A célországok vámkezelési szabályai és gyakorlatai nemritkán jelentős időveszteséget okoznak az amúgy kifinomult globális kézbesítőrendszerekben. A magyar piac szereplői is ebben látják a legnagyobb nehézséget és így a legnagyobb lehetőséget is a fejlesztésre. Bár a hazai vámtörvény már csaknem teljesen EU-konform, a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelkezések és pénzügyminiszteri rendeletek még jelentős különbségekhez vezetnek.
Tapasztalatuk szerint a vámhivatalokban az is megesik, hogy létszámhiány miatt késlekedik az ügyintézés. E nehézségekből a kiutat egyértelműen a Nyugaton már ismert, hiteles elektronikus adatátviteli rendszerek segítségével történő vámkezelés kialakítása jelentheti.
A magyar jogszabályok és a magyar gyakorlat ilyen irányú átalakítását hivatott elősegíteni a honi piac három legnagyobb multinacionális szolgáltatója, a DHL, a TNT és a UPS által létrehozott Nemzetközi Integrált Expressz Szállítási Vállalkozások Magyarországi Egyesülete. Céljuk, hogy a fejlődés meggyorsítása érdekében már sikeresen működő nyugati példákkal, információkkal lássák el a végrehajtási szerveket és a jogalkotót. Nyilvánvaló azonban, hogy a szükséges jogi háttér megteremtésén kívül az igen költséges infrastruktúrát is létre kell majd hozni a vámkezelés megkönnyítése érdekében. Kedvező esetben a rendszer már ebben az évben működésbe léphet.
Mára csaknem általánosnak mondható az elektronikus árukövetés, ez legtöbbször internetes honlapon keresztül valósul meg, de lehetőség van az SMS-en keresztüli lekérdezésre is. Ennek rendszerét -- emelte ki Boda Mihály, a UPS Hungary Kft. igazgatója -- egy magyar vállalat fejlesztette ki számukra, és az itteni siker alapján terjesztették ki európai hálózatukra. Deák György, a Magyar Posta Rt. csomagüzletági igazgatóságának értékesítési vezetője egy nemrégiben készült felmérés alapján azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy az árukövetést csak szállítási nehézségek esetén tartják fontosnak az ügyfelek. A nyomon követés ezek szerint nem a biztonságot, csak a biztonságérzetet növeli, így a nemzetközi postaegyezmény alapján működő EMS egyelőre nem tartja szükségesnek az ilyen irányú fejlesztést.
Járosi Márton, a TNT magyarországi igazgatója cége szerepét az igen nagy pontosságot igénylő autóipari beszállításoknál tartja fontosnak. A TNT újdonságként kínálja a saját külön informatikai rendszerén keresztüli adatküldést a világ minden pontjára. A hagyományos e-mailekkel szemben itt kapacitáskorlát nélkül, fél percen belül megérkezik az elektronikus küldemény a címzetthez, sőt azonnal információ is kapható arról, hogy elolvasták-e. Ebben az évben vezeti be a DHL is új internetalapú szolgáltatását, a küldemények nyomon követésének elősegítésére.
Magyarországi hálózatával mindegyik vállalat elégedett, fejlesztési terveik leginkább a kelet-európai régióval kapcsolatban vannak. A DHL a magyar elosztó központ megépítésének köszönhetően már az elmúlt évben önálló repülőjáratot indított Budapestről több kelet-európai fővárosba. A UPS szintén regionális központnak tekinti a magyar fővárost, és növelni szándékozik az innen légi úton elérendő kelet-európai célpontok számát. A Fedex magyarországi képviseletét ellátó Royal Express Kft. saját forgalmának megduplázását tűzte ki célul, ezáltal ugyanis lehetővé válhat, hogy közvetlen budapesti repülőjáratot alakítsanak ki.
A növekvő magyar áruforgalom összességében jó lehetőségeket kínál a hazai expresszfuvarozók számára. Ennek következtében a piac nagyobb szereplőit egyenként néhány száz fős létszám és többmilliárdos bevétel jellemzi. Az idei várakozásokban tükröződő optimizmust sokban alátámasztja, hogy a kis- és közepes vállalkozások, sőt a magánszemélyek is egyre nagyobb számban veszik igénybe az expresszfuvarozók szolgáltatásait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.