakat.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.